Voltmätning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Voltmätning

Inlägg av solen »

Är det någon som vet vad som sker när volten inte är vad som rekommenderas på olika ställen här i forumet.
Jag har en JanFire brännare och på 1:an så har jag 86 volt och på 2:an 105 volt . I övrigt funkar den bra.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Voltmätning

Inlägg av danei »

Volten är det den är, på samma sätt som metern inte heller kan variera.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Voltmätning

Inlägg av AndersAA »

Jag har nästan samma värden som du. Det är många faktorer som påverkar bla, Ditt mätinstrument, draget i pannan, hur trång din panna är, fläktens skick. Slutsatsen är att värdena i manualen kan avvika en hel del i olika pannor.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Voltmätning

Inlägg av Icecap »

solen: att jämföra värden är i stort sett fel. Orsak:
* Fläkten kör med dimning, för att mäta korrekt så att du kan jämföra med andra ska instrumentet vara av typen TRMS (ett mätsätt). Andra som jämför ska såklart också ha TRMS-instrument. Har båda parter inte det är det bara att glömma.
* Olika anläggningar har olika pannor med olika mottryck och olika drag och olika inställningar på dragbegränsaren. Detta ger olika inställningar för samma slutresultat.

Och helt icke-apropå: har du ingen dragbegränsare är dina inställningar ändå inte vatten värda då driftparameterna ändras en hel del när utomhustemperaturen ändrar liksom vid blåsväder osv.

Det enda som är viktigt är att din anläggning dels har dragbegränsare (ger stabilare driftförhållande) och dels att du noterar spänningarna när din anläggning är trimmat in så att du kan återställa om det blir knas eller byta av styrning.

Och se till att det är exakt samma instrument du mäter med om det inte är ett TRMS!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Voltmätning

Inlägg av Psycho Dave »

Fast nu är det så Icecap att grundvärdena som står i manualen ska inte mätas upp med ett TRMS instrument för då blir det fel, man måste ha ett billigt dåligt instrument för att det ska bli "rätt".
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Voltmätning

Inlägg av Icecap »

Det är ingen nyhet för mig. Jag har pratat med <Janfire> om detta och förstår deras orsaker för detta.
Likaväl är det sanningen jag skrev.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Voltmätning

Inlägg av Erik_73 »

Det viktiga borde väl vara att förbränningen av pelletsen är bra med ett inte alltför stort luftöverskott, är tämligen oviktigt vad andra behöver för volt till deras fläkt för att uppnå en bra förbränning, då i stort sett alla anläggningar har olika förutsättningar så är det inte säkert att andras inställningar stämmer och ger samma resultat på ens egen anläggning!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Voltmätning

Inlägg av solen »

Hej o Gott Nytt år på er.
Det var skönt att höra att jag har de värden som inte är onormala så länge det funkar.
Jag har motdragslucka om det är någon som undrar och en Albin dubbelpanna från 1979 som funkar bra med pelletsbrännare. Rökgastemp på 1:an 120-130 Gr och på 3 :an 140-150 Gr vid vattentemp 70 Gr
mvh Stig J i Luleå
Skriv svar