Janfire termokontak löser

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hunnebo
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 13 feb, 2015 12:33

Janfire termokontak löser

Inlägg av Hunnebo »

Janfirebrännarens termokontakt har plötsligt börjat lösa. Skorstenen är fri från fåglar och annat.
Fläkten går. Vad kan det bero på att termokontakten löser. Brännaren startar och brinner i ca 20 min.
Kan man mäta om fläkten går som den ska och isåfall går det att justera den?
Jag har den nya styrboxen i Janfire A brännaren
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Janfire termokontak löser

Inlägg av J:son »

Hej.

Ja du kan mäta volt-talet som du använder till fläkten, för tillfället.
Vilken volt du skall ha vid respektive effekt du kör på (1,2,3 eller 4:a), ser du i instruktionsboken. Eller så kan du se det här i forumet om du letar. Eller, om du trycker på mitt namn-alias så ser du mina tidigare inlägg och i ett av dessa kan du se vad jag kör med för volt vid olika effekter. Att det är helt rätt volt som jag använder, säger jag inte, men det fungerar för mig.
Att du sen kan justera volttalet för resp. effekt, kan du lätt lära dig i in struktionsboken. Eller så kan någon här beskriva hur du gör om du tycker det är svårt.

Om du står framför din brännare så har du uttag, för O:a, fas och jord, under brännaren, i vänster framkant. Känn efter med fingrarna, så känner du den.
Där kan du mäta mellan fas o nolla, med en volt meter. Lite svårt att komma åt!
Enklare är att skaffa en kontakt som passar i uttaget, där under, och via den dra upp en kabel till tex en större sockerbit, som du fäster på framsidan. Se till att koppla in blå(nolla) och svart(fas) till sockerbiten. Sedan kan du mäta mellan dem, när brännaren går.
Förutsatt att det är en JanFire flex-a, som du har. Det framgår inte helt klart.

Det behöver inte vara felinställd fläkt, det kan vara annat. Men det är kanske en bra början att kolla hur fläkten är justerad.

J.son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Hunnebo
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 13 feb, 2015 12:33

Re: Janfire termokontak löser

Inlägg av Hunnebo »

Det var troligen termokontakten som var boven. Har bytat den och brännaren har funkat sen dess.
Skriv svar