Styrning av pannans rökgasfläkt från Janfire Flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Krusse
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 okt, 2008 21:34
Ort: Gustvsberg

Styrning av pannans rökgasfläkt från Janfire Flex A

Inlägg av Krusse »

Hej!

Jag har bytt värmepannan till en Ariterm Biomatic Basic http://www.ariterm.se/711_Ariterm_Biomatic_Basic . Pannan är utrustad med en rökgasfläkt som tydligen styrs från Ariterms egna brännare men i detta fall ville jag behålla Janfire Flex A brännaren. Någon som har något tips hur man kan ordna inkopplingen? Att koppla den direkt till panntermostatet innebär ju att den hela tiden jobbar med fullt varvtal vilket förmodligen inte är optimalt eftersom brännaren jobbar med olika varvtal på brännarens fläkt beroende på effektsteg - eller är det så att brännaren inte påverkas av hur pannans rökgasfläkt jobbar? Tacksam för tips!

Hälsningar
Krusse

Janfire Flex A + Ariterm Biomatic Basic
Villa i två plan 90m3 byggyta uppfört 1966
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Styrning av pannans rökgasfläkt från Janfire Flex A

Inlägg av Icecap »

Jag hade byggt en fiffig liten koppling som kopplades på strömmen till fläkten. Med en optokopplare och lite annat kan man bygga en efterlöpstimer som startas av fläktspänningen.

Men det är jag det, jag har ju erfarenheten för detta.

Det finns ingen utgång för detta på brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Styrning av pannans rökgasfläkt från Janfire Flex A

Inlägg av AndersAA »

Hej Jag styr min rökgasfläkt via panntermostaten, hastigheten ställer jag med en vridtrafo. Har man motdragslucka så kan man mycket bra ställa undertrycket i eldstaden. Jag här en flex a och det fungerar utmärkt.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Krusse
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 okt, 2008 21:34
Ort: Gustvsberg

Re: Styrning av pannans rökgasfläkt från Janfire Flex A

Inlägg av Krusse »

Detta med en trafo för styrning av rökgasfläkten låter intressant. Kan du tipsa om specen för transformatorn du använder?
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Styrning av pannans rökgasfläkt från Janfire Flex A

Inlägg av AndersAA »

http://www.ebay.com/itm/Adjustable-Volt ... 19f9a8e520

kollade pris på vridtrafo och dessa är dyra komponenter nya. Men en sådan här enligt bif länk borde fungera.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar