Fel Janfire panna termostat??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
tompia
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 jan, 2012 12:59

Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av tompia »

Har fått bekymmer med min pelletpanna en janfire.
Panntempraturen har börjat vandra upp och ner i displayen. Går upp i Max sen kan den gå ner till 60 och sen upp igen.
Detta har lett till att brännaren (flex à med nya boxen) inte slutar gå utan underhållskör hela tiden.

Nu efter att varit avstängd ett par dagar starta den inte alls. (Displayen tänds upp och visar en 4 men vattentemraturen är betydligt högre än så) Låter som ett relä som slår när jag försöker startar upp. Detta var problem första gången också men fick igång brännaren tillslut då med att öka värmen i pannan med elpatronen.

Vad tror ni. Brännaren verkar ok så tror att felet ligger i pannan. Tempraturgivare , kretskort??
Senast redigerad av tompia den lör 07 nov, 2015 14:05, redigerad totalt 2 gång.
tompia
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 jan, 2012 12:59

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av tompia »

Kan vara överhettningsskyddet som knackar, men jättesvårt att säga vart ljudet kommer ifrån vid kretskortet. Är det överhettningsskyddet som styr/mäter pannans tempratur? Eller vilken är det ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet/Säkerhetstermostaten är normalt ständigt tillslagen och om den löser ut, måste den återställas manuellt.
En temperaturgivare styr brännarens start och stopp. Kontrollmät först givaren för att konstatera om det är avbrott eller kortslutning i den. Har du en 4-siffrig display, sitter givaren ansluten på plint 27 o 28.
Verkar givaren ok, kan man misstänka elektronikfel.
Kan ju vara glappkontakt någonstans. Ryck lite i kablarna.
Allt ska naturligtvis göras när pannan är strömlös!
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tompia
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 jan, 2012 12:59

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av tompia »

Tack för svar
jag har den äldre modellen med tre sifferdisplay. Kolla och har något som heter sonda caldaia fick jag till panngivare sen en som heter sonda Fumi som översattes avgas. Borde vara den med panngivare plint 29-30 .
Mätte när panna var avstängd då var det kortslutning ( var kortslutning på alla plintarna då) men när jag slog på och mätte så var det inte kortslutning längre. Går den att mäta avslagn?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av Stegatorparn »

Man lossar en eller bägge ledarna och mäter över enbart givaren.
Vet inte vad det är för typ av givare, men du bör få ett motstånd mellan 50-4000 ohm.
Blir det 0 eller oändligt är givaren eller kabeln trasig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tompia
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 jan, 2012 12:59

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av tompia »

Ok. Mätte nu och får 10 kilo ohm . Högt?
Sen mätte jag på överhettningsskyddet den visa noll men hoppade fram och tillbaka inemellan i ohmen ibland tillochmed oändligt . Kanske bara var tillfälligt.
Tycker det är där ifrån ljudet kommer men kan ju vara kretskortet som gör att den klickar. ( Klickar och blinkar i displayen när jag startar pannan. Sen kommer den igång efter ett tag. Men då håller tempen på istället upp och ner.

Sen hoppar den över uppstarten på brännaren så den börjar gå igång på en gång.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av Stegatorparn »

Temperaturgivaren är förmodligen ok.
Överhettningsskyddet verkar däremot misstänkt. Det ska inte klicka eller ge dålig kontakt då brännaren matas härifrån. Jag skulle satsa på ett nytt överhettningsskydd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tompia
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 jan, 2012 12:59

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av tompia »

Tror jag beställer en sån.
Verkar lite krånglig att komma åt, måste ta bort elpatron för att få bort plåten? Måste pannan tömmas på vatten för att ta bort elpatron. Sen uttaget brevid sitter det en annan klump men det vet jag ärligt inte ens vad det är .
Någon som har koll på detta ingreppet?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av micke_932 »

Beror på vad du menar med elpatron, jag antar att du har en del av den som sitter utanför pannan som sitter ivägen och att det är den du menar, ibland går den att lossa utan att man behöver lossa själva slingan till elpatronen, men om du behöver lossa hela elpatronen så ja, då måste pannan tömmas på vatten eftersom värmelementet på patronen sitter inne i vattnet i pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
tompia
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 jan, 2012 12:59

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av tompia »

Hej igen.
Gjorde en upptäkt nu att om jag stänger av brännaren (flex a) på pannan så är temperaturen jämn i displayen . Kanske felet ligger i nån av dom två tempgivare som är i brännaren? Några smarta idéer ,mäta på något sätt?
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av AndersAA »

Det kan ev fortfarande vara överhettniskyddet eftersom Janfire matas via den.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
tompia
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 jan, 2012 12:59

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av tompia »

Fått de nya delarna och testat utan lyckat resultat. Bytte överhettningsskyddet samt tempgivaren i brännaren. Men har samma fel nu fast värre nu startar inte pannan alls det blinkar i displayen och slår i nått relä. Kopplade bort allt va skydd och tempgivare heter men pannan går inte igång.
Är det bara kretskortet kvar att byta eller finns det mer som kan krångla tro?

Tacksam för svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ström fram i brännarens anslutningskontakt, fas-nolla, termostatfas-nolla.
Vet du inte hur man gör, ta hjälp av en sakkunnig eller elektriker.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av SB »

De 2 tempgivare i brännaren som du skriver om, måste vara termokontakten och flamvakten såvida du inte har en specialversion av FlexA:n. Dessa 2 givare som är av on/of-type löser ut brännaren på så sett att den inte kan åter- starta automatiskt. De har alltså inget att göra med vilken temperatur man önskar i pannan. Termokontakten har till uppgift att stoppa brännaren vid mer än 140°C i fallschaktet och därmed förhindra bakbrand. Flamvaktens uppgift är att stoppa brännaren om temperaturen i bakre brännarkoppen inte uppnått 50°C i slutet av startförloppet, eller om den fallit under 50°C under drift.

Det lutar nog åt att felet finns i pannans kretskort, men för att utesluta brännaren kan du mäta på sladdkontaktens skruvanslutningar till brännarens styrbox. Denna mätning kan du göra med boxen inkopplad men med brännarhöljet av. Det är den mellersta kontakten med 4 skruvar det handlar om. Den längst vänstra tråden i denna (sett från den mindre kontakten med 8 stift) kommer från panntermostaten, och mellan denna och Nollan som är den 3:e från vänster ska du alltså endast ha 220V när pannan kallar på värme. Mellan Nollan och fasen, den högra tråden i denna kontakt, ska du ha 220V oavsett om den går eller står still, så länge brännaren är ansluten och tillslagen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fel Janfire panna termostat??

Inlägg av Roli »

Ett litet "besserwisser" påpekande: vi har numera 230 V mellan fas och nolla och 400 V mellan faserna.... :wink: (justerades någon gång på 80-talet)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar