Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Hej!

Har nyligen bytt elspiral och duktig som man vill vara så passade jag på att mäta upp fläkthastigheten på min Flex-A med potentiometerboxen.

Jag började med att mäta direkt i trepunktsuttaget på undersidan. Då jag tyckte att det var svårt att komma åt på ett bra sätt så valde jag att bygga en sladd.
Tog en sladd, satte på en passande kontakt i ena änden och i andra änden satte jag en sockerbit.

När jag mäter med sladden får jag avsevärt högre värden.
Om jag får 95 V i läge 2 utan sladd så får jag 125 V med sladden.

Jag har provat med två olika multimetrar med samma resultat. Vilket värde ska jag gå på?
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Icecap »

Du mäter ganska tydligt på fel sätt. Vilket som är korrekt är omöjligt att svara på då du inte redovisar hur du kopplar.

Men jag känner mig mycket säker på att du i ena läget mäter "rätt" och i andra läget mäter fel.

95V + 125V = 220V varför jag tror (/är säker på) att du mäter mellan fel pinnar i ena fallet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Har ställt multimetern på växelström (0-600V) och mäter mellan fas och nolla.
Det tredje hålet är ju jord så där är det ju inte lönt att mäta.

Provade att korta ner kabeln jag tillverkat och då minskade skillnaden i mätvärdena till 95 V utan och 105 V med.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Icecap »

Till fläkten går det en skyddsjord, en nolla, en dimmad fas och en fasvriden dimmad fas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Fast själva diagnosuttaget har ju bara tre poler in. Sen går det säkert mäta direkt på kretskortet, men nu har jag mätt i diagnosuttaget som alla instruktioner säger att jag ska göra.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av jolun »

Svaret du söker finner du nog i ohms lag U=RxI Den uppmätta spänningen blir ju större då resistansen ökar, Eftersom du sätter skarvkoppling= ökad resistans, förlängningsladd=ökad resistans och kopplingsplint= ökad resistans. Du kan ju ohm mäta din "förlängningssladdsanordning" så ser du hur mycket du ökat resistansen. :D
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Icecap »

Om den spänningsskillnad uppkommer på detta vis är det ett allvarligt fel!
En förlängning på kanske en meter ska inte ge spänningsskillnad om inte det är utförd synnerligt dåligt och rent av farligt!

Men fortfarande är det bara en beskrivning av att det är "fel" men ingen förklaring på exakt hur det är kopplat och hur det mäts i de två olika situationer.

Jag har en ganska bra teori om vad som går fel men jag anser att det är TS som måste komma med information.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Jag ska försöka förtydliga.

Jag hade en reparatör här för någon vecka sedan som servade min brännare. Han bytte lager på internskruven, blåste ur alla delar och smorde upp brännaren.
Efteråt uppmanade han mig att hålla koll på brännaren då det inte är ovanligt att inställningarna blir dåliga när brännaren rullar på mjukt på ett annat sätt.

Sagt och gjort jag petade in min multimeters prober i uttaget på undersidan. Har ritat en enkel bild för att illustrera det hela.
110658f.jpg
110658f.jpg (40.84 KiB) Visad 3814 gånger
Då mätvärdet jag fick pendlar upp och ner hela tiden så tänkte jag att det kanske berodde på att anslutningen blev dålig då det var trångt som fan att få in proberna.
Jag tog då en sladd som passar i apparauttaget, innehållandes kablar som ansluter till alla tre polerna - till fas, nolla och jord. I andra änden satte jag en sockerbit så jag fick tre enkla mäthål för varje kabel.
Mäter mellan fas och nolla.

Värdena blir olika från när jag mäter direkt i uttaget.

Har lagt min kabel åt sidan och använder inte den.

Dock har jag fortsatt problem med mätningarna och framförallt har jag problem med att brännaren stannar. Den ger en fin förbränning när den väl är igång men de senaste dagarna har jag dragits med att jag kommer hem från jobbet till ett hus som värms med min pannas elpatron och pelletsbrännaren står still.

De här problemen har jag inte haft på riktigt länge och har inte haft problem med det innan servicen av brännaren.

Jag blir tokig och vet inte vad jag ska göra med den längre. Jag kan inte få fram ett rent mätvärde, så jag famlar i mörkret på uppstartsinställningen med ibland 10-tals volt.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Erik_73 »

Vad är det den larmar för då?.....lägg mätningarna av fläkten åt sidan ett tag och kolla vad och när det blir fel så kommer det bli lättare att hitta orsaken till det!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Den larmar för misslyckad uppstart. Två röda blink längst ner, två röda blink längst upp.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Erik_73 »

Kontrollera elspiralen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Den är bytt alldeles nyligen då den gamle hade gett upp.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Erik_73 »

Har du kontrollerat att den funkar och inte är nått fel på den?.....dålig flamvakt?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av Norham25 »

Ja, elspiralen fungerar.
Brännaren tänder ju de flesta gångerna men misständer efter ett antal bränningar, till synes slumpartat.
Flamvakten ser okej ut rent okulärt.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Olika värden beroende på mätplats Flex-A

Inlägg av J:son »

Hej.
Klistrar in ett gammalt svar, jag skrivit tidigare, till en annan.

"Den fyrkantiga värmeriktaren/röret, som ligger runt spiralen nere under koppen, dra fram den lite så att den ansluter tätt till koppen, när du sätter tillbaka koppen. Efter sotning t.ex.
Du skall känna att koppen får kontakt/skjuter tillbaka fyrkantiga röret lite, lite, när du trycker ned koppen.
Viktigt för att den heta luftströmmen skall komma in genom slitsarna i koppen, för att koncentrerat värma på pelletsarna. Om avståndet mellan "luftriktar-röret" och koppen blir för stort brukar det bli krångel med tändningen. Lyckas ibland. Ibland inte.
Sen finns det säkert andra saker som kan orsaka dina problem."

Jag har gjort samma som du gör med sladden och sockerbit. Det fungerar helt OK för mig.
Tycker att du byter ut "sladden" helt. Börjar från början. Skaffa ny kontakt att sätta i där under och koppla i sladden, dra upp till sockerbiten. Om du har sådan skillnad i värdena på en halv meter, så är det något fel på "sladden-kopplingen-sockerbiten"!! Ingen tvekan!! '

J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Skriv svar