Effektlägen på Janfire NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Effektlägen på Janfire NH

Inlägg av JohanKD »

Hej alla,
Min Janfire Flex-A krånglade en hel del så jag har fått den utbytt och har numer en Janfire NH-brännare.

På denna nya brännare kan jag välja vilka effektlägen jag vill ha och jag har valt 3, 6,9 och 12 kw. Jag har underhållsvärme på 6,9 och 12 kw. När jag tittade på vilka effektlägen jag hade på min gamla brännare såg jag att det var (tror jag) 9, 12 och 15 kw.

Nu till min fråga: Har jag ställt min nya brännare för ”snålt”? Jag kör just nu på 3 kw och det är inga problem att få upp temperaturen i pannan men vilket är billigast? Att värma (relativt) länge med 3 kw eller att brassa på med 6, 9 eller 12 kw?

Har för mig att någon skrivit att det är bättre/billigare att elda så lång tid som möjligt (låg effekt), kan någon verifiera det?
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja du det är nog enklast att du kollar själv då äfab m.fl förespråkar längsta möjliga gångtid (låg effekt) är att föredra men mina slutsattser blev tvärt om.. :?

Jag justerade in brännaren på låg effekt värmde acktanken o under tiden vägde jag pelletsen samt matade brännaren manuelt sen gjordes samma sak med hög effekt...
Resultatet blev att det gick mindre pellets med brännaren på hög effekt då tanken värmdes lika mycket.. Min panna står det max 16 kW vid pelletsdrift o det va det jag testade med då jag körde med hög effekt för med ändå högre effekt (20 kW) så ökade förbrukningen igen då pannan inte hinner ta upp värmen..

Så min slutsats är att brännareffekten ska va den samma som pannans maximala effekt med det bränsle slag som används..

Såg att din panna har max effekt vid pellets på 18 kW o det är brännarens inmatade effekt som räknas, För att kolla detta så måste du väga pelletsen som brännaren förbrukar under t.ex 15 min o ta de ggr 4..
Brännaren förbrukar 3750 gram/tim om den är på 18 kW o pelletsen innehåller 4,8 kW/kg så 930-940 gram/15 min då ger din brännare 18 kW..

Stämmer effekt lägena på nh brännaren el hur vet ni att den ger just det kW antalet??
Det hjorde det då inte med flex-a enligt Greger Nordlund (janfire) utan de va bara siffror på olika effekt steg sa han..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Tack för ett utförligt svar. Jag får väl göra ett test för att se vad som är optimalt.

När det gäller effekten på brännaren vet jag inte så noga, det är bara vad det står. Det är möjligt att det bara är siffror.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är siffror som passar mycket bra med verkligheten!

Att 15KW är exakt 15000W kan jag inte säga men inställningarna är ganska olika mellan t.ex. 12 och 15 och 18KW och jag VET att det är mycket testat men om det är ±1% eller vad kan jag inte svara på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Effektlägen på Janfire NH

Inlägg av nicnyfiken »

JohanKD Hur gick testet av vad som var optimalt för dig?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Skriv svar