dimension rökkanal

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lyran
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 23:22

dimension rökkanal

Inlägg av lyran »

Jag har en NH brännare som körs i en CTC 265 B. Pannan var tidigare en oljepanna och ett insatsrör som installerades i skorstenen har bara diam 90 mm. Det har funkat ganska bra hittills. Nu är det dags att byta panna då den börjat läcka lite, och jag funderar på att installera en begagnad Janfire panna som är ca 10 år. Kommer det att räcka med 90 mm diameter eller behöver jag en rökgasfläkt uppe på skorstenen? Alternativt skulle man kanske slita ut röret och täta skrostensväggarna med massa istället, men det lär inte vara så mycket större kanal i alla fall. Skorstenen är ca 8 m hög.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: dimension rökkanal

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Egentligen bara att prova. Anpassa effekten ner så pannan andas bra. Bra med en okänslig rökkanal så du kan köra med låga rökgastemperaturer. Alltid lite trixit att gå från olja till pellets vad gäller skorstenen. Tog mig lite tid att justera in så de fungerade ihop.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: dimension rökkanal

Inlägg av Eldvin »

De beror på hur det ser ut.Ibland satt man ner ett insattsrör på några meter ner i skorsten för att det inte skulle kondensera i den övre delen.Med en sådan lösning kan du få turbulens där den stora kanalen plötsligt får en förträngning .Då är det bättre att röret har samma diam i hela skorstenens längd. Om du nu vill ta bort röret helt å kanske det är en stor kanal så du får kondens även vid pelletseldning och då istället skulle satsa på ett 120-130 rör. Tänk även på att draget alltid blir bättre i en rund kanal än i en fyrkantig eller rektangulär kanal.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: dimension rökkanal

Inlägg av AndersAA »

Hej Jag har en 100mm insatsslang i min skorsten och blev tvungen att sätta en rökgasfläkt på,taket. I mitt fall beror det på att min panna är väldigt trång i konvektionsdelen. En modern pelletspanna är mer öppen så det hade säkert fungerat utan med en bättre panna. Samtidigt är 90mm väldigt lite så räkna med att montera en fläkt i värsta fall. Om du väljer en injektorfläkt så är dom ökänsliga för rökgasens påverkan.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar