Fläktproblem Janfire NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Idag monterade jag ner den på nytt men tog också bort elspiralen för att komma åt att ta en titt på tempgivaren för flamvakten (CN3) på brännarkoppen och för nedfallsröret (CN6).

Givarkabeln för nedfallsrörer var ok MEN kabeln för brännarkoppen var helt AV! Detta borde hänga ihop kan jag tycka men samtidigt har jag ju inte fått nåt meddelande om flamvakten utan endast att fläkten ej kör som man kan läsa här ovanför i tråden.

Nu har jag beställt ny tempgivare, både CN3 och CN6 för att byta ut...har förstått det är riktigt bökigt att komma åt men får försöka.

Hoppas nu vid gudarna det är detta som är felet!
Hör av mig imorgon kväll igen när jag fått grejerna.

To be continued..
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Grejerna kom inte idag tyvärr...får bli imorgon istället.
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Efter en del jobb med att få demonterat brännarkoppen för att komma åt att montera flamvakten (CN3) är det nu klart iaf och i går morse skruvades allt ihop igen tillsammans med den nya styrboxen ver. 1.24 och mjukvara 2.11.

Allt funkar perfekt, den startar upp och kör igenom uppstartsprogrammet. Ser att det är skillnad på hur fläkten jobbar mot tidigare, ett tag tänkte jag att fan där dog fläkten igen men den verkar stanna och starta igång igen i programmet..hur som så funkar den delen bra iaf.

Däremot, får jag inte upp rökgaserna i mer än mellan 70-80 grader med 12 kw! Provade med 15 kw men det gjorde bara att jag kom upp i 94 gr som mest med följd att snabbt gick panntempen ner till 55 gr där den iaf inte tappade mer med påslagen värme.
Ingen svartsotig rök som kommer upp ur skorstenen heller som isf indikerat på för mkt pellets eller för lite fläkt?
Ska se om jag kan koppla in den gamla boxen för att läsa av tidigare inställningar som ev kan hjälpa.
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Gick ner i källaren igen för att montera ut brännaren och konstaterade att det låg massa ouppbrända pellets och en kaka med slagg som låg som ett lock över hela rosterplattan. Dammsög enkelt bort allt och ingen sintring fanns det på rostret heller...märkligt..så jag gjorde rent allt och tänkte att jag får testa igen.

Fet sot fanns det i pannan som rengjordes först och även sotade tuberna och rökröret till skorstenen.
In med brännaren igen och satte igång. Funkade perfekt med uppstart och samtidigt körde jag igång värmen ut i systemet varpå graderna sjönk ner till 49 grader innan brännaren ´kom ikapp´ och började höja värmen. Allt verkar bra, plingar gott när pelletsen trillar ner i brännarkoppen. Nu är rökgaserna uppe i mellan 115-120 grader på 12 kw.

Tycker dock det tar lång tid att få upp graderna men osäker på det är onormalt. När den sen kommer upp i ca 75 gr händer nåt. Nu börjar det låta konstigt från internskruven, normal tid skruven ska köra är 1 sek men nu är de bara en stöt på en bråkdels sekund den kör. Samtidigt sjunker rökgaserna ner till 102 grader snabbt och fattar såklart nåt är fel och bestämmer mig för ett driftstopp med full fläkt på i 10 minuter. Lossar sen på inspektionsluckan vid internskruven och ser då att det är fullt och stopp med pellets hela vägen upp i nedfallsröret!

Är det ngn som har ideer på vad felet kan vara?

Är det cykeltiden som är för kort på 8,2 sekunder? Dvs matar den för mycket pellets så den inte hinner med att förbränna och långsamt bygger på höjden i nedfallsröret?
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Om brännkoppen var full kan det vara överdosering - men symptomen låter mer som att pelletsen blockeras så att de aldrig faller ner i brännkoppen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Problemest verkar äntligen löst så här kommer en sista uppdatering så andra kan dra nytta av infon.

Mycket riktigt var det den nya styrboxens dosering som var ställd på standardvärdet 1,00 sek som justerades ned till 0,85 sek som var problemet. Jag kopplade in den gamla boxen och läste av alla värden (vilket jag borde gjort från början) och kunde notera att det var just detta värdet som skiljde. Trevligt med nya styrboxen som automatiskt känner av om underhållsvärme slås på eller inte. Kan också komplettera med en PT-givare för att få modellerande effekt men tveksam om det är så mycket att lägga ett par tusen till på..eller..?

Nu spinner den som en symaskin och bara tuggar på. Nu kommer den snabbt upp i 140-150 grader också som gör att uppvärmningen går snabbt, ca 1,5 min/grad med 36 tradigt vatten på ut-ledning till systemet.
På måndag kommer en servicekille som ska mäta och justera in luftflöden, CO mm.

Tack Icecap för hjälpen trots mina långa ingående utlägg :-))

/Henkevi
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Så länge du får det att fungera och blir nöjd är jag nöjd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar