Janfire Flex-a brännare grå rök

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rokkien
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 okt, 2019 20:09

Janfire Flex-a brännare grå rök

Inlägg av Rokkien »

Hej!
Ny på forumet och väldigt ny på detta med pelletsbrännare. (Ny på allt)

Precis flyttat till mitt första hus 1 september.

Troligtvis köpt annan pellets än vad som tidigare varit.

Jag har en Janfire Flex-a brännare (2006).
(Panna Janfire BA R1)
En dag såg jag att det var lite vit blandat med kraftigare grå rök från skorstenen. Stängde av pannan och såg att brännarkoppen har spruckit på två ställen rätt kraftigt så bestämde att köpa ett nytt skelett.

Sotat den från alla kanaler.
Idag bytte jag skelett och testade och köra. Inga problem med start eller något. Går ut och ser att det är grå rök. Inte lika kraftig men ändå grått.

Följde ett råd att sänka doseringen. (Jag ökade även fläkten på de olika effektlägen.)
Röken syntes aldrig.

Uppdaterade senare och fick svaret: "Du behöver byta ut din elektronikbox och mäta in med rökgasinstrument"

Nu är då frågorna: Vad gör jag nu? Ska jag kontakta någon för det? Vill inte betala mer nu då jag precis flyttat in i huset..

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-a brännare grå rök

Inlägg av Stegatorparn »

Oseriöst svar du fick på Bygga Hus att byta elektronikbox.
Går brännaren bra och svarar på justeringar finns ingen anledning att byta box.

Det rekommenderas att ställa in brännaren efter varje ny leverans av pellets, men det blir väldigt kostsamt i längden att anlita tekniker.
Här på Pellets.info ställer vi in våra brännare utan instrument med enkla medel genom rök/icke rök-metoden i rökkanalen samt se på sotets färg på pannans eldstadsväggar som ska ha en mellangrå färg.

Rök/icke rök metoden går ut på att matningen ökas i små steg tills synlig rök kan observeras. Därefter minskas matningen i små steg tills röken precis försvinner. Då har man åstadkommit en tillräckligt god injustering utan instrument.
Doseringspotentiometern påverkar matningen i samtliga 4 driftlägen, varför en justering av fläkten i varje effektläge normalt inte ska behövas.
Har du nu varit och skruvat på fläkten, kan det vara befogat att kontrollera de effektlägen du använder genom motsvarande kontroll, minska fläkt tills rök kommer och sedan öka sakta tills röken precis försvinner.

Genom att hålla koll på eldstadsväggarna ser man om sotets färg förändras och om en finjustering är befogad.
Börjar sotet bli vitt ljusgrått, har matningen minskat och behöver justeras upp.
Om det motsatta sker att sotet blir kolsvart, får förbränningen för mycket pellets och doseringen ska därför minskas.

Har du sänkt matningen tills röken försvinner, behöver du inte göra något alls.
Eventuella problem framöver fixar du själv med stöd av vårat forum.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar