Lambda modifierad janfire flex 2a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

att få till en bra styrning är nog det svåra, kan tänka mig att man kan behöva reglera på både primär och sekundärluft för att få till det
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av d_anders »

Låg förbränningstemperatur kan väl bero både på (rejält) överskott och underskott av luft?
Stort överskott minskar temperaturen pga energin som krävs för att värma upp den onödiga luften.
Underskott minskar temperaturen pga ofullständig förbränning som gör så att all kemisk energi inte används?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av d_anders »

Sen borde det i alla fall i teorin gå att reglera genom att mäta temperatur i och med att man vid för låg temperatur kan testa att t ex öka doseringen lite. Om tempen då ökar så ska doseringen fortsätta ökas, om den minskar chansade man fel och doseringen ska istället minskas.

Sen har jag läst att man av miljöskäl inte ska sikta på maximal temperatur utan istället sikta på ett visst överskott för att minska giftiga utsläpp (kvävemonoxid?).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

En liten uppdatering efter en tids drift.
Startdosen har jag minskat från ca 55sek till 39sek. Nu har jag bra O2 värden under hela startprocessen, tidigare kunde O2 värdet gå ner ända till 0% stundtals och man kan ju tänka sig hur mycket sot som alstrades då.
Dessutom har jag ändrat från effektläge 1 till 2 vid samma eldningseffekt 9kW. Paustiderna är då mindre dvs att dosering sker oftare med mindre doser. resultat ett något jämnare 02 värde tycker jag. Saknar tyvärr loggningsmöjligheter så det är bara en skattad förbättring.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

Visst sotar det en del i uppstarten, att O2 tillfälligt går ner på 0 behöver inte betyda att det sotar då sotet bestäms av förbränningstemperaturen och inte av vilket luftöverskott man har, normalt brinner det dåligt vid 0% O2 med följden av en låg temperatur men i uppstarten ger elsprialen en hel del värme så det är inte säkert det sotar så mycket även om O2 ligger lågt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av danei »

Bionan mäter som sagt innan sekundärluften tillsätts och den slutliga förbränningen sker. Så där gäller att doseringen ökar om temperaturen är för hög och vice versa.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Det stämmer säkert det du säger Erik men har svårt att föreställa mig att min panna utan keramik skulle kunna brinna med 0% O2 utan sotbildning. Men förstås det är bättre att mäta än att tro, ska göra det vid tillfälle. Men den startar utmärkt med 30% mindre startdos.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

CO:n är lite hög i uppstarten men elspiralen hjälper till ganska mycket att höja temperaturen, nu har jag bara mätt med original startdos och mätvärdena har en tendens att vara lite "oroliga" innan förbränningen har stabiliserat sig, kan tänka mig att du får ett jämnare förlopp med din minskning
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

Hur går det för dig AndersAA, gjort några framsteg?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Hej Efter en tids frånvaro på forumet så tänkte jag att det kunde vara dsgs med en uppdstering. Har nu startat upp pannan efter stt den stått hela sommaren. Faktum är att jag har inte gjort någrs ytterligare modifieringar utan har nu en mycket bra förbränning anser jag med lite variatiner. Har eldat med olika fabrikat på pellets och lambda regleringen kompenserar väl.En liten kommentar angående lambdacheck är att det är en burk med fast dämpning i regleringen, kan tycka att den ibland är lite svajig med "owershoot". Funderar på om det skulle kunna gå att fixa variabel dämpning i plcn. Det får ev bli ett kommande projekt i så fall.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar