Brummande fläktproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kristoffer
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 21:20

Brummande fläktproblem

Inlägg av Kristoffer »

Jag har plötsligt fått bekymmer med min Janfire som gått mycket bra under 3-års tid bortsett från ett tändspiralsbyte hittills.

Problemet är att fläkten bara brummar och snurrar ej, orkar ej komma i gång. Jag har mätt fläkten enl instruktion och får ohm-värden enligt trådar jag hittat så den verkar ok. Det går inte snurra igång fläkten även när den får 230V så spontant känns det som motorkondensatorn är kass men frågan är om fläkten kan vara kass även om den går lätt och har angivna värden?

Jag har även mätt volten vid uppstart och det förbryllar lite. Blåsningsläget ger 230v som det skall men i uppstartsfasen kommer aldrig volten över 50V, har dock aldrig mätt detta själv tidigare så det vet jag inte huruvida det förändrats.

Skulle kännas surt att köpa en ny box om det är fläkten det är fel på, lite bränt är det vid det "varma" motståndet men det kanske inte är felet i sig.

Det verkar vara ett relativt vanligt problem. Är detta något som Janfire uppmärksammat och "byggt" bort i den nya boxen eller kan det uppstå där med?

Edit: Hittade denna tråd om en felande elektrolytkondelsator, kanske är det som är problemet då http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=133671#p133671

Någon som har lagat detta förr och har möjlighet att hjälpa till kan ju pm:a prisuppgifter :D

Mvh
//Kristoffer
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläktproblem

Inlägg av SB »

Du har inte lagt in några uppgifter om var i landet du bor eller vad du har för utrustning men av din text och din länk gissar jag att det rör sig om en FlexA. Kostnaderna inklusive frakt för de båda kondensatorerna och motståndet ligger runt 50 kr så om du bara kan hitta någon i din omgivning som kan löda så borde det lösa sig för en rimlig kostnad. Den stora plastfilms-kondensatorn finns även i den nya boxen liksom motståndet och jag tror att kretsen i denna också är beroende av elektrolytkondensatorn.
TMV E20 + Janfire Flex A
Kristoffer
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 21:20

Re: Brummande fläktproblem

Inlägg av Kristoffer »

Japp, en FlexA är det och numera fungerande :D

Fick Bytt alla tre komponenter och nu funkar den igen.

Mvh
//Kristoffer
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläktproblem

Inlägg av SB »

Trevligt att höra att den är på banan igen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar