Tändspiraler Flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Tändspiraler Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla....
Sitter nu med en hög tändspiraler (just nu 5 men också bara slängt utan analys) 1000 W som uppmätt och testkörda är ok men som i brännaren missar tändning då och då. Blir ju dyrt då bytesintervallet kryper ibland ner till 5 månader. Någon som har samma problem och åtgärdat det? Gjorde en ny beställning och tog då 1100 W spiralen. Någon som har jämfört?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tändspiraler Flex-a

Inlägg av Icecap »

Hmmmm - 5+ bytta och samma problem kvarstår... kanske du är inne på fel linje?

Omedelbart ser jag att det står 9 m skorsten och Tigex 25 i din profil.
Och en Tigex 25 brukar ju vara för liten till snart sagt allt.

Så hur beter sig dragregulatorn under en uppstart och i övrigt?
Om den står helt öppen konstant är den för liten och är den ställd för högt blir det för högt drag till säker start.

Jag har ställd min SID 012 så lågt jag kan och har aldrig missat en start.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tändspiraler Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Normalt står den och "darrar" och vid mycket hård vind kan den vid något enstaka tillfälle öppna helt. Kör ju brännaren i en oljepanna CTC 1100 med alla turbulatorerna i så pannan bromsar draget en hel del. Skorstenen är ett syrafast insatsrör som är dimensionerat för olja så trångt.....skulle gissa på dia 100 mm. Kör sedan många år Fågelfors och varit mycket nöjd med denna hård, blanka pellets som är fri från spån i någon högre grad. Men efter deras brand har deras pellets ändrats dramatiskt som jag upplever det. Betydligt mjukare och mer ruggig i ytan vilket har påverkat uppstarten då mer spån blir följden. Troligtvis ny maskinpark som har gett ett mindre presstryck...eller högre produktionstakt och därmed en annan pellets. Fågelfors är ju ett hyvleri vilket innebär att råvaran är furuspån till stora delar och normalt ger det en bättre förbränning i min anläggning. Upplever tändspiralerna som marginella i min anläggning. Under åren har jag plockat ut tändspiraler som havererat totalt men i de flesta fall är de hela men ger tändmissar ändå. Sätter jag då i en ny så fungerar det perfekt igen med samma inställningar...Mätt upp och provkört bortplockade spiraler och de fungerar utanför brännaren. Har nu beställt 1100 W spiraler så borde komma ifrån den marginella effekten. Lite synd på alla spiraler som har plockats bort...
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tändspiraler Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

En reflektion....snart 14 år med Janfire Flex-a. Mycket nöjd med denna enkla brännare. Positivt med denna enkla konstruktion och läser man processen så går den bra...Gör en totalgenomgång två gånger om året annars tutar den på. Tändspiralerna kopplat till pelletsen har varit lite bekymmer. Frånsett SEs rysslandspellets med betong och stor metalbitar har det varit trevligt att elda pellets....kräver lite "hands on" men det är bara trevligt....Har blivit över hundra ton pellets då jag har ett stort hus så imponerande av brännaren....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Tändspiraler Flex-a

Inlägg av AndersAA »

Jag har lite samma fundering, varför är det ibland problem med kallstarter? Jag har definitivt inte för högt drag/undertryck och ändå tänder det väldigt sent under tändförloppet. Ibland tar det så lång tid att kanske halva tändcykeln eller mer har gått innan flamman kommer. Detta får som konsekvens att för mycket pellets finns kvar och det brinner med för lågt syreöverskott under deförsta minuterna efter uppstart ät klart. Har bytt spiral ett antal gånger med samma resultat.
Jag har möjlighet att ställa in startdos och har minskat den något mot Janfires orginalinställning men ingen större skillnad på startförlopp har jag erfaret. Om startdosen är för liten så täcks inte hålen på rostret mot spiralen av pellets och dålig upptändning som följd.
Hur har du upplevt 1100W spiralerna? Något annat man kan göra för att säkerställs god tändning?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tändspiraler Flex-a

Inlägg av Icecap »

I min NH brukar elden komma runt 4:30 inne i startsekvensen, det händer att det är runt 6:00 det sker men det är inget problem om det blir så.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Tändspiraler Flex-a

Inlägg av AndersAA »

Bra info. Tack, jag ska mäta upp när min eld kommer.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tändspiraler Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Upplever samma sena start...nästan då startsekvensen har passerat och då blir ju känsligheten för startmissar stor. Jag har ingen ny erfarenhet av 1100W spiralen då jag hade en ny 1000 W spiral hemma. Rosterplåten och styrplåten/ledplåten runt spiralen är viktigt att de är täta mot varandra. Med tiden blir rosterplåten sprucken och slår sig lite och då kan man få problemet att varmluften läcker ut och det kan räcka på en marginell process. Så jag kollar alltid rosterplåten att den inte slagit sig och att de båda plåtarna ligger kloss till...Byter rosterplåten då och då och riktar däremellan.
Startmissarna kommer trots att spiralerna håller motståndet och fungerar utanför brännaren. Jag har märkt över åren att pelletskvaliteten har stor betydelse, vilket är olyckligt. Har Janfires bulksystem, men kan sedan många år inte använda det då bulkkvaliteten är så ojämn och dålig. Jag har gjort ett eget inblåsningssystem som gör att jag blåser in säckpellets i Pellistoret vilket gör att jag kan ha tre ton drygt på g och utnyttja fördelarna med ett stort förråd.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar