Flex-A, externmotor startar inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av scim »

Hej!

Idag löste jordfelsbrytaren ut. Slog på den igen och startade om brännaren, men den slog ifrån igen efter några minuter. Efter lite experimenterande kom jag fram till att den löste ut när den försökte köra externmotorn, så jag monterade loss den och körde den via knappen på databoxen, och då gick den några gånger. Sedan monterade jag tillbaka den och försökte igen men då fungerade den inte igen, monterade loss igen, men samma resultat. Har försökt några gånger igen, men med samma resultat, fast jordfelsbrytaren verkar inte lösa ut längre.

Kan det vara triaden till externmotorn som är kass? Isåfall var sitter den och var köper jag en ny?
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av Icecap »

Att motorn inte startar och att jordfelsbrytaren samtidig löser ut säger mig att triac'en är hel men att motorn har problem.

Du kan mäta spänningen till motorn när den ska köra - men jag tror att den är OK.

"Normalt" på den typ av motorer är att kondensatorn torkar ut med tiden vilket hindrar motorn från att starta.

Din kör OK utan belastning men med belastning kör den inte - och det är typisk når kondensatorn är dålig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av d_anders »

Tror också att det är motorns driftkondensator. Du kan köpa en ny kondensator från Elfa tex.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av scim »

Den körde utan belastning första gången, men efter jag monterat den och demonterat den igen så fungerade den inte utan belastning. Jag har ingen spänning till motorn om jag mäter i kontakten samtidigt som jag trycker på knappen på databoxen.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av scim »

Kan flika in med att jag "löst" problemet tillfälligt nu genom att sätta en stickpropp på kabeln till externmotorn och fyller upp slangen med pellets så jag klarar mig några timmar. Det blir mycket spring ner till pannrummet, men hellre det än att låta elbolaget stå för uppvärmingen...

Motorn går iaf utan problem vid varje försök så jag tror definitivt vi kan utesluta driftkondensatorn?
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av Icecap »

Jo, om "direkt"ström fungerar är nog driftkondensatorn bortom misstanke.

Och då börjar misstanken att smyga sig in mot triac'en. Det kan vara värd att byta den direkt om man kan sköta det på ett vettigt sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av scim »

Jag tror definitivt mina lödkunskaper är tillräckliga för att lyckas med det, men jag vet dock inte vilken triac jag behöver, och var på kortet den sitter?

Jag tar gärna namnet på andra komponenter som kan fela när jag ändå slänger iväg en beställning, andra triacar, kondensatorer etc?

Direktcitering borttagen. Använd "svara" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av Icecap »

Mitt detaljkunnande rör uteslutande Janfire NH. Men gör som jag brukar göra när jag lagar elektronik: följ ledningen från externmotorn in till kontaktdonet. Följ sedan ledningsbanan på kretskortet.

Ett enkelt sätt är att ha ett mätinstrument med *PIIP*.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av SB »

De kretskort jag har sett har varit utrustade med BTA 140-600 TO-220 en Triac som tål 600 Volt, och 25 A. Skulle tro att skruvens lilla motor på 0,25 kW kan klara sig med en på 12-16A 400 -600V om du inte skulle få tag på en BTA 140. Externskruvmotorns Triac är den av de fyra Triacarna som sitter närmast mitten av kretskortet. Det fanns för ett tag sedan en bra bild på dessa i ett inlägg av Mangelun den 18 januari 2011 i en tråd med namnet ”Problem med Flex-A brännare” men som av någon anledning flyttats eller tagits bort.
TMV E20 + Janfire Flex A
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av J:son »

Hej.
Klicka på/sök användare : "Brasse" , så får du upp flera av hans inlägg. Inlägget längst ned
Re: Brummande fläkt FlexA
Brasse tisd 19 febr, 2013 08:44
Innehåller bild på kretskortet.

din triac finns rakt ovan mitten på de två stora blå komponenterna.
det är: Externmatningen triac
ovan den=Elspiralen triac
ovan den
lite vänster= Internmatningen triac
fläktens triac= finns inringad (4) längst upp till höger på bilden.

Ha det.
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av scim »

Tack så mycket för infon.

Nu blev jag dock lat så jag beställde en utbytesbox från Eldkraft. Min brännare är drygt 10 år gammal och saknade flamvakt, men jag kompletterade den med en flamvakt från Eldkraft ifjol. Tyvärr visade det sig att just min elektronikbox tillhörde en av de få som saknade stöd för flamvakt. Därför kändes det lika bra att byta ut till en ny A2-box för det är väldigt irriterande de få gånger brännaren missar en tändning och packar ihop pelletsen till en enorm smulkaka...

Jag hittade en bild på kretskortet som jag uppdaterade med informationen ovan.
Bilagor
Komponenter Flex-a
Komponenter Flex-a
vq09x3.jpg (129.81 KiB) Visad 4026 gånger
Ariterm Biomatic+ 20 -04
AXO
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 16:04
Ort: Lidköping

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av AXO »

Hej.

Jag har också problem med flamvakten jag köpte.
Får lite olika fel då jag kopplar in den, beroende på vilket läge jag kör på.
Så nu är den bortkopplad.

Vad hände då du kopplade in den?

Är det några serienummer på boxarna som inte fungerar med flamvakt?

Tacksam för tips.
CTC 265B, Janfire Flex-A, 500 l acctank, dragbegränsare
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av scim »

Det hände ingenting alls, precis som innan fortsatte den mata pellets trots att tändningen misslyckats. Eldkraft kollade med Janfire som konstaterade att den var en av några på som inte hanterade flamvakt.

Jag tror min box har serienummer 3482
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-A, externmotor startar inte

Inlägg av Icecap »

Flex-A finns i lite olika versioner.

De första hade inte ingång för flamvakt, sedan kom det ett gäng med ingång och efter det blev ingången flyttat. Orsaken till detta är okänd för mig men att det fanns specifika anledningar är jag säker på.

Jag tror även att spänningsmatningen till flamvakten blev ändrat i samband med ändring #2.

Och ja, det finns kanske fler variationer av kretskortet men med flamvakten är jag rimligt säker på att ändringarna är som jag beskrev.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar