Janfire Flex-a Problem!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Filjon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 maj, 2008 18:59

Janfire Flex-a Problem!

Inlägg av Filjon »

Hejsan,

Jag har en Janfire Flex-a ungefär 4 år gammal.
Jag har ett stort problem med att den matar och matar och matar, till sist är det fullt ända upp till doseringsskruven och allt blir packat till en stor klump och till sist går kedjan sönder. jag har haft reperatörer som bytat hela datorboxen till den nya men det funkar ändå inte.
Den kan funka hur bra som helst ibland en månad och ibland bara en dag.
Jag har bytat elspiral ett antal gånger och ingen bättring
Någon som har något förslag på vad det kan vara eller någon som har samma problem så hör gärna av er :?: :?: :?: :?:

Edit: Borde inte datorboxen och skruven "prata" med varandra så att matning stoppas när den inte tänder?

MVH Filip Johnsson
Senast redigerad av Filjon den tor 08 maj, 2008 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Hade samma problem ett par gånger med min Flex-a. Tillkallad installatör kunde inte lösa problemet. Hade också ett annat problem att brännaren stannade utan särskild anledning. Defensiv som jag var så installerade jag en annan något begagnad brännare i pannan, ville inte lägga ut mer pengar på reparation när felen återkom. Nu har jag fungerande pelletseldning.
Matningsfelet var efterhängset. Han som övertog brännaren skulle "fixa felen", enkelt tyckte han, men han har också haft matningsstopp och dessutom avbryten kedja. Han satte tillbaka sin gamla brännare av typ px21 igen. Tror inte det blir något mer eldande i den brännaren.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Låter som ett problem att lägga in under Janfires kategori. Där får du säkert hjälp!

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Har du fått den nya flamvakten installerad ihop med den nya datorboxen.Den ska slå av brännaren om den inte tänder inom en viss tid.Jag hade samma problem innan min blev ombyggd.Min brännare är från -01.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Filjon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 maj, 2008 18:59

Inlägg av Filjon »

Borde den inte sitta i en ny datorbox från -07? om inte så är det ju något som är fel tycker man :roll:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är INTE en sak i databoxen, det är en termostat som ska monteras på brännkoppen, databoxen är då förberedd till detta signal.

Utan denna fysiska ombyggnad är det ingen skillnad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

Borttaget

Inlägg av C.M.R. »

Borttaget / C.M.R.
Senast redigerad av C.M.R. den fre 15 jan, 2010 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Filjon
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 maj, 2008 18:59

Inlägg av Filjon »

Har nu kopplat in termostaten men den tänder som vanligt en gång sen blir den inte varm nog så det börjar pendelblinka i rött, någon som vet vad jag gjort för fel? kopplade en kabel till 5v och en till flamvaktskontakten och sen skruvade fast den enligt borrmallen
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Detta problem har uppdagat sig för mig med. Kedjan rök till slut.
Har en ny på gång... Detta började efter att jag varit o pillat lite på dragbegränsaren... Lite för bra drag tror jag... Jag skruvade även upp fläktarna och minskade matningslängden... Detta för att jag tyckte den åt för mycket pellets. Sen gick den bra i ca 6 mån till sotaren var här... Ska återställa det nu när jag byter kedjan. Hoppas det inte återkommer. Då får jag väl installera den där flamvakten. Hur har det gått för er?? Inget mer strul eller?? Gärna lite tips!! :roll:
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
aronsson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Inlägg av aronsson »

har också haft liknande problem tidigare.
Köpte min brännare 2002. Hade mycket strul med packad pellets som man fick hacka bort samt ett utkylt hus. Hade ju garanti och tekniker var ute ett flertal gånger, de bytte Eprom flera gånger, svetsade om plåten som sitter runt el-spiralen men det hjälpte inte heller. SEdan fick jag tipset att köra på läge 3 då den går ned på sparlåga istället, det fungerade bra i flera år.

Förra året pajjade pannan och jag bytte till en ny. Då justerade jag om de olika pottarna för de olika lägena på fläkten. Monterade även en dragbegränsare. Därefter har den fungerat klockrent, missade bara en start på hela året (dock med kedjebyte som resultat).

Så min tanke på mina tidigare problem är att fläktlägena var helt feljusterade samt att jag antagligen hade för mycket drag. Speciellt om det blåste.

Nu kör jag alltid på läge 1 och det fungerar fint, däremot åkte jag precis på mitt första byta av el-spiral.

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Fick min nya kedja idag. Men det verkar som om att elspiralen har gått åt skogen. Den tänder inte... Fast lampan för elspiral blinkar inte... Kan den vara trasig ändå tro??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
aronsson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Inlägg av aronsson »

Vet inte men det är ju enkelt att mäta på el-spiralen och så ta reda på om den är trasig.

Sen så kör du på M-läget tills du fått en ny. (Om du har en programvara som klarar detta, min gjorde det inte utan jag fick byta Eprom igår.)

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Jodå. Elspiralen var kass. Den har hängt med i 4 år. Nytt livslängdsrekord kanske??
Det var den som orsakade kedjehaveriet. Nu går hon som en klocka igen!! :lol:
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
aronsson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Inlägg av aronsson »

Inte nytt rekord. Jag bytte min för två dagar sedan och installerade brännare i Februari 2002. Så det blev 6,5 år.
En anledning har nog varit att jag har haft tändproblem och körde på läge 3 i flera år och därmed skonat min el-spiral. Sista året nu har jag enbart kört på läge 1 och nu var el-spiralen trasig.
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Jenzo
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 02 dec, 2010 13:42
Ort: Örnsköldsvik

Re: Janfire Flex-a Problem!

Inlägg av Jenzo »

En gammal tråd, men har råkat ut för samma problem som första skribenten, någon som vet hur man löser det?

(Ej mitt system hemma, utan vinterstugeproblem)
Nibe City VX 13kW -96, Pellx Px21 -06, Mafa miniförråd, 10m skorssten. Luftvärmepump Sanyo -10, Innova -13.
Hus boyta 182 kvm + källare byggt 1898.
Skriv svar