Variant på intermotor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brunnsgatan1
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 02 okt, 2015 10:37

Variant på intermotor

Inlägg av brunnsgatan1 »

Hej alla!

I slutet på tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=11367 skrev jag om att jag hade problem med att internmotorn inte orkade starta och konstaterade att start-kondingen var paj.

När jag byte den märkte jag att en resistor på kretskortet verkar gått väldigt varm:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=11367

Min första tanke innan jag bytte kondensatorn var ju egentligen att motorn var slö och jag hade sett nåt på Eldkraft att man kunde ta bort 2 av 4 bromsfjädrar på, så jag tänkte prova det först.

Men döm om min förvåning när jag såg att min motor inte hade några bromsfjädrar, den var av en annan typ än den standardmotor som Janfire rekomenderar.
IMG_0119.JPG
IMG_0119.JPG (81.56 KiB) Visad 2604 gånger
Standardmotorn står det "Reversible motor" på i stället för "Induction motor" som det står på min.
De övriga värdena är ju snarlika (240V 50 Hz 1,2 uF 0,18A 1200RPM på orginalmotorn)

Jag hade en servicekille som bytte ut min gamla motor för drygt 2 år sedan då den förra var slutkörd och då satte han i denna som jag har nu.

Frågan är om den motor jag fått är en fullgod ersättare till orginalmotorn eller om den på något sätt belastat kretskortet hårt så att kondingen och motståndet tagit stryk.

Nån av er andra som har sett den typ av motor jag har?
Janfire Flex-A med gammal databox (ca 2005) i CTC panna. Pellistore 3 ton.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Variant på intermotor

Inlägg av jolun »

Jag tror inte din motor är något problem. Vad gäller motståndet så blir den väldigt varm oavsett vad. Har bytt samma motstånd och monterat det med mer frigång. Att kondingen gick, ja det är ju som allt annat det håller inte förevigt. Intern skruvens lager brukar behöva kontrolleras vid service eftersom spån från pelletsen gärna söker sig in där och gör att lagret går tungt i värsta fall kan det bli rent av stumt. Då får ju motorn lite bekymmer att dra runt internskruven.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
brunnsgatan1
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 02 okt, 2015 10:37

Re: Variant på intermotor

Inlägg av brunnsgatan1 »

Ok, fick även info från Eldkraft idag att det förekom två varianter av motorer...

Lagret bytte jag som första åtgärd, så det är ok ett tag till...

Ska nog beställa ett motstånd och byta ut det, såg att ena lödpunkten tagit stryk av värmen...
Janfire Flex-A med gammal databox (ca 2005) i CTC panna. Pellistore 3 ton.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Variant på intermotor

Inlägg av jolun »

Okej det lät ju rimligt :)

Det här med att motståndet går hett är ett standard problem. Känns lite underligt att Janfire inte valt att montera den med mer frigång för att undvika skador på kretskortet.

Det verkar som i ditt fall är det nog i rättan tid att åtgärda det hela.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Variant på intermotor

Inlägg av SB »

Motståndet som blir varmt är ett 2 W motstånd på 22 kΩ som är ovanligt litet vad gäller dess fysiska storlek vilket innebär att ytan som kyls av dess omgivande luft, också är liten.
Även de minsta 2 W metallfilmsmotstånden för hålmontage som Elfa saluför har mer än dubbelt så stor kyld yta.
Då de är längre än avståndet mellan hålen på kretskortet blir man tvungen att böja in benen under motståndet och får då automatiskt en luftspalt mellan detta och kretskortet.

Jag bytte för något år sedan ut det värmealstrande motståndet i min box till ett större och mätte därefter temperaturen på benet längst från kretskortskanten, vill minnas att den var kring 60° C. Tyvärr glömde jag att mäta tempen på det gamla innan bytet. Trotts att den fortfarande är ganska hög skulle jag tro att denna lösning bromsar upp brunbränningen av kortet och åldringen av glättningskondensatorn till fasvridningskretsen.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Variant på intermotor

Inlägg av jolun »

Skadar ju inte att ta det säkra före det osäkra med att göra en luftspalts bockning även om elfas motstånd har bättre kylningsyta, utrymme för detta finns det ju gott om. :D
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Variant på intermotor

Inlägg av jumpingtiger »

Går det inte att sätta fast kylflänsar på de delar som uppenbart blir för varma? Det finns ju en del för dator att välja från. T.ex http://www.coolerkit.se/shop/enzotech-b ... 2231p.html
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Variant på intermotor

Inlägg av jumpingtiger »

Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Variant på intermotor

Inlägg av jolun »

Det går nog om man vill, men finns väll egentligen inget behov av detta.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Skriv svar