Flex-a ingen startdos

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
StefanZander
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 dec, 2015 20:53

Flex-a ingen startdos

Inlägg av StefanZander »

Hej!
Har haft min flex-a i 8 år och bytt fläkt, tändelement(helt nytt) och ny styrbox V2 för ca 3år sedan. Problemet som har uppstått är att efter underhållsfyr när brännaren ska starta på el igen så kör den inte ut startdosen. Tändelement blir varmt och fläkten går, men det finns ingen pellets att tända. Efter ett antal pulser så börjar dosen att pytsa ut den dos som kommer efter startdosen. Efter ett tag löser flamvakten ut då det inte är fyr i brännaren. Jag tar och rensar koppen och startar om och den tänder som den ska med startdos.

Vet inte helt säkert om det bara är från underhållsfyr det blir så, för den stannar radom och det är inte alltid jag står i pannrummet. Lutar det åt att boxen är kass igen eller?
Med vänlig hälsning Stefan
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-a ingen startdos

Inlägg av SB »

Du skriver att problemet uppstår efter underhållsfyr när brännaren ska starta på el igen. Menar du att brännaren befinner sig i underhållsfyr och åter ska gå upp till den effekt som är vald, eller menar du när brännaren ska starta om efter att den har stängt ner för att maxtiden för underhållsfyr uppnåtts. I första fallet används inte elspiralen, utan den befintliga glödbädden, tillsammans med fläkten står för tändningen
av den inmatade pelletsdosen medan det andra fallet är som en ordinär start från utgångsläget.

För klen dos kan bero på att doserskruvens kullager är på upphällningen så att skruven går för trögt.
Bästa sättet att testa detta är att koppla bort externskruven och tömma internförrådet genom att köra doserskruven. När detta är klart slår man från strömmen till brännaren, plockar av kåpan och delar
kedjan i kedjelåsen. Skruven ska nu gå lätt att vrida runt med hjälp av kedjedrevet.
TMV E20 + Janfire Flex A
StefanZander
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 dec, 2015 20:53

Re: Flex-a ingen startdos

Inlägg av StefanZander »

Hej!
Det är när maxtiden gått ut och brännaren gör en kallstart. Har även märkt att den liksom hoppar över startdosen vissa gånger utan att gått på underhållsfyr. Det som händer är att när brännaren får signal att starta så börjar elementet att värma och fläkten går, men utan startdos. Stoppar jag brännaren på stopknappen innan flamvakt löser ut räcker det att trycka på t.e.x läge 1 så kommer startdosen och den går fint igen kanske ett dygn eller så. Känns inte helt rätt att tro internskruven är trög då jag inte ens hör att den försöker gå igång. Tycker det känns som boxen inte ger rätt signal i uppstartssekvensen. Men visst skadar det inte att kolla skruven ändå
/Stefan
Skriv svar