Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Jag började med att byta elspiral häromveckan när problemen började. Då mätte jag båda spiralerna och fick bra värden på den nya spiralen. Den gamla hade suttit i sedan 2009.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av jolun »

Kolla att elspiralen är korrekt ansluten och ser det ok ut kanske det kan vara värt att mäta spiralen igen för att med säkerhet kunna utesluta om den är hel eller ej.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Det får bli nästa test när den stannar nästa gång.
Har ställt den att gå på underhållsglöd nu så den har bara tänt upp några gånger sen igår och det har fungerat.
Jag tänker att slumpfaktorn i det hela tyder på något annat än elspiralen, men det kan ju vara så att jag fått ett måndagsexemplar eller att den skadats på något sätt i monteringen eller driften.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av jolun »

Det låter ju kanske inte som att elspiralen är trasig, det är nog inte så vanligt att man får intermittent avbrott i den. Däremot kan det vara mycket möjligt att du har en dåligt ansluten eller skadad sladd/kontakt till elspiralen som gör att du intermittent får fel.

Annars finns det ju flera andra faktorer som kan orsaka felet. t.ex. rosterplåten ligger fel, felaktigt drag i pannan, fläktinställningarna felaktiga, dålig pelletskvalite blöt eller mycket spån mm.

Använd uteslutsmetoden och stega dig igenom bruksanvisningens felbeskrivningar, så kanske du finner felet.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Min servicekille gjorde bedömningen att det var TRIAC:en som var slut i boxen och bytte således ut hela boxen.
Den startade igång fint och gick men nu när jag kom hem hade automatsäkringen löst ut. Vad kan det bero på?
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Icecap »

Det har hänt några gångar att tändspiralen har varit trasig på ett sätt som gör att den har en "inbyggd termostat" som hindrar spiralen från att bli varm nog.

Det som sker är att om tråden är tvärt av kan det bli så att när den är kall är det kontakt men när den kommer över en viss temperatur är utvidgningen så pass att det blir avbrott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Okej. Får se om felet återkommer. Har en ny tändspiral liggandes hemma.


Det jag noterade var att det nya effektläge 2 gav väldigt låga rökgastemperaturer, som max 120 grader. Det var knappt att den fick upp pannvattnet i någon temperatur. Hade någon teori om att det gjorde så att det inte blev tillräcklig transport av värmen varpå automatsäkringen överhettades.
Hittar inga belägg för min teori, men har bytt till effektläge 3 och nu har den rullat ostört hela eftermiddagen, gått ner i underhållseldning och tuffat igång igen när den behövt elda.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Erik_73 »

Elspiralen kan få kontakt när den är kall och efter ett tag när den blir varm expanderar den och gör att det inte blir kontakt och värmen uteblir, ibland hinner den tända pelletsen innan kontakten bryts och därför får man slumpmässiga avbrott i uppstartfasen, eftersom TS vet till 100% att det inte är fel på elspiralen så är det bara att leta vidare och se vad det är som gör att elspiralen inte får ström!....nu är ju boxen bytt så kolla kablarna mellan boxen och elspiralen

Det är ju klart att om den går på underhållseld så fungerar det tills den måste göra en uppstart med elspiralen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Erik_73: Finns det något bra sätt att mäta upp ett sådant avbrott på spiralen som du tänker dig?
En vanlig ohm-mätning kommer ju inte visa ett sådant fel då det kräver att spiralen är varm.
Ska jag plocka ut den och värma spiralen med varmluftspistol och mäta på den?
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Erik_73 »

Ja man bör mäta den även upphettad för att vara säker att man inte har något avbrott som beror på värmeutvidgningen, hade jag varit du så hade jag kollat upp elspiralen direkt när den missat att tända och det finns pellets i brännkoppen som inte är brända, först en koll att boxen verkligen ger ström till elspiralen och gör den det så är det mest troligt att det är elspiralen som är felet, ger boxen ingen ström så är det den som det är fel på, och elspiralen kan vara hel
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Min felsökning började ju för några veckor sedan med att jag bytte tändelementet efter att den missade uppstarter.
Det kan ju vara så att det nya är ett måndagsexemplar också.

Felet som uppstod idag var att automatsäkringen löste av oklar anledning. Någon missad uppstart har jag inte haft med den nya boxen.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Erik_73 »

Vad är din teori om att automatsäkringen löste ut?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Min teori är att det blev för dåligt drag i pannan när den körde på för låg effekt och att automatsäkringen löste ut av värmeutveckling när brännaren gick ner till underhållseldning.

Motsvarande problem beskrivs i den här tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=321&start=30
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Erik_73 »

Har ju frågat dig om draget och svaret du gav var ju att det var bra, och nu misstänker du bakvärme pga dåligt drag....om du inte svarar korrekt på dom frågor man ställer utan gissar och antar så hur ska man då kunna hjälpa dig när du ger felaktig information
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av maggen »

Och automatsäkringen, dvs den lilla röda, ska inte lösa ut pga dåligt drag. Men däremot mattas den som alla andra automatsäkringar och drabbas av för tidig utlösning, dvs om den istället för att vara på 6,3A som en ny är kanske den är på 5A och då kan den lösa vid uppstart.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Skriv svar