Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mava
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 21:57

Inlägg av Mava »

Lothis!

Som det nämts tidigare så går brännaren som längst 1 timme på underhållsfyr. Har den inte fått termostattillslag inom den timmen så kommer brännaren att stanna och får tända nästa cykel på spiralen.

Har inte testa själv, men ett sätt att kontrollera så att underhållsfyren fungerar som den ska, borde vara att tända brännaren manuellt och ha brännaren i läge M. Effekten är 12kW med underhållsfyr och är väl förmodligen tänkt att användas som backup ifall elspiralen skulle gå sönder. Funkar inte brännaren nu med underhållsfyr ja då är det väl troligt att du har något fel i styrenheten? OBS! läs igenom manualen hur du ska göra innan du tänder manuellt.

/Mava
JOD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 feb, 2005 17:16
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av JOD »

Micke skrev:Orginalkedjan ligger på ca: 60kr så den är inte dyr
men det gäller dom gamla janfire som inte har en
termokontakt som känner av :wink:
Så det problemet är löst :D
OK - låter bra att man fixat felet med nyare modeller. :D Man vad gör jag som har en gammal utan både termokontakt för koll av tänd panna och auto max 1 timme underhållsdrift på läge 3-4? :cry:

Går det att byta upp sig? Kan man eftermontera en termokontakt? Byta program i styrenheten?
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
Pellistore PCS , begagnat
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Agerod »

JOD skrev:Går det att byta upp sig? Kan man eftermontera en termokontakt? Byta program i styrenheten?
Det går att uppgradera! Man måste byta elektronik, montera en kontakt och göra lite omkoppling, jag får återkomma med prisuppgift.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Fläkten gick sönder och elektronikboxen gick sönder samtidigt när den var ca 6mån, fick det utbytt på garanti.Vattensäkringen började läcka och fick en ny .
Sedan dess har den gått helt felfritt i nästan 2år. :D
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
PeeWe
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 21:14

Inlägg av PeeWe »

Uppgraderingen ligger på ca 800 kr, gör det själv pris! Kruxet är att ny intrimmning måste göras: Ny box=nya värden.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Jag har haft min Flex-A sedan 1998 och har hittills bytt:
Kedja 1st
Elslinga 2st
IC-krets* för styrning av elspiral 1st
Säkringar 2-3st pga ovanstående

* Jag fick en av de första Flex A med eltändning. Eftersom tändprogrammet inte var helt lyckat för de första fick jag byta krets och elspiralen fick gå lite snällare.

Dessutom har jag fått byta ut den flexibla plastskruven dom sålde till mig. Den var rena skiten och jag fick en riktig rak skruv på garantin.

Nu skulle jag behöva byta brännarkoppen snart eftersom den är väldigt skev, bucklig och har rejäla sprickor. Nå´n som vet vad den kostar?

2006-11-10 Edit:
Har fått byta hela elektroniken. Materiel kostade ca 950:- för en utbytesenhet. Vet inte varför den gamla strejkade. Tror inte på varken åska eller strömspik eftersom inget annat skadats i huset.


Ajöken // Micke
Senast redigerad av Newlund den fre 10 nov, 2006 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Agerod skrev:Jo, problemet med de tidigare modellerna var att om brännaren slocknade eller missade en upptändning, så fortsatte matningen tills det tog stopp. Eftersom motorn är stark, hände det ganska ofta att motorn drog sönder kedjan eller till och med ett av kedjedreven. Har man en gammal brännare och har de här problemen emellanåt, finns det ett motstånd att montera som gör motorn lite svagare och kedjan kan räddas.

Sedan ett par år tillbaka sitter det nu en termokontakt som känner av om brännaren brinner. Skulle upptändningen misslyckas, stannar matning och fläkt efter ett antal minuter utan att nån skada skett, utom att den inte brinner förstås!

Kedja och kedjelås är desamma på nyare modeller som på de tidigare.

/Lars
Håller inte med!! tekniker va hos mig och kollade läget, då fick han syn på kedjelåset "gamla modellen" han satte i nya utifall.. den nya låset har formen som en 8:a gamla låset som en 0:a ungefär..

Kan tillägga att min brännare är från -05
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

(Flyttade detta tips/åtgärd från annan topic)


Angående Janfire Pelletspanna / Integral !!!!!!!!

Om problem uppstår med varmvattenproduktion.
Pannans vatten kan skikta sig olika beroende på olika värmesystem samt årstid.
Om returen är kall, tex vid lågtempererade system (golvvärme) eller vid gamla system med grova dimensioner, uppstår skiktning av pannans vatten.
Detta kan få till följd att varmvattenslingan ligger i en kall zon.

Åtgärd:
Ta ut temperaturgivaren bakom panelen uppe i pannans vänstra hörn och flytta den till dykröret mellan elpatronsuttagen. Dra kabelgivare och kabel bakom pannans frontplåt. Dra fram givare och kabel genom att avlägsna plasttäckbrickan.

OBS! Givaren skall föras in i dykröret till det tar stopp.

From 1 feb. levereras alla pannor med temperaturgivaren placerad mitt på pannan.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Fel på nya Janfire NH panna och brännare

Inlägg av Tronci »

Hej alla pellets entusiaster!

Läs här så skall ni få se att jag har haft "otur" med Janfire:

NH-Brännare:
- Oförbränd pellets "spottas" i pannan av brännaren. detta har gjort att pannan är nu helt nedsotat, pga rök från pelletsbitarna...
- brännaren klarar ej av underhålls läge Detta gör att spiralen kör igång var 25-35 minut, alltså ca. 40-50 omstarter per dag!
- " Problem - Flamvakt utlöst - väntar på pellets" eller bara " Problem - Flamvakt utlöst". Medföljer ofta driftstopp.
Jannfire Pannan:
- sprickor i pannans dörr - keramiken har massor med sprickor, 2-8 cm. långa
- kallt vatten för det mesta - flyttat temp givaren, OK

Detta är kortfattat vad jag fått dras med i ca. 2 månader...
Dem, Åf jobbar på med detta....

HAR ANDRA SAMMA / LIKNANDE PROBLEM eller har bara jag maximalt otur???

Trevligt helg!
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Fläkt problem

Inlägg av kurreburre »

Har en NH brännare och min fläkt har precis lagt av efter ca 1 veckas drift. Känns lite surt.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Jag trodde att pannan gick perfekt tills i måndags. Jag var in och kollade pannan som jag brukade men det var heldött i displayen. Ringde servicen och han konstaterade att styrkortet i pannan slutat att fungera. Nytt kort är beställt men det tar tydligen tid från leverantören av kortet. Får köra på el.
Inget kul! Evil or Very Mad

Det tog ca 2 veckor innan kortet kom men sen när thomas på CO Värme satt i kortet i pannan så har det gått bra. Very Happy Bara att vänta på vinter och få se vad pannar och brännaren går för Cool
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
chp76
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: lör 24 jun, 2006 15:14
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Min display på NH:n la av efer ca 2veckors drift.
Brännaren fungerar som den ska men jag kan inte se nåt på displayen.
*nytt*
Har bytt databox + 3st displayer. Felet kvarstår.
Sista jag hörde var att de troligtvis skulle byta hela brännaren.

Specifikt problem: Efter en stunds drift flyttar sig all text i displayen ett steg åt höger. Sedan efter ytterligare en stund så försvinner texten men bakgrunds ljuset är kvar.
Allt kommer tillbaka om man bryter strömmen till brännaren, men försvinner dock lika fort igen om brännaren startar.
Men observera, brännaren fungerar som skall hela tiden ändå.
För trots display felet så ÄLSKAR jag brännaren ändå. Den är toppen!
Senast redigerad av chp76 den sön 07 jan, 2007 03:00, redigerad totalt 1 gånger.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Anders8
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 12:22

Erfarenheter av janfire

Inlägg av Anders8 »

Hej! Gör ett nytt försök med denna fråga!!!!!
Hus 1 ca 100 kvm ctc 171b -janfre flex a -solvärme -acctank 750 L som jag sköter själv och bor i = inga större problem!!!!!!
Hus 2 ca 300 kvm lång hemifrån med ctc265b -janfire flex a,och som jag hyr ut hälften av och har hälften bara som frostfritt förråd-sommarnöje...
Hyr ut dessa 150 kvm mycket förmånligt mot att den boende sotar mm själv.
Janfire flex a må vara en pålitlig brännare när man sotar flitigt men här är tjuvstopp en följetong.Termokoppl-lampan är välkänd!!! Brännaren stoppar som bekant direkt när det kommit en askkaka på rostret!
Jag skulle gärna vilja ha tips på en optimal brännare här!
Ryktet säger att ecotec A4 bara går och går till hela askutrymmet är fullt!
eller finns det andra brännare som sköter sig själv lite mera än flex A
Vill inte byta hela pannan ännu!
Är oerhört tacksam för ett konstruktivt och ärligt svar MVH Anders
bamse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jul, 2008 11:08
Ort: KALLINGE

spån

Inlägg av bamse »

har köpt ett hus med janfire flex och en egorpanna, första månaden stannade pannan(brännaren) typ varannan dag. gjorde en grundlig sotning(behövdes verkligen) och en grundlig rengörning av förråd och skruv(behövdes lika mycket). hade även bytt tändelement då jag trodde det var sönder, men är skiftat till det gamla igen då det fungerade efter alla operationer i förråd mm. flexen har gått ostört i ca5v nu och jag har bara sotat var 14 dag ung, dvs jag är väldigt nöjd med mitt "paket". ps , åtgång nu på sommaren ung 1 säck/3 dygn.
Egor-duplomat -87
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Problem hittills efter 12 månader med ny flex-A i halvgammal NIBE Attack oljepanna.

1. Fläkten lagt av (byte styrbox, garantin)
2. Elspiral lagt av efter 5 månader (bytt på garantin)
3. Internskruv stoppad av spån (löstes av dammsugaren när jag skulle snygga till inför att ringa pelletsmannen).
4. Två av fyra bromsskruvar till internskruven har fått avlägsnas efter att flamvakten ständigt löste ut efter 30-50 minuter (garantin, efter 15 månader).
Senast redigerad av Ola Häggström den sön 07 dec, 2008 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar