Tändproblem flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

"Stannade" en gång till igår, då var det ca -5 grader ute.
Var i pannrummet då, så ryckte ur brännaren direkt, det var innan startsekvensen var klar.
Den hade kört pulserna, 76V blås och var inne på 97V-blåset, innan startsekvensen var klar.

Då var inga pellets i koppen svedda, spiralen var kall.
Det styrker mina misstankar om att boxen ibland ballar ur och missar delar av programmet.
Kör nu på läge 1, för att se om det blir någon skillnad. Har gått bra i 6 starter nu sedan igår.

Så jag tänkte antingen beställa en A2-box, eller en ny NH-brännare. Ska klura lite på det.
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av AndersAA »

Har din panna ett stort utrymme under brännaren för aska? Det krävs nog om du ska tillgodo göra dig nh brännarens automatiska rostertömning?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av tole »

Efter att ha bytt den "blå" Termo kontakten i helgen som var, fortsatte jag köra i läge 3, tyckte det "brinner" dåligt i det läget?!...inga stopp heller, så igår f.m ändrade jag läge till läge 2 för att testa på det igen....inga stopp ännu i detta läge heller..kan de ha varit termo kontakten som var boven i dramat???...detta vet jag ännu inte?...nästa steg blir till att byta ut boxen till den nya...kör så här så länge för att testa, det trista är om de går åt fanders i helgen och man inte har box hemma :D .....
Får nog återkomma hur de går/gått...
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Vad skönt, hoppas att det fortsätter att fungera för dig!

Nu har jag hittat ett fel på min, som inte var helt självklart. Det verkar vara strul med min internmatning. Ibland så matar den inte fram startdosen, utan när spiralen slocknat så börjar den mata. Det förklarar varför inte någon pellets i koppen är svedd. Jag får hålla in dos-knappen flera sekunder innan den börjar mata första gången (vid 2 av 3 tillfällen som jag testat).

Det är väll nån konding som brukar ge sig har jag läst, samt dåliga lager. Det verkar funka bra efter en stund, så kanske ska börja med att byta konding/boxen. Någon som varit ute för något liknande?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av tole »

Hoppas du fixat med ny konding och att det fungerar för dig nu!!!.....

Nja...lyckan varade inte så länge här ändå.....
Nu har den stannat 2 ggr på 1½ dygn, kört på läge 2, ser att de matats i pellets som ligger på rosterplåten, men och inte tänt den igen!
I läge 3 matar de på, vet inte men de känns som på / i läge 3 tuffar de på bättre än i läge 2? (Ja tänker ni varför inte "bara" köra i läge 3? Nja vill ju att de även ska fungera på läge 2).
De känns mer och mer som de är från styrboxen som problematiken sitter ändå....känslan kan vara befogad kanske?.....
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!

Beställt ny konding men inte fått den än.

Men i rent vrede så beställde jag en ny a2-box, borde dyka upp i början av denna veckan.
Så får vi se vad det blir med det. Då har jag kanske snart två fungerande boxar..

Fortsätter och strula för mig, ibland funkar den 10-15 starter, ibland 1.

Vart bor du någonstans?, tror det stod Dalarna i profilen.

Tänkte om du ville testa min efter reparation. Bor i Karlstad, men passerar Dalarna ibland..
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av tole »

Hej!

Haha..kul att läsa ditt inlägg, vart också less igår kväll, beställt en ny box igår, kommer väl vilken dag som helst?! Hade stannat på f.m idag igen...

Har du bytt fläkten?....gjorde ren min för 2-3 år sen, den gick inte "trögt" då,
men har hört att det kan även bero på denna om den går trögt eller om lagret skurit i den?? jaja..nu är ny box på väg...Tack ändå!....

Få se vem som får grejerna först och installerar in dem...får återkomma med resultat, det ska bli bra om man får behålla den "gamla" boxen,( om de inte vill att man skickar tillbaka den)? köpa triac och kondingar o ha den som reserv, samt få någon som kan hjälpa mig byta dessa, vore nog en bra idé? :D
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Skriv svar