Lambda modifierad janfire flex 2a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

hej
Nu kör jag min gamla Janfire brännare med lambdastyrning. Inhandlade en lambdacheck utrustning samt lite 100mm ventilationsrördelar och en belimo spjällmotor.
Tog hål i bottenplåten och anslöt ventilationsröret mot fläkten därefter 2 st krökar ( 1 med kort radie), ett spjällhus samt vidare diam 102mm slang till sidan av täckplåten för fallröret.

Resultat (2 eldningsdagar endast)
Det fungerar ganska bra.
Problemet visade sig vara variationer i pelletsmatningen, jag visste detta sen tidigare men nu blev det väldigt tydligt.
Initialt fungerade regleringen inte alls pga av ojämn dosering.
Efter byte av doserskruv blev det bättre men variationer finns fortfarande. Kunde inte se något fel på den gamla men märkligt nog blev det en förbättring av att byta.
Icecap har helt rätt i sitt påstående att det bästa är att reglera doseringen av pellets. Ser detta tydligt då utsignalen varierar mellan 0,5V och 8,5V under ca 1/2 halvtimmas eldning då doseringen går upp och ner och PDI regulatorn kompenserar. Regulatorn trendar långsamt upp och ner pga dessa matningsvariationer.
I och med detta så minskar mitt luftöverskott över tid på att variationer fanns även tidigare dock blev det som det blev.
Ligger oå ca 7-9% O2 vilket motsvarar 8-10% Co2. Bättre än så kan jag inte åstadkomma utan att mitt sottal blir lägre än 2. Typiskt så ligger jag på 0-1 i sottal.
Ett oväntat resultat blev ca 10C kallare fallrör samt förhoppningsvis därmed kallare för styrelektroniken?
Om någon tar fram en styrbox till Janfire med 0-10V ingång för att styra dosermotorn så blir jag första kunden.
Det är märkligt att doseringen varierar så på Janfire då den är utrustad med kort doserskruv. Alla förslag på förbättringar tas emot tacksamt.

Mvh ////Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

7-9% O2 ger ett högre CO2 än 8-10% som du får fram, det bör ge ett CO2 på 12-13%.....vad har du för skorstensdrag?....kör du på låg effekt så kan det bli lite ojämt O2 om draget är lite högt, matningen upplevs ojämn
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Jag mäter Co2 med en Brigon mätflaska och vet inte hur nogran den är. Kan man lita på lambda sonden så är ju som du säger Co2 högre. Får prova mig fram genom att elda med olika inställningar på O2. Tyvärr är jag tvungen att ha ett ganska högt drag på ca 20 -21Pa pga av att pannan är trång i konvektionsdelen. Men undertrycket på fallröret ligger rätt på ca 4-6 Pa så då borde väl förhållandena vara rätt i eldkammaren? Eldar med ca 10kW vilket är allt min panna kan ta emot tyvärr. Vore säkert enklare att optimera förhållandena med en panna som kan eldas med lägre drag samt klara högre effekt.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

Draget i fallröret verkar helt ok och effekten är ju inte den lägsta, har bara upplevt att draget haft stor inverkan just på lägsta effekten....har du provat att minska matningen lite?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Icecap »

AndersAA: bara en fundering, om det fungerar beror på hur händig du är:
Om du kopplar bort doseringsmotorn från styrboxen och kopplar till en egen mikroprocessor (µC) med TRIAC-styrning osv. Doseringen från original-boxen ska du leda till ett kretslopp med en optokopplare som ger signal till "din" styrning.

Detta signal är då en "start dosering" och din egen µC kan sedan hålla koll på doseringstiden, doseringsstart och lite annat och få signal från lambdasonden. På det vis har du en lambdastyrning som reglerar doseringen.

Det ska såklart tänkas till lite, här tänker jag startdos, normaldos och UH-eldning - men det är till att lösa rimligt enkelt. Om den "nya" dosering t.ex. startar 2 sekunder försinkat kan man enkelt mäta om det är en kort dosering (UH-eldning), en normal (~1 sek) eller en lång (startdos) och då skicka ut den rätta dos.

Om du väljer rätt typ kontaktdon osv. kan du göra en plug-and-play lösning som enkelt kan kopplas bort eller till. och lyckas du tror jag att det kan vara andra som är intresserat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Doc »

Skulle det inte kunna fungera med en typ dimmer som man skarvar in i matningen till doseringsmotorn? Vid startdosen är luftöverdkottet hög så den reglerar till max. Under drift modulerar dimmern efter restsyremängden via signal från lamdacheck.
Skulle tro att även vid UH eld är luftöverskottet högt så det blir ingen påverkan av doseringsmängden.
Bara en amatörs gissning.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Icecap »

Nej, en dimmer fungerar INTE! Och skulle den ha gjort det ville elektroniken ändå bli en del mer komplicerat än en simpel on/off styrning. Dessutom ville en dimmer bara medge en minskat dos, inte en ökad.

Det svåra är att ta emot lambda-signalen och styra motorns tider efter det - och det är inte särskild svårt heller.

Det är inget större problem att känna av tiderna och en fördröjning på doseringen på 2 sekunder är inget problem alls - men det medger att man kan justera externt.
* Är doseringen 1 sek ± lite är det en normal dosering.
* Är doseringen mer än 2 sek. är det en startdos.
* Är doseringen ~0,8 sek är det en UH-eldningsdos.

Och programmet tillåter bara att det regleras på lambdasignalen när det är normaldos som kommer, denna reglering kommer dock att "smitta av" även på startdos och UH dos.

När det kommer en dosering slår man på värmen i lambdasensorn och µC'n håller kvar den kanske 5-10 minuter efter sista dosering.

På detta vis kan man rimligt enkelt bygga en enhet man kopplar mellan styrenheten och doseringsmotorn och som synkroniseras med styrboxen. Då det innehåller 230V är det något man ska ha en del koll på när man gör det men resten är ganska enkelt.

När det är normaldosering och har varit det i kanske 10 minuter kan den börja kolla lambdavärdet. Är det fel reglerar den doseringen i steg om en viss procentdel av felet, såklart sparas värdet i minnet så att det passar även om strömmen försvinner en stund.

Den mäter även doseringstiden och klassificerar de 3 olika och spara deras värde i minnet, då kan den enkelt skicka ut en korrigerat dosering när det blir dags.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Icecap du är bättre skickad att utveckla en dylik plug and play enhet, och som du själv säger så finns det säkert intresse runt om att köpa enheter. Jag köper en direkt om priset inte blir en förmögenhet. Vore det något? Min utrustning tihandahåller 0-10V eller 4-20 mA.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Doc en kommentar beträffande startdos/ förlopp. Under mitten av starttiden är O2 så lågt som 2% så det verkar som om startdosen är för stor. Då denna inte kan ändras på en Janfire är det bara att gilla läget antar jag.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Jag har mätt effekten under 4 tillfällen på sammanlagt 35min eldning. Den varierar enl följande.
1: 9,26kW. 2: 8,92kW. 3: 8,21kW. 4: 8,56 kW.
Slutsats: Visst vore det önskvärt att kunna reglera doseringen.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av d_anders »

Det är ju väldigt små skillnader.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Icecap »

AndersAA: som mitt liv ser ut just nu finns det ingen möjlighet att göra detta. Det är (bokstavligen) nätt och jämt att jag överlever.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

D_anders 11% avikelse på effekt är ganska mycket om man vill ha en bra förbränning. Påverkar rejält luftöverskottet.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av d_anders »

Jovisst ger det en viss påverkan, men blir det inte väldigt liten skillnad i förbrukning?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Icecap Självklart så går det inte då det är fullt. Men kanske ett hobbyprojekt senare om det lugnar ner sig?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar