Kortslutning vid voltmätning Flex2-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jpb
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 21:25

Kortslutning vid voltmätning Flex2-A

Inlägg av jpb »

Hej!
Hade en av kontakterna fel istoppat i voltmätaren (16A unfused) när jag skulle justera fläktvolten på min nyinköpta utbytesbox, och nyinköpta fläkt.
Säkringen flög och det fräste till.
Skruvar upp boxen och en flisa stor som pekfingernageln är lös från en komponent Z0409MF. Köper en ny sådan och löder fast den. Brännaren går igenom självest gul diod lyser på läge 3, samt den gröna indikatordioden för spänning lyser. Fläkten är dock stendöd. Vars mer ska jag leta felet? Tilläggas kan att allt går som det ska om jag sätter i den gamla boxen. Så fläkten är det inget fel på.
Jag har beställt 3 st triac(?) som heter BTA140-800 från elfa, men de har inte kommit ännu. Kanske den för fläktstyrningen också är skadad. Vilken av dem det nu kan vara. Jag har köpt en Kondensator 1,5 mf, men inte bytt den. Kan den förstöras av kortslutningen tro?
Tacksam för svar.
DIOM DT-GA1
Janfire Flex-A med (Flex-A2 box)
WZB-01 Dragbegränsare
Baseco Pellets
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kortslutning vid voltmätning Flex2-A

Inlägg av danei »

Du blandar ihop enhet och storhet. Spänning och volt är lika olika som längd och meter.
Kondensatorn är sannolik inte trasig, är det fläkt kondensatorn du syftar på så är 1mF (stort F) väldigt stort, jag gissar på att den borde vara en tusendel av det någon µF eller så.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Kortslutning vid voltmätning Flex2-A

Inlägg av SB »

Jag kör med den gamle boxen så jag är inte helt säker på hur fläktregleringen se ut i den nya boxen. Jag misstänker dock att lösningen med fläktkondensator och Triac ser likadan ut på denna medan fasvridnings- kretsen utgörs av en modernare modell som är bättre att reglera med.

Den Triac (Z0409MF) som du redan har bytt är säkerligen den som är till fläkten. De tre BTA140-800 som du har beställt är till doserskruv, elspiral och externskruv.

Klarade ditt instrument sig, kan du ju prova att mäta mellan de yttersta uttagen i testkontakten och se om det överhuvudtaget går fram någon spänning. Jag förmodar att du vet att mätinstrumentet ska vara inställt på V~ och med ett spänningsområde invalt som klarar minst 250 V.

Om kondensatorn du har köpt är av X2-typ och på 1,5 µF så kan du självklart prova att byta ut den, men jag tvivlar på att det är den som är orsaken. Skulle den inte heller fungera efter detta blir det betydligt svårare att hitta skadan då den förmodligen ligger i fasvridningskretsen eller kanske rent av i processorn. Den först- nämnde av dessa kretsar skulle jag gissa är en ytmonterad U2010B. Om du inte är ruggigt bra på elektronik, skulle jag i din situation försöka få boxen reparerad hos Janfire om det är ekonomiskt försvarbart.
TMV E20 + Janfire Flex A
jpb
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 21:25

Re: Kortslutning vid voltmätning Flex2-A

Inlägg av jpb »

Mitt nya mätinstrument (http://www.jarnia.se/bygg-och-verktyg/e ... ironside-1) har 0-600 V~ och 0-200 V~ som mätområde.
När jag mätar fläkten väntar jag med att ansluta den tills den inledande "urblåsningsfasen" är överstökad, och mätar på 0-200 V~ för att få ett kanske mer exakt värde.
Det borde väl vara ok, eller?
Jag får väl testbyta kondensatorn iaf (Jo den är på 1,5 µF) . och om inte det funkar, kontakta Janfire för prisuppgift.

Tack för tipsen!

Updatering:

Janfire repar inga boxar, de hänvisar till eldkrafts utbytesboxar.
Jag får lämna in den på "elektronikverkstan" där jag bor, å se vad de säger om denna box.

"Radiomeken" mätade det han kunde mäta, och sade sedan: -"byt du de triac du har beställt, och kolla om den tuffar igång. Annars är det nog bara å köpa ny box."
Det blev att köpa ny box :D
DIOM DT-GA1
Janfire Flex-A med (Flex-A2 box)
WZB-01 Dragbegränsare
Baseco Pellets
Skriv svar