Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Janfire Flex-A

Installerad hösten 2001.

Tyvärr renoverade sotaren skorstenen med Furanflex och pannan fick betydligt sämre drag, gränsfall till för dåligt.

Från början hade jag stora problem med att ena automatsäkringen löste ofta när brännaren släckte. Om jag kommer ihåg rätt är den till elspiralen så resultatet blev att brännaren inte startade igen. Anledningen var det dåliga draget som gjorde att för mycket eftervärme gick bakvägen. En automatsäkring har ju en bimetallfjäder, så den löste på temperatur, inte på överström. Efter montering av vanlig glasrörssäkring var det problemet löst.

Det dåliga draget har också medfört att brännaren ibland har nödstannat om skorstenen har varit utkyld.

Brännaren har även stannat efter ungefär 5-7 dagar eftersom det bildades en kaka i brännarkoppen som brännaren inte klarade att tända igenom. Jag har därför låtit brännaren gå tills den stannar. Då har jag sotat ur den och startat om.

Jag har inte kört brännaren på sommaren utan endast när det behövs för uppvärmningen.

Nu i höst havererade Furanflex-slangen i skorstenen efter 7 år och jag har nu byggt om och installerat en rostfri rökkanal istället och nu är det nästan för mycket drag.

Brännaren har i sommar varit in på sin första service efter att den i våras inte tände längre. Det var styrningen till fläkten som hade pajjat. Rosterplåten var sönderbränd och byttes. Även slangen från externskruven behövde bytas.

Inte så mycket service på 7 år. :D
Jonas Bylund
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Automatsäkringen löste ut och gick sönder :(
Nu går den bra på en hängsäkring :D
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Stette
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 13 dec, 2008 08:17
Ort: Garphyttan

Inlägg av Stette »

Agerod skrev:Livslängden på elspiralen beror på hur man kör brännaren, det finns de som alltid kör på läge 1 eller 2. Det innebär att brännaren startar med eltändning kanske 30 gånger per dygn under vintern. Självklart håller elspiralen då en kortare tid än om man kör på läge 3 och brännaren startar med elspiralen en gång i veckan.

Rekommendationen är alltså att köra på vinterläge, läge 3 eller 4 då man har värme ut till radiatorerna. För att undvika alltför lång körning på underhållsfyr, har de senaste årsmodellerna en funktion som gör att brännaren slocknar helt efter en timmes underhållsfyr. Brännaren tänder sedan med elspiralen när termostaten slår till.

Normalt håller elspiralen 2-3 år. Bertrakta elspiralen som en slitagedel som behöver bytas med vissa intervaller.

/Lars
¨

Går det inte åt mer pellets för att hålla samma innetemp då ..
Okunnigt Nybliven husägare
Janfire Flex-a
CTC Total-82
98-113 kvm 1956 2-glasfönster
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Jag skulle snarare vilja påstå att samma innetemperatur gör att det går mindre pellets. Om vattnet i pannan håller jämn temperatur så behöver inte brännaren jobba så mycket. Finns de som kör med nattsänkning på ca 2 grader men det de tjänar in på de 2 graderna betalas tillbaka när brännaren ska höja igen på morgonen...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
alfaalfa
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:42

Inlägg av alfaalfa »

Hej.

Jag har en Janfire Flex A, köpt 2001 .
Har haft en det problem under väg, med dock inte så alvarliga.

Under alla år tills 2007 har den ibland misslyckats med tändning och tryckt fullt med pellets inne i brännaren. Efter flamvakt montering så har detta problem lösts.

Efter två år: (2003)
El spiralet kass.
Efter tre år: (2004)
Kjedjan gick av.
Efter fyra år: (2005)
Kullagret som sitter på skruven i brännaren, nöp.
Visade sig att sågspåner hade tryckts in förbi tätningen på lagret.
Samtidigt gjorde jag en koll på allt. Upptäckte att det hade satt sig
mycket skit på lamellerna i fläkten. Blåste rent och fläkten gick mycke
lättare. Brännarkoppen har gradvis spruckit, och nu var sprickan på hela
ena sidan samt botten. Lämnade denna delen till en svetsare och lappade
ihop den.
Efter sex år: (2007)
Kastar ut min gamla CTC panna och installerar en BioSol panna.
Triacen som styr externmotor i boxen gick sönder. Fixade detta själv.
Uppgraderar samtidigt programvaran i brännaren och monterar
flamvakt. Nu dyker ett annat problem upp.
Det verkar som att flamvakttermostaten bryter under körning om det är
lite för kallt i pannrummet. I denna ombyggnad bygger jag nytt förråd.
förrådet är typ 1,5 kubilmeter stort. Rymmer fint 500kg.
Detta krävde ändring av frammatning. Ville inte hoppa över en skruv
för att komma in i tvättstugan. Så det blev två skruvar. En som lyfter till
takhöyd, och en som transporterar fram till brännaren. Fick göra en
extern styrning med tidrelä så att inte det pakkar sig i skruven.
Funkar jätte bra förutom att jag saknar möjligheten för att ändra tiden
som extern motorn går. Den går oftare nu pga extern styrningen.
Får lösa detta senare i extern styrningen.
Under byggning av förråd så tyckte jag att fläkten gick ojämt.
Skall den göra detta ? Jag tog med mig utrustning från jobbet och
loggade fläkt spänningen under en körning. Jag kan lägga upp en bild på
mätningen om det är intressangt.
Den varvar bra i början, sedan tappar den farten. Sen så ökar den igen
efter att tag. Minns inte att det var så för. Har funderat på om det er
kondensatorerna i styrningen. Men det er inga el-lyttar. Foile
kondensatorer borde ju inte torka ut på det sätt som el-lyttar gör.
I och för sig kan ju lindningarna i fläkten tagit skada av värmen.
Fläkten har fyra sladdar, så jag är säker på att det är en trefas fläkt,
med andra ord, ingen kondensator i fläkten. (Läste lite i forum att det fanns fläktar med inebyggd konding.)
I drift kan fläkten ändra sig +/- 5 Volt under drift. Börjar undra på om det är en bugg i programvaran Nosse.

Tacksam för tips.

/Terje.
Senast redigerad av alfaalfa den sön 08 mar, 2009 00:01, redigerad totalt 1 gånger.
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Ricke77 skrev:Jag skulle snarare vilja påstå att samma innetemperatur gör att det går mindre pellets. Om vattnet i pannan håller jämn temperatur så behöver inte brännaren jobba så mycket. Finns de som kör med nattsänkning på ca 2 grader men det de tjänar in på de 2 graderna betalas tillbaka när brännaren ska höja igen på morgonen...
Som sagt tidigare på detta forum, så är det en seglivad myt att man får 'betala tillbaka' den värme man sparat efter en sänkning när tempen skall höjas igen. Ju lägre temperatur du har i huset, desto lägre blir förlusterna till omgivningen. Sen är det en annan sak att man kan ha svårt att mäta en minskad pelletsåtgång efter bara några dagar med sänkt temperatur nattetid. Man måste ha ett bättre statistiskt underlag för att se skillnaden.

För övrigt skall pannans temperatur alltid vara inom samma intervall, det är med shunten man reglerar hur mycket värme man leder ut till radiatorerna.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
alfaalfa
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:42

Inlägg av alfaalfa »

Efter mer nogran koll kan jag konstantera att i drift kan fläkten ändra sig +/- 14 Volt.
Börjar undra på om det är en bugg i programvaran Nosse.
Får väl kolla upp om det e något effektmotstånd på utgången av styrningen som börjar ge upp. Potentsiometrerna är ok.
För mig så har det gått åt väldigt mycket pellets i år. (Testar ett nytt märke). (Startade i september. Redan gjort åt 4,5Pall. Förra året gick det åt denna mängd på hela året. Man börjar fundera då. Skälvklart er det kallare i år.)
Efter samtal med säljaren så behövdes det justering av brännaren för å få optimal effekt. Mitt sot är mera svart.
Så det blåser väl dårligt. Inte undra på det när fläkten vandrar i varv hela tiden.

Har ni experter tips, eller haft samma problem. Vad gjorde ni?
Programmerare och Elektronik konstruktör.
Stocksbro BioSol panna.
Janfire Flex-A inköpt 2001
1 1/2 plans villa -57, tegel fasad.
Solpanel i framtiden
alfaalfa
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:42

Inlägg av alfaalfa »

Jag satte mig ner för att göra ett schema på elektroniken.
När jag sedan fick se hur varvtalet er styrd, så blev jag lite skrämd.
Det är en analog nisse som har gjord den.
Kände lite på den tio-varviga potten inne i boxen (Grund installning för alla fläkt lägen). Den satt fast. Klick sade i den när jag skruvade.
Här är nog ett av problemen för dom som har problem med fläkten.
Potentsiometern är med stor samsynlighet underdimentionerat.
Eller tagit skada over tid.
Men analoga styrningen är smart konstruerat. Men jag måste säga att det är slöseri med pengar. 4 stk opto triacar samt en del små komponenter i onödan. Fläktens varvtal borde vara styrd av microprocessorn.
Det enda prossesoren gör är att hantera digitala signaler in och ut.
Inget PWM. Hoppas han tänkte till när han gorde lådan för NH.
Programmerare och Elektronik konstruktör.
Stocksbro BioSol panna.
Janfire Flex-A inköpt 2001
1 1/2 plans villa -57, tegel fasad.
Solpanel i framtiden
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det gjorde "han" inte ... eller rättare: det gjorde "han"! Därför fick JAG designa NH-elektroniken, inte för att "han" var sämre på det hela men projektet var vida större än "hans" tid tillät.

Och reläerna är inte så dum en lösning faktisk, mikroprocessorn var vald då den på det tidpunkt var den mest stabila krets med olika säkerhetsfunktioner men tyvärr nära en mardröm att programmera pga. ett segmenterat minne.

Reläerna ger isolering mellan lågspänningen och starkström vilket är mycket viktigt ur säkerhetsmässigt synpunkt, grillade användare är ju dålig reklam.

Flex-A är faktisk en gammal konstruktion och elektroniken är därmed av gammalt design också, säkerhetsfunktionerna på NH är lite annorlunda men minst lika högt prioriterat.

Och "han" är min chef.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
alfaalfa
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:42

Inlägg av alfaalfa »

Okej. Bra med lite info.
Jag menar inget illa. Alla löser vi uppgifter på olika sätt.

Jag testkör nu igen efter å ha åtgärdat potten. Får se om den går bättre.
NH styrningen. Kan man i den ändra den tid externskruven går? (utan hårdvaru ändring?)
Segmenterat minne. Lider med han.
Påminner mig om picprocessorn och assembly.
Idag kör jag Atmel och C+.
Vad för utvecklingsverktyg kör du med? (om man får fråga)

Det nya Flex-A kortet det ryktas om. Ligger du bakom det? Eller är det bara en ny upplaga av det gamla?

/Terje.
Programmerare och Elektronik konstruktör.
Stocksbro BioSol panna.
Janfire Flex-A inköpt 2001
1 1/2 plans villa -57, tegel fasad.
Solpanel i framtiden
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Agerod skrev: Som sagt tidigare på detta forum, så är det en seglivad myt att man får 'betala tillbaka' den värme man sparat efter en sänkning när tempen skall höjas igen.
Det är mycket svårt att mäta någon skilnad, därför går man mer på känsla och tro. Själv bor jag i ett stort stenhus från 30-talet och i mitt hus hinner inte temperaturen sjunka speciellt mycket över en natt och det tar även lång tid och mycket effekt för att höja tempen på morgonen. Det kan krävas så mycket effekt så att varmvattnet kan bli lidande.

Har man däremot värmepump så är det allt annat än en myt. Det man sparar genom att sänka på natten förlorar man flera gånger om ifall pumpen behöver ta hjälp av elpatronen för att få upp värmen igen på morgonen.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag har funderat över tändspiralen att den brinner inte sönder utan blir helt plötsligt lite trög och orkar inte tända. Någon som har ett bra sätt att kolla spiralen? Som det är nu så sätter man bara i en ny och allt är frid och fröjd. Men varför mattas spiralerna av? Borde ju gå tills de bränns av tycker man eller tänker jag fel? Vad händer i spiralerna? Vore kul att veta.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Inlägg av Dountless »

Lite olika på olika spiraler.

En del går hur bra som helst i 2,5 år och sedan hux flux så går de i sönder.


Andra går bra i 2 år och sen börjar de att missa i uppstarten ibland eller så blir uppstarten förlängd och då finns det risk för rökgaspuffar.

Andra går bra i 3-5 år och sen går de i sönder...

Det beror mycket på vilket effektläge man använder...osv..

Det ända vi kan kontrollera är om elspiralen är hel eller inte.

/D
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Inlägg av nicnyfiken »

Det ända vi kan kontrollera är om elspiralen är hel eller inte.
Hur kan vi kolla om den är hel eller missar ibland?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Inlägg av nicnyfiken »

Knepigaste felet var nog stoppet i internmatningen vid plåten vid nedfallet i somras satt som betong söndertrasade pellets, blivit fuktiga?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Skriv svar