Flex-A gör mig galen...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eucharn
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:10

Flex-A gör mig galen...

Inlägg av Eucharn »

Har en Janfire Flex-A av okänd årsmodell, orkar inte släpa mig nerför källartrappan en gång till just nu, då tror jag att den åker ut genom väggen. Har använt mig av denna bristfälliga konstruktion i sex år, dessförinnan hade jag en Viking Bio som i jämförelse var ett under av driftsäkerhet.

Har under dessa 6 år bytt 4 elspiraler, 2 termogivare och tre flamvakter. Dessutom har motorn till doseringsskruven pajat, brännarkoppen spruckit och fyra-fem roster har fått sätta livet till. Bor i den sub-arktiska delen av landet så värme känns liksom vara en livsnödvändighet, och den går ofta i läge 4 under vinterhalvåret - har stort hus och många barn som förbrukar varmvatten, dessutom så snålas det fan inte på värmen, man ska kunna sitta med sin fredagsgrogg i tv-soffan i bara kalsonger utan att frysa även om det är under 40 grader kallt ute!

Nu har den tokhavererat, och mina google-kunskaper kunde inte hjälpa mig. Stannade någon gång under natten och blinkade då med två växelvis blink på elspiral och termo, så jag slet ur den ur pannan och rengjorde den, lite onödigt eftersom den var rengjord senast i onsdags. Sätter i den i pannan igen, men inte fan funkar den..

Den blinkar numera växelvis en gång på både termokontakt och elspiral när jag startar den, det vill säga slår på strömmen till den med brännaren i länge '0'. Startar jag den i läge '3' så går den, men hur länge det vet man inte, känns ungefär som att hoppas på sju rätt på lotto när man bara kryssat i sex rutor..

Har gjort lite efterforskningar, och vad jag hittade så kan det vara programfel i epromet, vilket jag tycker lät långsökt då det inte uppkommit under de tidigare sex åren eller så är styrboxen stekt. Kan det vara ide att beställa en ny styrbox? Om det inte är felet så känns det såhär spontant att om jag gett fan i att beställa reservdelar, reparera skiten och betala dyr elström för den tid som den krånglar så hade jag lika gärna kunnat borra bergvärme direkt... Och ortens service-gubbe kommer inte in på min gårdsplan då denne väntar på dom i ett pedofil-mål, fryser hellre arslet av mig än anlitar denne!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flex-A gör mig galen...

Inlägg av Stegatorparn »

En blinkning växelvis termokontakt och elspiral indikerar mikrobrytaren inte är sluten, brännaren är inte korrekt monterad mot pannan eller att brytaren behöver justeras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eucharn
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:10

Re: Flex-A gör mig galen...

Inlägg av Eucharn »

Trodde jag också...

Kopplade förbi brytaren men det blinkar likt förbannat.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flex-A gör mig galen...

Inlägg av Stegatorparn »

Kontrollera att det är förbindelse från +5 volts plinten på kortet via mikrobrytaren till plinten för mikrobrytaren på kortet. Kan vara kabelbrott eller glappkontakt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eucharn
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:10

Re: Flex-A gör mig galen...

Inlägg av Eucharn »

Det är inte microbrytaren, för då skulle den väl inte starta om man vrider på den? Nu blinkar den växelvis en gång termo/elspiral i läge '0', skruvar man på brännaren i tex effektläge '2' så börjar den starta. Ska ner och mäta, alternativt spränga skiten och ringa borrfirman. Så innerligt jävla less just nu, dessutom är det kallt ute.
Skriv svar