Janfire Flex-a startar inte, rök sipprar ut.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Orm
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 10 aug, 2015 21:42

Janfire Flex-a startar inte, rök sipprar ut.

Inlägg av Orm »

Hej!

Ny på forumet!

Har sökt igenom forumet efter svar på mitt problem men inte hittat något som passat in på mitt dilemma. Länka gärna till forumtråd om det visar sig finnas!

Nu till problemet:
Bakgrund: köpte hus i april tidigare i år och med följde albinpanna samt en Janfire flex-a. Första huset och jag har sedan tidigare inte någon som helst kunskap om pellets. Allting har fungerat felfritt sedan köpet, har endast kört på läge 1 och rengjort enligt anvisningar.

Problemet: i helgen började indikationslampan Termokontakt att lysa rött varefter jag gjorde en felsökning enligt manualen. Rensade ut pannan (vilket föreslogs) och startade igång. Eftersom det inte strulat tidigare gick jag iväg och fixade med annat. När jag en timma senare gick ner till pannrummet tyckte jag det "lät" onormalt från pannan / pelletsbrännaren, nästan som om den forftarande försökte starta bränningen. Efter ca 20 min utan att något hänt stängde jag ner pelletsbrännaren, då börjar det efter en kort stund att sippra ut rök från kaminen... Läste på lite under dagen och kom fram till att det verkade vara dåligt drag. Försökte se om det var något drag genom att tända eld på lite papper i kaminen och vad jag kunde se letade sig röken "rätt". Startade brännaren igen bara för att kort därefter stöta på samma problem igen.

Någon som har några tips eller förslag på vad det kan vara för problem jag stött på?
Janfire Flex-a, pellets 8mm bioenergi
Albin Trio 330-STD, 1995, panna
Värmer 115 + 116 kvm, byggår 1962, Piteå
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-a startar inte, rök sipprar ut.

Inlägg av micke_932 »

Pellets kräver stor luftmängd som transporteras igenom kanalerna.

Kan du ha missat att sota någonstans så det ligger en massa aska och blockerar rökvägarna någonstans ?

Om den funkat felfritt fram tills nu så måste ju något ha ändrats (eller gått sönder), men det låter inte som om något är trasigt så jag skulle tro du missat att sota/aska ur någonstans.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar