Demontera internskruven

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mirin
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 feb, 2017 08:44

Demontera internskruven

Inlägg av mirin »

Min brännare har kämpat på i över 14 år nu så det är väl inte något att klaga på att internskruven/motorn tröttnat. Motorn matar inte, jag har plockat ut motor/växellåda/skruv och jag kan känna på lagret att det hugger bara jag drar runt det på axeln. Jag ska se om motorn är vid liv, annars byter jag motor/växellåda.
Till min fråga: hur är matarskruven fäst i växellådan? Intryckt fyrkantsfäste? Gängad? (vänster/höger). Jag behöver få bort lagret. Att döma av mutterfästet i andra ändan av matarskruven skulle det kunna vara en gänga men bättre att fråga än att upptäcka att man haft sönder något. Jag har letat i div trådar utan framgång.
Janfire pelletspanna med Janfire NH/Integral-brännare sedan 2006-10-17.
Shuntautomatik: ThermOmatic CBJ med inomhusgivare och Grundfos cirk.pump.
Hus 1,5-plan+källare (154+72) från 1964. Bulk 4,7 ton/år i snitt. Platsbyggt förråd.
mirin
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 feb, 2017 08:44

Re: Demontera internskruven

Inlägg av mirin »

Jag kan svara på min egen fråga - den har motgänga(vä). Intressant att se hur ett kullager kan bli så fullt med damm. Det gick absolut inte att rubba utan det ”lager” som fanns var mellan axel och kullager.
Janfire pelletspanna med Janfire NH/Integral-brännare sedan 2006-10-17.
Shuntautomatik: ThermOmatic CBJ med inomhusgivare och Grundfos cirk.pump.
Hus 1,5-plan+källare (154+72) från 1964. Bulk 4,7 ton/år i snitt. Platsbyggt förråd.
Skriv svar