Internskruv i NH brännare går för mycket?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Internskruv i NH brännare går för mycket?

Inlägg av nilimaa »

Hej
Postade ett problem förrut om startsekvensen. Det löste sig när vi upptäckte att det var brist på pellets i koppen.

Men nu är jag fundersam. Då stannade den för att pellets hade "tjockat" ihop sig vid internskruven och ramlade aldrig ner i koppen.

Jag gick in och tog en kik på brännaren nu ikväll. Pannan var bara i 40 grader trots att den normalt är på 60 och brännaren gick som den skulle på 9 kW.

Jag öppnade dock och kikade ner vid internskruven. Då ser jag att hela "röret" ner till koppen är fylld av pellets. När jag tittar och lyssnar så kör internskruven varje 7 sekunder ungefär och mosar på pellets fram mot fallröret till koppen trots att detta redan är fyllt av pellets.

Ska det vara så? Tycker det verkar som att internskruven går för ofta. Borde den inte hålla fallröret tomt och knuffa ner några pellets åt gången. Jag vill minnas att jag tidigare har hört att det "rasslar" ner pellets till koppen då och då. Nu hör jag inget rassel alls. För inga pellets kan ramla nu när röret är smäckfullt av pellets. Låter som internskruven går väldans tungt också.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Internskruv i NH brännare går för mycket?

Inlägg av Icecap »

Det låter som att du har långa pellets.

Hur ofta doseringen utförs beror på effekten du kör. Med 7 sekunder från doseringsstart till doseringsstart måste det vara runt 16kW du eldar.

Men problemet verkar vara att pelletsen inte ramlar ner, hitta orsaken till detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Internskruv i NH brännare går för mycket?

Inlägg av nilimaa »

Det är på bottenskrapet i förrådet så jag gissar att den så mycket finfriktion, spån och skit som täpper igen vid internskruven.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Internskruv i NH brännare går för mycket?

Inlägg av Icecap »

Jag har kört spån från vinden blandat med 30% pellets i min NH. Har fungerat utan problem rent doseringsmässigt men densiteten var ju inte helt OK.

Så det kvarstår att det kan vara långa stickor eller liknande som ställer till det. En möjlighet är ju att lyfta locket över fallshacktet och se vad som blockerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar