Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
valpenius
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av valpenius »

Jag får ofta driftstopp med larm på att flamvakten löst ut på blå flexa-A (styrkort med vred). På detta eminenta forum finns spaltmeter kring detta felet och jag har nog haft de flesta orsakerna och åtgärdat dem.

Men, nu undrar jag hur man vet om startkretsen eller kondensator till dosermotorn /internskruvens motor är OK?

Symptomen nu är att brännkoppen är tom på pellets samt att doserskruven / motorn ej går runt i manuellt läge (knappen Dos intryckt, vred i läge 0). Där av har brännaren löst ut på flamvakt eftersom det inte kommit ner pellets.

Efter att jag pillat lite på dreven och kedjan till doserskruven (för hand eller petat lite med en skruvmejsel) så startar motorn snällt när jag trycker in knappen Dos med vredet på 0. Jag kan alltså inte uppfatta det som att det är ett totalt stopp i skruven.

Sedan går motorn som vanligt, under körning i effektläge 1, med drift i 1 sekund i 8 sekunders intervaller (Åtminstone medan jag är i pannrummet).

Detta fel har med säkerhet hänt 2 gånger detta året, men jag misstänker det kan vara fler gånger fast jag inte är 100% på det, eftersom dosermotorn brukar fungera då jag trycker på knappen.

I övrigt är lager, drev och kedja nytt. Skruven går runt för hand. Det är smort och linjerat.

Nån som kan komma med ett råd?
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av Icecap »

Den kondensator kan försämras långsamt så att motorn långsamt tappar vridmoment, speciellt vid start. När den väl kör fungera det oftast av bara farten.

Så det passar med att det någon gång ibland kan ligga någon pellets "på tvären" och kräva den extra lilla del moment som just inte finns för att kondensatorn har minskat för mycket i värde.

Så byt den och se vad som händer, med den beskrivning är det mycket sannolikt att det är just driftkondensatorn som är boven. Och se till att det är rätt typ! Ska vara X2 (en säkerhetsklassning).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
valpenius
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av valpenius »

Sweet, tack för den förklaringen!

Men då överväger jag kanske att byta hela styrboxen, till den som ibland kallas Flex-2A. Kondisen är väl billig och en styrbox dyr, men jag börjar ledsna på många andra driftsstopp som brännaren har. De problemen har symptom som jag än så länge bara kan misstänka bero på styrboxen. Det finns minst ett annat fel i styrboxen: Ena vridpoten (till fläktens startpulser) går inte att justera. Nu verkar det iofs. OK då spänningnen pendlar kring 91-93 Volt.

Jag tycker även att funktionerna i den nya styrboxen verkar bra med tex. automatiskt underhållsfyr och bättre styrning av spiralen, så när ytterligare ett fel i styrboxen är högst sannolik, ja då är det kanske bättre att köpa nytt...

Så tänker jag nu iaf.
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av Icecap »

Flex-A2 har fördelar:
* En hel del snällare mot tändspiralen!
* Bättre styrning av brännarecyklarna, ska tydligen ge en besparing på några %.
* Ingen potentiometer att ha sönder.
* Digital justering med möjlighet för enkel ändring av densiteten.
* Tät front vilket ger mindre smuts i boxen = inget glapp i omkopplare osv.

Nackdel:
* Pris.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
valpenius
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av valpenius »

Uppdatering:
Jodå, vi bestämde att köpa en ny box. Under tiden, förra veckan, lät vi brännaren gå. Den kan ju gå en dag eller tre, tom. en vecka utan driftstopp :| ...

I måndags tänkte vi aska ur och köra igång den igen. Den hade stannat i helgen nån gång. Boxen var precis beställd så vi hade den inte hemma än. Då upptäcker vi följande:
1. Motorn till doserskruven går inte runt. Så, driftstoppet uppkom för det inte kom ner pellets, jaja då vet vi det. Ny box löser det.
2. Hela pannan var sotig och det luktade tom. lite tjära! :shock:
3. Vid start av rengjord panna och brännare, med gamla styrboxen, så brummade i princip endast fläkten! Det gick runt sakta, sakta, men mest lät det bara illa! Jaha, då är väl kondensatorerna slut till den oxå? Eller?

Eftersom jag antagit elektronikboxen är kass, har brännaren varit avstängd till ikväll då vi bytte till ny box. Elektroniken till både dosermotorn och fläkt ska ju då vara ok.
När vi satt ihop allt och startar, ja då är det följande:
4.Fläkten går runt men sakta och låter illa. Det brummar inte likadant som i 2 ovan, men skorrar. Spänningen är 90V, exakt enligt fabriksinställningarna. Men det är inte alls nåt drag liksom. Provade några olika effektlägen, och fläkten ökar lite i varv, men det blir inte alls drag som förut trots rätt spänning.

Fan.. vad är detta? :evil: .
Är fläkten oxå kass nu? Har den lagt av för att ge symptom 2 ovan, eller har den pajat av som bieffekt av att kondesatorerna pajat som även gett symptom 2?

I ren ilska beställde jag ny fläkt. Jag hoppas få återkomma med goda nyheter snart...
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av Icecap »

Fläkten har en "bäst före" datum så att säga. Man kan smörja lagerna (jag menar att det är glidlager) med rätt olja (INTE 5-56 eller liknande!) och man ska hålla vingarna rena.

Om fläkten går mycket lätt runt utan ström (alltså fingerkraft) är det något helt fel med den och den ska bytas, går den trögt kan man testa att smörja den (jag gillar symaskinolja) och låta det dra in innan man förväntar att den ska vara som ny.

Rent preventivt vill det vara en riktig god idé att rensa fläkten 1 gg/år (eller mer om man känner för det) med en tandborste och samtidig ge lagerna en droppe olja. Rensningen är för att bara lite damm/skit på vingarna minskar luftpumpningen ganska mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
valpenius
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av valpenius »

Uppdatering:
Igår, söndag skruvades en ny fläkt in. Förutsättningar:Väl rengjord panna. 15Pa inställt på dragbegränsaren.
Vi startade den nya Flex-2A- boxen med helt ny fläkt och fläkten blåste på som ett jetplan vid tryck på startknappen, så då verkar iallafall fläkten funka! Sedan gick vi därifrån, vi hoppades allt var ok och var ute trädgården och höll uppsikt på avstånd. Det verkade fungera.

Idag, 24 timmar senare kollade jag den och nu har brännaren stannat på ”Termokontakt”.
Det var relativt lite aska, men svart och nästan hård aska, innanför brännaren. Det var ett lager med aska, ca1-2cm i brännkoppen. Dessutom hade pellets packats vid skruven allra högst upp under täckluckan till nedfallschaktet.

Efter rengöring har jag mätt fläktspänningen från start på läge 1.
A. Kontinuerligt blås, 232volt, ca 10minuter.
B. Doserskruven går igång. Spänningen på fläkten fladdrar och sedan:
C. Fläkten pulsar, 3sek blås, 4sek paus, 226v medan doserskruven fyller på med pellets, ca 1 minut.
D. Fläkten fortsätter pulsa, med stegvis minskande spänning
E. När spänningen sjunkit till 200-205V börjar det brumma om fläkten!
Jag tog bort plåten och kollar så går fläkten runt, lite fortare än vid första starten med ny box, (4 ovan) men inte fort och jag kan lätt bromsa fläkten med handen.
Film på tuben: https://youtu.be/Igc29WxcMSQ


Vad fan är det nu...
Först: Boxen ger helt plötsligt 227V vid startpulser, tidigare, med prov med gamla fläkten låg det på 90V, se ovan. Enda skillnaden var att då jag mätt 90V hade jag snabbstartat (EXT + 1) senaste gången var det normal start. Dessutom börjar brummandet även med ny fläkt. Kan den nya boxen va kass!? Detta börjar på riktigt bli ledsamt att hålla på med. Varför kan det nu inte bara fungera, allt är ju nytt. Eller har jag kopplat nåt fel? Fortsatt tacksam för råd.
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av Icecap »

Jag kan tyvärr inte ge ytterligare råd - annat än att du kontakter säljaren.

Jag har för mig att starten är ändrat en aning i Flex-A2 men knappast så drastiskt.

Att pelletsen packas har jag upplevd också och då beror det på att en start inte har fått rätt och/eller att det har varit skit i fallröret. Då bränner det inte och fyller upp röret.

Skulle det sedan komma igång med att brinna kan underdelen av de packade pellets rassla ner i brännkoppen varefter det slocknar för att inte mer rasslar ner.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
valpenius
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av valpenius »

Säljaren är kontaktad. Idag, dvs dagen efter mailet till PBS, har jag fått bekräftelse på att en ny box är på väg. Snabba ryck må jag säga.

:idea: Angående fenomenet att pelletsen packats vid doserskruven:
Några få pellets och en del pelletsdamm ville sitta fast i locket och i schaktet när jag petade för att få hål på ”proppen”. Det var lite kladdigt beläggning/tjära i nedfallsschaktet och i locket. Detta kan bero på att fläkten inte styrts rätt; När fläkten ”brummat och inte fått upp flåset” har pelletsen kolat och gett tjära istället för att förbränna.

Att fläkten inte gått som den ska kan även förklara att Termokontakten löst ut; eftersom fläkten inte blåst fram värmen in i pannan har det blivit för varmt i nedfallsschakten och det kan till och med bränt pellets en bit upp i schakten

Dålig fläkt förklarar även att den lilla askan som var i pannan var sotig.

Jag får återkomma när nästa box är inkopplad....

Tack för hjälpen hittills.
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
valpenius
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av valpenius »

Uppdatering.
Redan ikväll kunde jag hämta ut en ny box och montera in.

Äntligen goda nyheter:
Uppstarten gick perfekt med spänning på 90V i själva tändfasen.
Äntligen beter sig allt som tänkt!

Nu blir det att följa upp rökgastemperaturen och färg på sotet med mera för att ev. optimera.

Så, den sista perioden av fel och problem har berott på elektroniken i flera olika komponenter:
dosermotorns kondensatorer,
trasig kondensatorer även till fläkten,
troligen själva fläkten,
men även en trasig ny box.

Man ska inte fira i förskott, det har endast varit igång ett par timmar, men allt ter sig iaf normalt!
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av Icecap »

Jag håller alla tummarna för att sakerna har fattat att det är slut med bull....höm-höm.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
valpenius
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inlägg av valpenius »

Nu går det åt pellets som bara den, men glädjande nog fungerar brännaren nästan felfritt. Den har stannat ett par gången sedan mitt senaste inlägg vilket är ok.

Mina lärdomar är dels att en ny styrbox kan vara trasig, men även att många problem orsakas av trasig styrbox.
Metodisk felsökning och observation av data på plats är nödvändigt för att förstå hur grejerna funkar.

Tack för hjälpa å stöttning.
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
Skriv svar