Brännaren går tom utan att fyllas, stanna och varna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TorstenG
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 jan, 2015 16:56

Brännaren går tom utan att fyllas, stanna och varna

Inlägg av TorstenG »

Nu har min Janfire Flex A gått fint i ett par månader men sista tiden har den slutat brinna några gånger utan att slå av och varna. Den externa skruven startar inte när nivågivaren visar att det är för lite pellets i brännaren. Doserskruven fortsättar att mata även när pelletsen tagit helt slut och då slocknar ju lågan så småningom men flamvakten löser inte ut trots att brännaren blir kall. Vad göra?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brännaren går tom utan att fyllas, stanna och varna

Inlägg av Icecap »

Det låter faktisk konstigt.

Min bedömning är att antingen är hela styrlådan sjuk (typ mikroprocessorn) eller också är det två olika fel.
Flamvakten är en termostat som faktisk blir sliten med tiden och behöver bytas lite då och då.

Och sedan kommer frågan: är pelletssensorn rätt justerat? Man ser på lampan på den om pellets avkänns och jag vet att det finns en beskrivning för justeringen beskrivet i manualen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Brännaren går tom utan att fyllas, stanna och varna

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Var faktisk med om något liknande ganska nyligen som var lurigt att förstå. Satte nya turbulatorer i pannan, då de som följde med pannan började bli slitna. De har ju tidigare gått i svavelmiljö under oljeförbränningstiden och därmed korroderat och bränts framförallt i ingången till kanalerna. De nya var CTC original, men hade en annan konstruktion (större diameter på centralröret och styrningar mot rökkanalerna) som gjorde de trängre, vilket gjorde att pannan andades sämre, så det blev kondens/fukt i nerfallsslangen som gjorde att det lilla smul som alltid finns fastnade på givaren över tiden. Detta gjorde att givaren inte registrerade att pelletsnivån var låg och därmed inte gav signal att starta externskruven. Då jag väl såg detta så var det bara att torka av givaren och att pröva med de gamla turbulatorerna och allt gick bra igen. Jag skall då jag hinner slipa av styrningarna och pröva igen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
TorstenG
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 jan, 2015 16:56

Re: Brännaren går tom utan att fyllas, stanna och varna

Inlägg av TorstenG »

Ja, Ulf. Din givare kände inte av att pelletsen tog slut men det gör min. Den lyste inte när brännaren stod och malde på "tomgång".
Jag ska testa om externa skruven går att starta manuellt nästa gång det händer. Och så tänkte jag mäta upp flamvakten. Är det någon som vet om den ska sluta eller bryta när det blir över 50 grader?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brännaren går tom utan att fyllas, stanna och varna

Inlägg av Icecap »

Det viktige er att den växlar - men jag menar bestämt att den ska vara som en termostat: på vid kall, av vid varm.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TorstenG
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 jan, 2015 16:56

Re: Brännaren går tom utan att fyllas, stanna och varna

Inlägg av TorstenG »

Nu har jag avslutat pelletssäsongen utan att brännaren har tjuvstannat någon fler gång. Mätte upp flamskyddsbrytaren och den är OK, sluten vid kallt och bruten vid varmt tillstånd. Återkommer i höst när brännaren eventuellt står och tuggar tom igen.
Skriv svar