Janfire Flex-a Problem!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-a Problem!

Inlägg av Icecap »

Svaret är ju i tråden... Vad är oklart?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jenzo
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 02 dec, 2010 13:42
Ort: Örnsköldsvik

Re: Janfire Flex-a Problem!

Inlägg av Jenzo »

Tyckte inte att det var helt solklart, datorbox, någon skulle inte använda brännaren mer, flamvakt... :?

Men om det var tydligt för dig kan du väl förklara? :D
Nibe City VX 13kW -96, Pellx Px21 -06, Mafa miniförråd, 10m skorssten. Luftvärmepump Sanyo -10, Innova -13.
Hus boyta 182 kvm + källare byggt 1898.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-a Problem!

Inlägg av Icecap »

Flamvakten kom för många år sedan, just för att när det blev så att en start inte lyckades kunde kedjan rivas sönder.

Då infördes flamvakten och problemet var borta.

Vissa versioner mjukvara kan fungera utan en rätt kopplat flamvakt efter vad jag vet.

Är det oklart? Och om det är: exakt vad är oklart?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jenzo
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 02 dec, 2010 13:42
Ort: Örnsköldsvik

Re: Janfire Flex-a Problem!

Inlägg av Jenzo »

Tack för svaret.

Ursäkta min okunskap men är flamvakt detsamma som lågtempgivaren? När problemet med att brännaren packade så kedjan gick av började kopplades lågtempgivaren ur efter installatörens inrådan. Därefter fungerade brännaren ett tag. Så småningom la elspiralen av och byttes. Nu startar inte brännaren över huvudtaget, har mätt elspiralen till 53 ohm och det blir varmt i brännarhuset, men den tänder inte. :?

Har du någon aning om vad som strular?
Nibe City VX 13kW -96, Pellx Px21 -06, Mafa miniförråd, 10m skorssten. Luftvärmepump Sanyo -10, Innova -13.
Hus boyta 182 kvm + källare byggt 1898.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-a Problem!

Inlägg av Icecap »

Jag är extremt väl insatt i NH'n men Flex-A har jag bara ett rudimentärt kännedom om. Men det finns vissa logiska funktioner som jag vet om:
* Jag vet att vissa (ett fåtal men ändå) element kan börja att utveckla en termostatfunktion när de blir för gamla. detta betyder att de blir varme - men inte varma nog. Orsaken är ganska säkert att det finns ett brott i värmeslingan och att när elementet är kallt är det kontakt men när värmen sprider sig utvidgas elementet och kontakten bryts. Alltså en termostatfunktion som är dum att ha.

* Jag har ingen aning om vad lågtemperaturgivaren är, jag känner bara till flamvakten och överhettningsskyddet på en Flex-A. Ingen(!) av dessa två ska man plocka bort, ställer de till problem ska man lösa problemet, de finns där av en (fler faktisk) anledning! Om en installatör tar bort dom eller råder till det är det spöstraff som gäller!

Men låt oss analysera lite. Jag antar vissa saker men du måste säkerställa att det är så:
* Det kommer en vettig startdos vid kallstart. Doseringen ska köra runt 40-45 sekunder om jag inte missminner mig - men definitivt kännbart längre än den vanliga dosering på 1 sek.
* Det blir varmt av tändspiralen - men oklart hur varmt. Svårt att mäta på köpet...
* Fläkten kör som den ska, är ren och välfungerande.

Om detta är fallet kan det bara vara en (eller fler) av dessa saker:
* Ett dåligt startelement med denna termostatfunktion i eller på annat sätt kasst. Mest sannolikt.
* Alldeles för högt drag igenom brännaren vid uppstart, pelletsen hinns inte värmas upp till flash-point. inte alls lika sannolikt. Kräver att någon "signifikant" ändring har hänt i skorstenen.
* En våldsamt förvriden brännkopp som gör att värmen inte kommer rätt. Kan även vara den lilla deflektorplåtbit som sitter fel. Har hänt men är inte vanligt.
* Dåligt med tilluft till pannrummet. Kräver att det har hänt någon ändring sedan det fungerade men det händer att en ventil stängs, ett galler målas över och liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar