Flex A2 Fläktstyrning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Flex A2 Fläktstyrning

Inlägg av Jove »

För ett par år sedan uppgraderade jag min gamla Flex A med den nya databoxen. Orsaken var bland annat att fläkten inte gick = kondensatorfel.

Nu verkar den nya databoxen ha drabbats av samma problem.
Är det samma typ av konstruktion? Finns det någon bra steg för steg instruktion på att byta komponenterna i den nya databoxen?

Jag reparerade upp den gamla boxen enligt en instruktion på forumet med gott resultat, den har jag i reserv så jag sitter inte i sjön men jag vill helst köra den nya databoxen eftersom min pelletsmatning behöver köras längre intervaller än vad den gamla boxen medger.
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Flex A2 Fläktstyrning

Inlägg av Jove »

Prel analys:
Uppstart fungerar normalt i början: c:a 90 V "periodblås" under en liten stund, då går fläkten bra. Efter en stund verkar det övergå till 230 V periodblås och då stannar fläkten.
Lite osäkerhet runt dessa siffror då det var svårt att mäta ordentligt.
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Flex A2 Fläktstyrning

Inlägg av AndersAA »

Hej Är inte helt säker men det borde vara samma konstruktion med en driftkondensator för fläkten montersd på kortet i den nya boxen. Efter den första genomblåsningen så pulsar min med ca 90V, inte 230V som du beskriver. För att utesluta att fläkten är sönder så testa med din gamla box först. Du verkar vara först med att ha problem med A2 boxen. Så det vore intressant att få reda på hur det hela löser sig till slut. Mvh Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex A2 Fläktstyrning

Inlägg av Icecap »

Men jag är helt säker.

Styrningen sker på mycket när samma sätt i Flex-A2 som i Flex-A, skillnaden är dock att potentiometerna är borta och ersatt av en digital styrning.

Och då fläkten ju är den samma är driftkondensatorn kvar.

Så att den plötsligt kör med 230V verkar konstigt - om inte det är en "missat start" och den ska blåsa rent.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar