Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Inlägg av André »

Det är den äldre styrenheten..
Som sagt oavsett effektläge så efter ett tag (när som helst tex efter 10 min el 45 min) så slutar den mata pellets å ökar till Max fläkt utan att fått upp panntemp, den blåser för fullt tills man bryter strömmen. Testade vänta 17 min men fläkten stannade då inte men efter omstart går den ett tag igen tills samma sak händer..
Är det ombyggnad till a2/ny styrenhet som gäller?
/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Inlägg av André »

Inga larm blir det heller?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Inlägg av jolun »

Vilken box har du? Gul eller Blå?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Inlägg av SB »

Jag förmodar att brännaren har tänt upp och går i, eller är på väg in i effektdrift när doserskruven slutar mata in pellets och fläktvarvet ökar till max. Är din brännare utrustad med flamvakt, skulle jag gissa på att det är flamvakten som löser ut och stoppar brännaren, om det inte var för att fläkten inte slutar blåsa efter en stund.

Att du inte får någon larmindikering skulle kunna bero på oxider eller glappkontakt i kontakten mellan det lilla och det stora kretskortet.

Flamvakten löser ut om tempen i brännarkoppen inte kommer upp till 50°C innan startförloppet är färdigt eller om tempen skulle underskrida 50°C vid drift.
TMV E20 + Janfire Flex A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Inlägg av André »

Då de som sagt inte blev några larm å den bara slutade mata pellets men fläkten ökade men gick iaf 45 min utan att stanna så byttes de styrbox 2a, Då började den larma för termokontakt istället..
Efter den byttes har den funkat som den ska, På torsdag ska den justeras in, hann bara mäta upp effekt å snabbt justera fläkt i läge 1..

Inte undra på att många som kör janfire tror sitt hus är energisnålt när man ser effekten i fabriksläge, Alla janfire jag har mätt upp har haft liknande effekter men ägarna har trott dom klarat sej på låg effekt. En jag va till gav den 12 kW på 1 an men ägarn trodde han hade klarat värma sitt 200 m2 villa på 6 kW då de va minus 20-25 ute :lol:
1 9,8 kW
2 15,3 kW
3 16,4 kW
4 19,6 kW
Co2 i läge 1 knappt 5% i fabriksläge å 7% på 2an, Ställde ner fläkten så Co2 blev 10% i läge 1.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Inlägg av SB »

Trevligt att det ordnade sig efter byte av box och termokontakt.

I den här ändan av landet är det mycket ovanligt med så låga temperaturer som ni har. Förvisso skulle man önska sig ett par nätter med 30 minusgrader så att campinggästerna begav sig hem igen.

Jag har de senaste tre vintrarna kört min FlexA-brännare på ca 10 kW effekt i läge 3 och den går ändå ner och blir en bra stund i underhållseffekt mellan effektdriftperioderna, även när det var som kallast (ner emot 10°C minus).
TMV E20 + Janfire Flex A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Flex-a stoppar matning ökar till max fläkt

Inlägg av André »

Kamparna finns här oxå men inte så många än på vintern :D

Brännaren är installerad i ett hus som bara ska vara underhållsvärdet i under vintern, 10-12 grader i hus på ca 160 m2 kommer inte kräva mycke effekt.. Ska dit nu å se om de går justera den som man vill, Definitivt inte lika lättjusterad som en ariterm där man bara väljer fläkt/matning i %
Ska för söka få den runt 8-9 kW i läge 1 sen runt 11-12 i 2 och ca 14 kW i 3an sen fyran bryr jag mej inte om, Till jul kommer de bo folk där så då kan de behövas lite effekt att höja tempen då de ibland hänt att de varit ner mot -30, Iof så va de varmare nyår än va de va till midsommar så man vet ju aldrig :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar