Janfire NH - alltid för låg panntemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
andreas_l
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 19:57

Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av andreas_l »

Hej!
Mitt första inlägg på detta forum.
Jag har en Janfire NH monterad på en äldre Albinpanna nere i källaren. Sedan vi köpte huset av föregående ägare upplever jag att brännaren alltsom oftast har svårt/omöjligt att arbeta upp till och behålla den temperatur som krävs för att vi ska kunna shunta ut tillräckligt varmt vatten till elementen.

Föregående husägare (som tidigare arbetat som servicetekniker för Janfire) har förklarat att han aldrig haft problem att hålla en högre panntemperatur såvida det inte varit superkallt ute. Under hans tid i huset levererade Skellefteåkraft pellets vilket numer inte är fallet och jag har sedan förra vintern vänt mig till Glommers Miljöenergi för att köpa bulklevererad pellets.

Oavsett om jag använt mig av standardinställningar (675g/l & 4,8 kW/kg), de värden GME anger i sin fakta (660-700 g/l & 5,0 kW/kg) eller det viktvärde jag själv uppmätt till nära 800g/l så tycks det aldrig riktigt bli bra. :(
Jag upplever med olika inställningar en varierad förbränning, till allt från ljusgrå och torr aska till svart och fetare. Vid högre valt effektläge kan jag ibland uppleva att det enda som stiger är förbrukningen av pellets men att temperaturen alltsom oftast ligger kvar i samma omfång eller t.om sjunker vilket sällan innebär högre panntemp än 55-60C.

Brännaren har återställts vid olika tillfällen till dess standardinställningar bortsett från att jag sett till att högre effektlägen kan väljas.

Ni med erfarenhet av denna brännare, är det något uppenbart som jag missat?

Vänligen,
Andreas
Janfire NH, Albin Special IIF panna med 125l vattenbehållare.
220 kvm bostadsyta, 2 plan + källare, ca 8m skorsten.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av Eldvin »

Går brännaren hela tiden eller stannar den på 60?? I så fall får du kanske leta rätt på en termostat.
andreas_l
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 19:57

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av andreas_l »

Den går hela tiden.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet bli då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Janfire NH, Albin Special IIF panna med 125l vattenbehållare.
220 kvm bostadsyta, 2 plan + källare, ca 8m skorsten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur vid de olika effektlägena och vilka effekter är inställda?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
andreas_l
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 19:57

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av andreas_l »

Tyvärr har jag ingen aning. Måste pinsamt nog erkänna att jag inte kan så mycket om just brännare, pannor och allt som hör till. De instruktioner jag fick av förra husägaren som också arbetat som reparatör av Janfirebrännare var inte så ingående.

Jag ska försöka få reda på temperaturerna. Hur och vilka inställningar i brännaren är aktuella att justera när jag tagit reda på det?

Om du menar vilka effekter jag använder mig av så är det i regel 12 eller 15kW, 18 när det varit riktigt kallt.
Janfire NH, Albin Special IIF panna med 125l vattenbehållare.
220 kvm bostadsyta, 2 plan + källare, ca 8m skorsten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det ingen rökgastermometer i pannan kan du montera en sådan här http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000 i rökkanalen mellan panna och skorsten, dock före dragbegränsaren.
Rökgastermometern visar hur effektiv pannan är att överföra värmen till pannvattnet samt när det är dags att sota, i regel när temperaturen stigit 50° över nysotad panna. Man kan också se om det är något fel t.ex. om rökgastemperaturen är onormalt hög, kan ett förbigångsspjäll vara öppet.
Lämplig rökgastemperatur vid nysotad panna och murad skorsten är 150 - 180°.
Är skorstenen försedd med rostfritt insatsrör, är inte temperaturen så noga utan man försöker krama ur så mycket värme som möjligt ur rökgaserna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av AmiDog »

Har det varit samma problem hela tiden? Hur hög temperatur har du ut till elementen? Några missljud när brännaren matar pellets?

Vi hade problem för några år sedan att brännaren började få svårare och svårare att hålla temperatur i pannan. Slutade med att brännaren en dag inte kunde mata pellets alls. Tydligen hade ett lager till internskruven i brännaren kärvat ihop. Förmodligen hade lagret under lång tid blivit trögare och trögare vilket gjorde att brännaren alltid fick fram för lite pellets, och därmed inte klarade av att ge tillräcklig effekt. Tror det gick typ ett år från första symtom tills lagret gav upp helt.

När symtomen började räckte inte 15kW läget för att klara -15 grader ute (typ 40 grader på elementen). När det var -20 grader ute förra veckan körde jag 12 kW vilket räckte och blev över (45 grader på elementen).
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
andreas_l
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan, 2016 19:57

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av andreas_l »

Tycker snarare att problemet bara blivit större med tiden. I och med byte av pelletsleverantör har jag förmodat att det hela handlat om antingen sämre pellets (trots att producent anger en mer energirik pellet) eller inställningar i brännaren.
Vad gäller missljud så är det enda jag kan dra till minnes att internskruven ibland låter ansträngd, men att den kontinuerligt matar pellets. För visso kanske den inte får rätt mängder...
Vid rengöring av brännaren är koppen ofta belagd med en tunn, hård beläggning. Kan det vara ett tecken på för snål matning?

Temp ut till elementen varierar oftast mellan 32-38 grader, och då med panntemp som sällan överstiger 60.

Finns det nåt sätt att kontrollera huruvida internskruven går som den ska?
Var det svårt att byta lager?
Noterade när jag öppnade upp brännaren för att rengöra att själva motorn som driver internskruven vickar i sidled när man rör vid den. Ska den göra så eller ska den vara helt orörlig?
Janfire NH, Albin Special IIF panna med 125l vattenbehållare.
220 kvm bostadsyta, 2 plan + källare, ca 8m skorsten.
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av AmiDog »

Jag har aldrig mekat med brännaren själv. När den slutade mata pga lagret så var det naturligtvis helg och -20 ute, så jag ringde till närmaste serviceställe som hade jour, åkte dit med min brännare och fick med mig en lånebrännare tillbaka.
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av jolun »

Den hårda beläggningen i brännarkoppen är ett mer eller mindre normalt fenomen som kallas sintring. Tror att det uppstår då askan uppnår sin smältpunkt. Den bör man knacka bort vid rengöring av rostret. Olika pelletskvaliteteter påverkan i vissmån mängden sintring som uppstår. Men som sagt det är ett normalt fenomen.

Att byta internskruvenslager är enkelt. Tar man lös internskruven så ska lagret gå lätt att rotera går det trögt eller inte alls är det god ide att byta. Missljud av doseringsskruven kan blandannat uppstå från styrtappen den sitter på vid fallschaktet då aska och och smuts söker sig dit eller ojämnheter som uppstått av korrosion kan ge ett gnissel. Att putsa och rengöra styrtappen och doserskruven kan vara en god ide. Därefter smörja styrtappen med t.ex kopparpasta som är väldigt temperatur beständigt är också bra.

Låg panntemp kan uppstå av många anledningar finns endel att läsa om det här på forumet om man söker lite. Några möjliga orsaker kan vara t.ex. Om/hur många turbulatorer som sitter i pannan. (Fler ger längre rökgasväg och höjer panntemp men sänker rökgastempen. Så rökgastermometer är bra att ha! Termostat inställning på pannan, cirk.pump hastighet (kan vara bra att sänka denna om den är på max).
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH - alltid för låg panntemp

Inlägg av Icecap »

Det verkar ganska klart för mig att just detta att justera brännaren till den nya pellets är det som fallerar.

Jag har just bytt förbränningsfläkt och fick justera en del. Och det är så enkelt för mig: en spik i mäthålet just där rökgasröret lämnar pannan och sedan kolla sotlagret efter ung. 12 timmar. I mitt fall var det kraftigt luftöverskott (vilket ju bl.a. ger sintring) så jag minskade inställningen för pelletsdensiteten.

Energiinnehållet ska man låta vara på 4,8Wh/g!

Min inställda densitet är för tillfället 650g/l.

Men en viktig sak: är dragbegränsaren ställd rätt? Min står så lågt som möjligt och står den för högt kommer kylan att se till att det går extra luft genom pannan = luftöverskott och dålig verkningsgrad.

Att gå upp till 800g/l tyder på ett intensivt utbildningsbehov!!! Jag har varit på de nivåer men då körde jag den norska brunpellets som var extremt hård.

Sök på forumet efter "spikmetoden", den ger en ganska bra grundinställning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar