Fläktproblem Janfire NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Hej,

Tänkte höra om nån kan veta vad för problem jag drabbats av.

Jag har en kombipanna med NH-brännaren sedan 2007 och började plötsligt få problem med att fläkten började rassla och låta ansträngd. Kort efter det fick jag info i dispalyen att ´fläkten kör ej´.

Köpte ny fläkt och bytte den och det som händer nu är följande:

Uppstartsprogrammet kör igång precis som vanligt med fläkten fram till minut 3 då fläkten stannar och samma meddelande i displayen ´fläkten kör ej´. Provat att bryta strömmen och starta om igen men samma sak händer igen varpå den börjar askskrapa och fläkten kör och blåser så fläkten är det ju inget problem på..?

Blir inte klok på vad kan vara, när jag plockar sär den så är det sintrat ordentligt med sotkakor på brännarkoppen. Kör med Laxå pellets som alltid varit kanon utan spån..

Kan det vara fel på programboxen? Det är ver. 1.22

Tacksam för tips/råd.

/Henrik
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av danei »

Sitter det inte en driftskondensator till fläkten i styrlådan? Om så är fallet ska man misstänka den.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av d_anders »

Troligtvis sitter det en triac som styr den också, den kan ha gått sönder. Har du lite lödvana så testa byta både kondensatorn och eventuell triac.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Ok men hur vet jag vilken triac det är?
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Intressant...har loss styrboxen nu och på elektronikkortet står det uppe i hörnet: ´By Icecap 2005-10-12´.
Sett hans namn här förut i trådarna, han kanske vet vilken det är?
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Fläkten kör på 24V och har INGEN driftkonding!! Inte heller någon triac!

Om den låter som att den "går på" och hänger när man rullar den manuellt med brännaren avstängd är det oftast för att plåten den sitter på kan ha slagit sig en aning.

Detta justerar man med skruvarna som håller fast fläkten, 4 st, en i varje hörn.

Det är oftast nog att justera ½ på den rätta.

Och ja, det är jag som har ritat mönsterkortet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Tack för infon Icecap!

Jag har kollat och manuellt snurrat på fläkten men den snurrar fint utan att den går på nånstans däremot stämmer det att den låter på ett sätt som den gamla fläkten inte gjorde.

Vad kan det isf vara tror du..styrboxen? Nåt som man kan ordna själv eller är det bara att köpa en ny?

Versionen jag har är 1.0 och mjukvara 1:22.
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Du har bytt fläkten så den kan vi nog anta är hel.

Att den låter annorlunda kan bero på att monteringen är lite annorlunda, t.ex. att den inte är spänd upp på samma sätt som den gamla eller att du har glömt gummiringarna mellan fläkt och panel.

Det behövs inte att vara så att fläkten hänger fast när man rullar den per hand, man ska vrida den långsamt och försiktigt och känna efter och lyssna efter skrapljud.

Men det finns en strömbegränsarfunktion i brännaren som säkrar att fläkten inte kan dra för mycket ström. Om den gamla fläkt har varit elak i längre tid kan detta ha belastat det kretslopp så att det är skadad och ger lägre ström vilket kan ge startproblem med fläkten.

Det är dock en långsökt orsak och den känns mycket osannolik. Men om fläkten är "perfekt" monterat är det en möjlighet.

Men kolla monteringen när brännaren är driftvarm, det kan vara så att plåten slår sig en aning när den är driftvarm men är rak som en bröllopskuk när den är kall - eller vice-versa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Hej igen,

Jag tog loss fläkten och kände o lyssnade efter missljud men den är helt ok vad jag kan bedöma. Däremot var dom gamla o-ringarna mer eller mindre platta så jag köpte nya och satte dit.

