Lambda modifierad janfire flex 2a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

För förbrukningen har variationerna inte så stor betydelse men vill man ha en jämn förbränning så är det en fördel om matningen är jämn och att regleringen verkligen blir som lambdan vill att det ska bli....hade nog försökt få till en jämnare matning innan lambdaregleringen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Icecap »

Om det finns stora variationer är en långsam lambda-reglering ingen hjälp. Den kan mest träffa ett medel av utsvängen och därmed anpassa doseringen till pelletsdensiteten som gäller - i snitt.

Det är å andra sidan inte fy - skam heller men det löser inte problemet med stora variationer i doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Hej Igen
Nu har brännaren modifierats ytterligare. Har gått ifrån att reglera luften med spjäll till att reglera doseringen (som Icecap rekommenderade).
Lösningen blev en Siemens S7 plc (som att skjuta mygg med kanon) min grabb gjorde programmet på en halvtimma. Programmet är uppbyggt lite som Icecap beskrev tidigare i tråden, varje puls som kommer från Janfiren mäts och sedan skapas en puls som korrigeras med regulatorvärdet.
Fungerar utmärkt. erfarenheten var att när man reglerade luftmängden så uppstod dålig förbränning när luften ströps, detta medförde att reglerområdet fick begränsas. Nu med doseringen så har jag mycket större reglerområde med god förbränning.
En ytterligare fördel att även startdosen regleras till viss del så att numera har jag även där bättre förbränning under start upp.
Den största lättnaden är att nu behöver jag inte bry mig om pellets variationer, dosering anpassas till den luftmängd jag har ställt in oavsett pelletsdensitet. Syrehalten svänger ca +/- 1,5% men är ganska stabilt runt börvärdet.
Lyckat projekt. Har lagt ner alldeles för mycket tid så nu när våren kommer så måste fokus skiftas till något annat roligt känner jag.

Mvh ////Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Icecap »

Trevligt! Bra att det fungerar. Funktionssättet var bara en tanke så det känns bra att du kunde använda det. Nu är det bara att göra ett "paket" av det hela och börja sälja ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

Vilken O2 halt har du ställt in den på?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Börvärdet är inställt på 9% O2, då svänger den neråt närmare 7% vid enstaka tillfällen. Lägre tror jag inte är lämpligt ur sot synpunkt. Behöver elda under en längre tid innan jag kan jämföra mot hur det var tidigare.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

En styrning av förbränningstemperaturen hade inte varit så dumt, går man på den så kan man hålla sotet på minimal nivå
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av danei »

Nä, faktum är att det funkar riktigt bra.. Tyvärr finns ju inte biona på marknaden längre, den kostade väl lite för mycket.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

Kan vara att det är mycket dyrare men är säkrare ifall man vill ha minimal mängd sot, att man ligger på 8-9% O2 är ingen garanti för att det inte sotar
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Jag ligger på sottal 0-1 med sagda O2 värden samt ca 9kW effekt.Hur skulle man reglera på förbränningstempersruren menar du?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av d_anders »

En vanlig typ k klarar väl en bit över 1000 grader, frågan är om de överlever i långa loppet.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av danei »

Biona reglerar doseringen efter förbränningstemperaturen i primärförbränningen, dvs. innan sekundärluften tillförs. Men det är nog en ganska unik lösning. Jag kan tänka mig att man skulle använd lambda om man konstruerat den i dag. Men det funkar bra.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av Erik_73 »

Menade inte att du AndersAA skulle ha mycket sot, det jag ville få fram var att O2 halten inte säger så mycket om man har en förbränning som sotar eller inte, enda som är helt säkert är att det sotar om man har ett luftunderskott då det är omöjligt att få tillräckligt hög temperatur för att förbränna och hålla ned CO halten.....med rätt temp i förbränningen så behöver det inte sota även om man ligger på 1-2%O2, det är ingen garanti att tempen är nog hög även om man har ett O2 på 8-9%......har inte koll på alla K-givare men har för mig att det finns upp mot 1300-1400grader, jag har ett keramiskt hölje som man trär på givarkroppen till min K-givare så elden inte ligger direkt an mot givarens metall, självklart håller dom inte för evigt men det gör inte lambdan heller
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av danei »

Bionan reglerar runt 700grader typ. Det håller de för i alla fall.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Lambda modifierad janfire flex 2a

Inlägg av AndersAA »

Det stämmer säkert Erik att en högre förbränningstemperatur ger minskad sotbildning, men därifrån att styra på enbart temperaturen är kanske inte helt enkelt. Funkar det verkligen att låg temp ska ge ökad dosering samt hög temp ska doseringen minska? Möjligen om man kunde väga ihop lambda värdet med ett tempvärde? Men säkerligen krävs nog en hel del utveckling innan det blir robust.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar