Boxbyte till Flex-A2 på gammal brännare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
jpb
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 21:25

Boxbyte till Flex-A2 på gammal brännare.

Inlägg av jpb »

Hej!

Den pellets jag eldar kommer från en fabrik som gör pelletsen av kutterspån.
Pelletsen har en vikt av 685 gr/liter och har 5.1 kilowatt som energivärde.
Finns någon schablon för hur jag ska ställa in doseringstiden på min Flex2A box?
Boxen är sprille ny,medans själva brännaren är från 2002 kanske.
Upplever att den "stannar" i UH läget och flamvakten slår till, trots att dragbegränsare är monterad. Detta förekom inte då den "gamla" elboxen var monterad.
I en del fall så är det bara aska och lite förkolnade pellets kvar i koppen, medan det vid en del andra tillfällen är fullt med oantänd pellets i koppen.
Jag har bytt till en annan (lika fräsch, 48 ohm) elspiral, och sett till att plåtkåpan kring elspiralen är korrekt linjerad/dikt an mot rostret.
Måste jag skaffa ny plåtkåpa, då den jag har saknar vingarna som verkar vara standard på de nya brännarna?
Jag har upptäckt att då jag sitter och "klockar" brännaren, att det vid vissa doseringsintervall inte ramlar ner pellets till brännarkoppen. Det kan vara upp till 2 doseringar i rad som den bommar att dosera, fast doseringsmotorn går.
Lagret till doseringsskruven är bytt, det hela löper så pass lätt att jag kan driva doseringsskruven med fingrarna.
Doseringsmotorn har inga bromsar att ta bort, kedjan och dreven är helt ok.
Flamvakt och Tempvakt är helt nya.
Microbrytaren "motionerad" med WD-40 osv.
Fläkten är förresten också den helt ny.
Vad tycker ni jag ska jag kolla vidare på?
Senast redigerad av jpb den fre 03 aug, 2018 08:03, redigerad totalt 1 gånger.
DIOM DT-GA1
Janfire Flex-A med (Flex-A2 box)
WZB-01 Dragbegränsare
Baseco Pellets
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av AndersAA »

Hej Är inte säker på vad ditt problem kan vara, men här är några generella kommentarer.
Att pellets inte ramlar ner ibland vid dosering händer även min flexa, således är inte brännaren bättre än så. Elspiralen användes inte alls vid underhållseldning, den är således avslagen då och kan ej vara orsaken. Rätt drag är antagligen väldigt viktigt vid uh. Kolla gärna vad motdragsluckan är inställd på. Lycka till
Senast redigerad av AndersAA den lör 05 dec, 2015 00:13, redigerad totalt 2 gång.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jpb
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 21:25

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av jpb »

Peppar, peppar.....
Nu har den skött sig fint i 4 dygn.
Ibland tror jag att det kan bli för kallt i pannrummet.
Nu har vi en mild vinter, bara -10 c:a. Men snart kommer en tid när vi ligger på 30-40 minus så....
Får väl se vad som händer då.
Motdragsluckan (WZB-1)är inställd på det "lättaste läget" 10 kpa, enligt råd från transtemper.
Frågan om http://www.eldkraft.se/produkt/kpa-runt ... vingar1223 kvarstår dock.
Behöver jag byta till en sådan?
DIOM DT-GA1
Janfire Flex-A med (Flex-A2 box)
WZB-01 Dragbegränsare
Baseco Pellets
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av AndersAA »

Det tror jag att det är en bra ide. Då styrs ju elspiralen mot de större öppningarna i rostret så att den varna luften hamnar rätt.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jpb
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 21:25

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av jpb »

Då är helrenoveringen ett faktum. Ett skutt från typ. 2000 till 2015-års modell.
Bara "skalet" kvar :D
DIOM DT-GA1
Janfire Flex-A med (Flex-A2 box)
WZB-01 Dragbegränsare
Baseco Pellets
jpb
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 21:25

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av jpb »

Flamvaktsproblemet återkommer när det nu blivit kallare.
Brännaren stannar i UH läge, och flamvakt lyser rött.

Tänker så det knakar....
Tomt på pellets i brännkoppen , bara lite brunaktig aska.
Alltså slutar brännaren mata pellets.
Orsakerna till detta måste då vara:
1. Att det är så kallt att flamvakten inte når sina 50 grader, och därigenom stänger av pelletstillförseln.
2. Att draget är så högt att elden slocknar, men då borde det väl finnas oförbrända pellets i brännaren.