När jag körde igång den igen har jag inte samma ljud som tidigare från fläkten så det verkade ju bra. Brännaren startade precis som den skulle och allting verkade perfekt, den körde igenom hela startprogrammet och gick in i driftläge (12 KW+underhåll) till 84 gr då den slog ifrån. Detta var igår kväll så man var glad när man gick o lade sig igår kväll:-)

Imorse ner till källaren igen och allt verkar ok, pannan uppe i 84 gr så då har den ju gått på natten. För att kolla innan jag åkte iväg till jobbet så tänkte jag kolla om den funkar genom att hälla ut varmvatten så den sjönk ner till 77 gr då brännaren ska starta igång igen.
Startprogrammet startade men nu händer det igen!...nu får jag felmeddelande: ´PROBLEM´ !!! Fläkt kör ej !!!
varpå jag trycker på manuell driftstopp då fläkten kör igång med full fart och kyler brännaren. Efter det så börjar asksrapningen....då får jag nästa felmeddelande ´PROBLEM´askskrapning!!

Dags att ringa på servicekillen..?
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Inga idéer..?
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Ett felmeddelande är ett felmeddelande, ett problem är inte ett felmeddelande!

Askskraperproblem kan komma av att det tar för lång tid för en skrapcykel att utföras - men brännaren stannar till en liten stund (och flaggar för problem) varefter den försöker igen.

Kommer den igång fortsätter den sin cykel och när allt är klart försvinner problemet.

Likaså med fläktproblem: det är ett problem, inte ett fel! Fläkten kan få för sig att starta innan det blir ett fel så låt den vara fram till det blir ett fel.

EDIT:
Rent faktisk kan fläkten ha svårt att starta - direkt - men så gör den en "omstart" av sig själv och kommer igång oftast. Det kan ta några sekunder och vid pulsandet vid kallstart kan den missa en puls utan problem. Men två på varandra missat pulser ger fel!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av AmiDog »

Har en NH från 2006. Den har hela tiden roat sig med att visa "Fläkt kör ej" till och från, utan någon uppenbar orsak, och utan att egentligen skapa något problem. Ofta hörs det ett speciellt ljud från fläkten innan meddelandet kommer, sedan går det 10 sekunder eller så, och så hoppar fläkten igång och meddelandet försvinner från displayen. De första 5-10 gångerna jag såg meddelandet blev jag nervös för att den inte skulle komma igång, men nu är jag så van att det är så vår NH beter sig att jag inte längre bryr mig.
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Ja uppenbarligen verkar detta med fläktproblem inte vara det enklaste att lösa..

Jag bestämde mig iaf att köpa en ny styrbox ver. 1.24 och program 2.11 för att jag trodde det var mest sannolikt det var fel på den gamla styrboxen.
Monterade dit den igår men blir lika besviken som förbannad att precis samma sak händer igen!!

Startprogrammet startar och kör som det ska till 2-3 minuter sedan blir det stopp ´fläkten kör ej´ och igångkörande av askskrapning medan fläkten kör igång för fullt och blåser...?!?
Kan tillägga att det fortsätter så här med flera uppstarter med en rejäl hög med ouppbrända pellets i pannan innan den lägger av helt med röd lampa och ´FEL´ !!! Fläkten kör ej !!!
Börjar bli lätt uppgiven men det återstår att köpa ny fläkt och testa men samtidigt verkar det lite långsynt..

Finns det ngn annan tänkbart fel?

Uppgiven
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Henkevi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 mar, 2015 13:05

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Henkevi »

Funderade på om det kan vara tempkabeln som spökar?
Kan det uppstå denna typ av problem om den är sönder/defekt?
Janfire panna och NH-brännare 2007
1,5 plan 170 kvm hus byggt 1922 med råkällare + luft/luft Panasonic
Kungsbacka, Halland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktproblem Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Om en temperatursensor är knasig får du ett meddelande om att en temperatursensor är knasig!

Om fläkten inte kör får du ett meddelande om det.

Det är två totalt olika saker och styrningen blandar inte ihop dom!

Men när styrboxen är bytt är det kvar att det är problem med fläkten - eller kabeln. Och är den bytt nyligen skulle det vara möjligt att hävda garanti.

Men kolla kabeln för glapp först. Och då menar jag hela vägen från fläkten till styrenheten OCH att kontaktdonet i styrenheten sitter ordentligt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar