injustering janfire flex-a, Umeå

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Leffilonen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 09:09

injustering janfire flex-a, Umeå

Inlägg av Leffilonen »

Jag har monterat en beggad janfire flex-a i min vedpanna.
Killen jag köpte brännaren av hade en likadan panna som jag har, men han bodde i ett enplanshus och jag bor i 1&½+källare så jag har någon meter längre skorsten. Fast jag har en motdragslucka och det hade inte han.
Jag frågade sotaren (Umeå Andra Sotningsdistrikt) om han kunde mäta och kolla förbränningen men han rekommenderade mig att kontakta Skellefteå Kraft (!) istället.
Finns det någon i Umeå som kan göra en rökgasanlys billigt och bra?
Eller funkar det lika bra att titta på rökfärgen och hålla kolla på förbrukningen? Jag vet hur många kWh det går åt på ett dygn eller en vecka om jag kör elpatron så jag då går det ju räkna ut hur många kilo pellets jag borde förbruka.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ju lite annat sätt att trimma på men jag kollar sotbildningen och flammans färg och det fungerar ganska bra för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Re: injustering janfire flex-a, Umeå

Inlägg av Fredde »

Leffilonen skrev:Jag har monterat en beggad janfire flex-a i min vedpanna.
Killen jag köpte brännaren av hade en likadan panna som jag har, men han bodde i ett enplanshus och jag bor i 1&½+källare så jag har någon meter längre skorsten. Fast jag har en motdragslucka och det hade inte han.
Jag frågade sotaren (Umeå Andra Sotningsdistrikt) om han kunde mäta och kolla förbränningen men han rekommenderade mig att kontakta Skellefteå Kraft (!) istället.
Finns det någon i Umeå som kan göra en rökgasanlys billigt och bra?
Eller funkar det lika bra att titta på rökfärgen och hålla kolla på förbrukningen? Jag vet hur många kWh det går åt på ett dygn eller en vecka om jag kör elpatron så jag då går det ju räkna ut hur många kilo pellets jag borde förbruka.
Kolla med André i Bureå. Han har instrument och brukar vara i Umeå då och då. Flitig skribent på detta forum brukar han också vara.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Re: injustering janfire flex-a, Umeå

Inlägg av Micke »

Fredde skrev:Kolla med André i Bureå. Han har instrument och brukar vara i Umeå då och då. Flitig skribent på detta forum brukar han också vara.
Han bor i Bygdeå
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jepp Bygdå ska det vara.. :wink:

Nu har jag iof inte behövt justera nån Janfire då den va bra redan men nog ska väl det gå ordna en justering på den..

Hör av dej så ska det fixa sej..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Re: injustering janfire flex-a, Umeå

Inlägg av Fredde »

Micke skrev:
Fredde skrev:Kolla med André i Bureå. Han har instrument och brukar vara i Umeå då och då. Flitig skribent på detta forum brukar han också vara.
Han bor i Bygdeå
Förort till Bureå menade jag. :oops:
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

I flatbotten bor alla grannar, det har jag hört på schtaan.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Leffilonen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 09:09

Inlägg av Leffilonen »

André i Bureå har PM.
:)
Skriv svar