Åtgärd:
Testar att flytta flamvakten till en ny plats, längst ner på framsidan av fallröret, klämd på plats av den blå kåpan.
Och, Peppar peppar, tvi tvi tvi... Ta i trä osv.
Nu har den gått ett dygn utan stopp, fast vi har -27 ute, och +14 i pannrummet.

Hoppas nu bara att den löser ut om behovet skulle uppstå, jag får väl se.
På min gamla databox fungerade inte flamvaktsfunktionen, trots ombyggnadssatsen från eldkraft. Så detta "problem" kan ju ha funnits hela tiden sen jag skaffade brännaren.
DIOM DT-GA1
Janfire Flex-A med (Flex-A2 box)
WZB-01 Dragbegränsare
Baseco Pellets
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av AndersAA »

Hej Man kan mäta vilket undertryck du har i eldstaden via hålet för vattennippeln. Förutsätter att man har något att mäta med förstås. Värdet står i manualen, vill minnas 5-6 mmvp. Har du en skorsten med stor area samt att den är hög så kanske undertrycket är för högt? Är din motdragslucka inte helt öppen så borde det inte vara detta problem. Min brännare blir ljummen kanske 30-35C på luckan till fallröret efter ca 1 timmas drift. Och då har den aldrig löst ut för flamvakt förutom en gång då mstningen upphörde och då dka den ju larma. Hoppas att du finner orsaken.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jpb
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 21:25

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av jpb »

Har ju som sagt en WZB-01 dragbegränsare, inställd på lägsta nivån. Skorstenen är i tegel, 1x1/2 sten 8 - 9 meter.
Brännaren har skött sig snyggt fortfarande. "felet" torde vara åtgärdat.
Tack för tipsen!
DIOM DT-GA1
Janfire Flex-A med (Flex-A2 box)
WZB-01 Dragbegränsare
Baseco Pellets
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av AndersAA »

En förbättring som jag gjort är att jag har satt en ställmotor på dragluckan. Panna av lucka öppen och panna på lucka stängd så att den jobbar som vanligt. Fördelen är att man får bra start upp på brännaren samt att förlusterna vid stopp har minskat rejält. Pannan kan nu stå i ca 8 timmar mellan starter vid noll i uttag från den.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av Roli »

Stängd lucka vid drift är kanske inte det bästa för brännaren då vind kommer att påverka negativt, dvs ge för mycket drag genom panna och brännare vilket ger dålig förbränning.
Optimalt hade nog varit "frisläppt" lucka vid drift.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av AndersAA »

Ok Jag menade inte att den tvingas vara stängd utan att ställmotorn går ifrån luckan så att den kan jobba fritt.En mycket lyckad förbättring anser jag.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av Roli »

Aah, då är jag med på "noterna" och håller med.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vore trevligt med lite foto på ombyggnaden med ställmotor och lite beskrivning av hur du styr ställmotorn. Måste vara positivt att vädra skorstenen utan att dra luften via pannan.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av AndersAA »

Jag styr den via panntermostan och ett relä med växlande kontakt. Ställmotorn är långsamt gående kanske ca 4min för 180 grader vridvinkel. Jag har ställt in det så att motorn vrider ca 90 grader innan lucken öppnas på så sätt hinner lågan att avta i brännaren vid avslutad eldning. Det innebär ca 2 min försenning vid påbörjad lucköppnig samt då 4min till luckan är fullt öppen.Ställmotorn jag använt är en gammal TA shuntmotor med ställber vridvinkel. Hur laddar man upp bilder undras.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Boxbyte till Flex2-A på gammal brännare.

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Intressant! ingen expert på foto uppladdning men sök på forumbilder.se. Eller sök här så kanske handledning finns. Jag har gjort det för många år sedan och det var inte svårt men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Din ide att vädra skorstenen på det sättet verkar väldigt smart och gör att pannan inte kyls. Även bra på sommaren då jag kör pannan som varmvattenberedare. Funderade på om man kunde styra den på brännarfläkten då den går så är dragbegränsaren fri att röra sig och då fläkten står är den öppen. Borde gå att använda en elektromagnet på något sätt? Hur som helst så vill man göra en tillförlitlig och enkel lösning. Hoppas på foto!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar