flex-a i ctc regent

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
holmstrom
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 25 feb, 2014 23:25

flex-a i ctc regent

Inlägg av holmstrom »

Då jag hatar min nuvarande brännare så funderar jag på en flex-a.
Skulle det funka i en ctc regen från 94 kombipanna? Den jag har i dax läget är en framåt brinnande och i pannan är brännarkammaren rund på 28,5cm i diameter.
ctc regent -94
pellx px20 -02
mafa förråd
nya planer är på G då är det mycket Janfire i tankarna då man bor där de görs
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: flex-a i ctc regent

Inlägg av Stegatorparn »

Ingen kombination som jag skulle rekommendera.
Framåtbrinnande är det som gäller för den pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: flex-a i ctc regent

Inlägg av Icecap »

Det finns lågriktare till Flex-A varför den kan bli framåtbrinnande. 90° lågriktaren begränsar dock toppeffekten till 12kW.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: flex-a i ctc regent

Inlägg av nyman »

Varför leta i historiens skräpkammare om du redan har en oeffektiv arbetskrävande panna.
Att Janfire flex A vräks ut i massor på Blocket betyder att ägarna tröttnat. Och du är ju redan trött....
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: flex-a i ctc regent

Inlägg av Erik_73 »

Att dom tröttnat eller som Nyman, fallit för säljarnas smörja om att nya brännare är mycket bättre än dom gamla, en gammal Flex-a med lågriktare presterar lika bra förbränning eller bättre än många moderna brännare, och det är klart att har man ingen kunskap eller förstår innebörden av att förbränna pellets så är det lätt att tro att det är en dålig brännare.....man börjar förstå varför Nyman är en förespråkare för att brännare ska köras på effekter långt över vad som behövs, svårt att få en bra förbränning på lägre effekter.....där Flex-a bara tuffar på och gör jobbet så skyller man på att brännaren inte behöver klara av så låga effekter för att han inte klarar av att justera in en bra förbränning själv
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar