Förbättrad dosering /matning Flexa

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Förbättrad dosering /matning Flexa

Inlägg av AndersAA »

Tröttnade på den ojämna doseringen från internskruven på min flex a så nu har jag förbättrat den.
Insåg att internskruvens kanal har en stor tvärarea i förhållande till skruven aktiva längd. Skruvkanalen har en rund underdel samt ett samt vertikala väggar ovanför skruven centrum samt ett platt tak.
Jag har minskat skruvkanalens area genom att sänka taket med 3mm samt fyllt ut de två övre hörnena med 20 * 20mm fyrkantprofil som jag format som hålkärl innåt mot skruven.
Det ska sägas att jag fick öka matningen efteråt med ca10% för samma effekt. Men resultatet blev bra.
Tidigare gick kanske 1 matning av 3 tom utan att det kom pellets och nu kanske 1 av 6 eller som går tom.
Man hör en betydande skillnad under den tid som start dosen fylls.
Jämnare matning och mindre variation av O2
Slutsats. Bra modifiering.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förbättrad dosering /matning Flexa

Inlägg av Icecap »

Jag kortade min doseringsskruv med ung. 3/4 varv i falländan på min NH. Gav jämnare matning också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Förbättrad dosering /matning Flexa

Inlägg av AndersAA »

Jag har provat det med. Har även satt pinnar på utmatningssidan som roterade med skruven. De var riktade i nåt mot stupet, tanken var att de skulle riva ner pellets som hängde halvt över stupet. Det fungerade inte.
Den nu beskrivna modifieringen har gett mig bäst resultat.
Har förresten provat med olika varvtal på skruven och därmed olika pulslängd. Detta hade ingen positiv effekt.
Hela idén uppstod när jag insåg att den aktiva längden på skruven från kanten på inmatningsröret till där skruven slutar strax före fallstupet är ca 11cm. Dethade då effekt att minska arean på skruvhöljet.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar