Byte till nya elektronikboxen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Slurks
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 14 okt, 2015 09:50

Byte till nya elektronikboxen

Inlägg av Slurks »

Hej, på min flex-a så blev fläkten trött, den snurrade sakta men var svag. Jag tog upp boxen och tyckte att motståndet R5 såg bränt ut. Provade byta det och mätte också upp kondensatorn till fläkten och den verkade hel. Det var rätt sprucket runt anslutningarna för motståndet...
När jag så monterade igen så gick inte fläkten alls. Ledsnade då och beställde en ny box.

Är det några inställningar man måste göra på nya boxen? Kan jag se på min gamla box hur den är inställd?

Går det att dra ut från larmutgången på nya boxen och in på en DUC för att skapa en larmfunktion där?
Slutande eller brytande larm?

Vänliga hälsningar Lukas
Janfire Flex-A med nya boxen
Albin Combi med kamrörsbatteri
Polartherm varmluftskamin
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Byte till nya elektronikboxen

Inlägg av jolun »

Svaren på dina frågor finner du manualerna till FlexA2. Du hittar monterings och bruksanvisningar på eldkrafts hemsida. I dessa kan du läsa dig till hur du ställer in din nya box. Med nya boxen blir det en Flex A2.

Tror nog att det går bra att tjuva larmsignal från larmingångarna. Se även monteringsanvisning där så har du ju elschemat.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Slurks
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 14 okt, 2015 09:50

Re: Byte till nya elektronikboxen

Inlägg av Slurks »

Efter att ha mailat och frågat Janfire så fick jag svaret att de anslutningar som är märkta larm inte är kopplade till någonting.

Ny taktik blir att försöka få en signal via ett relä när elpatronen startar. Den ligger lägre än brännarens termostat så om den startar betyder det att brännaren lagt av.

Återkommer när jag fått det att funka.
Janfire Flex-A med nya boxen
Albin Combi med kamrörsbatteri
Polartherm varmluftskamin
Skriv svar