Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jahopp....
Lika bra att jag fortsätter i denna tråd...

Sedan i början på januari har brännaren strulat. Alltifrån problem med askrapning till utlösning av flamvakt och avbruten startsekvens. Har vaknat på nätterna av att huset har varit utkylt.

Ringer återförsäljaren som tar tag i saken snabbt. Sedan tar de kontakt med Janfire som skickar fel elektronik så hela helgen får vi vara utan bränanre.

Återförsäljaren får nya grejerna på måndagen och installerar de.
Då är ytterliggare en givare trasig. Den indikerar "brännare ute". så Den vägrar hoppa igång. Återförsäljaren lyckas inte koppla förbi den utan tar med sig brännaren på tisdagen och sätter in en lånebrännare, Janfire Flex A.

Den har inte fungerat sedan vi fick den. Varje natt slår den av. Varför har jag ingen aning om då det inte finns någon display som indikerar fel. Den blickar bara rött.

Är sjukligt less på pellets och Janfire nu. Har skickat offert om borrning för bergvärme istället.

Finns det någon som har en brännare som fungerat smärtfritt längre än 8 mån? Min har INTE gjort det!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jooo.... min har fungerat utan problem sedan 2005-12-22, bytte förvisso i somras då jag behövde versionen med alla kontaktdon utdragna.

"Brännaren ute" beror på den pinne som sitter på ovansidan mot pannluckan, trycks den in ska den påverka en mikrobrytare som elektroniken känner av.

Om ÅF inte har lyckat bygla den har h*n gjort fel och att inte få brytaren att fungera i första hand låter icke helt OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

För att sammanfatta... Nå fel äre....
Pinnen trycks in. det kontrollerade jag, så nåt fel i brännaren måste det vara.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jorå, det är sant - men nog mest skrämmande att ÅF inte lyckades avhjälpa det.

Det är så enkelt som av med höljet, kolla om pinnen har fått ett slag så den går snett av brytaren, annars mäta ett ställe och då konstatera om det är kablagen, brytaren eller styrenheten som är trasig.

I sin enkelhet räcker det med att ta av kåpan, hålla inne brytaren och starta brännaren för att se om den reagerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Tja... de har haft brännaren på service sedan i onsdags...
Vill inte veta vad detta kommer att kosta mig.

Det känns som att jag skulle tjäna in pengarna på att borra efter bergväre ganska snabbt om det skall hålla på att krångla på detta vis.
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

"Brännare ute"-problemet hade jag i början, nästan varje gång jag sotade, tills jag fick in rutin på att efter att jag satt brännaren på plats, trycka in pinnen max och sedan släppa ut den igen. Verkar som att pinnen gärna hamnar lite snett när jag sätter dit brännare och då funkar inte givaren som den ska... Fast i ditt fall verkar det ju vara något som faktiskt pajat.
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Efter att jag har lämnat in min brännare på service så fick vi en lånebrännare. En Janfire flex-a. Den första veckan lade den av varenda dag!

Vaknade varenda dag av att det var skitkallt i huset.

Nu har vi i alla fall äntligen bestämt oss på att reklamera skiten och ansluta till fjärrvärme istället. Inte en vinter till med allt detta jäkla strul. Pelletsen har fungerat bra så länge det har varit varmt ute, men strulat som fan under de kalla perioderna. Det är ju då man vill att det skall fungera.
Men nu åker den ut!

Tack för all hjälp här på forumet. Ni har varit ovärderliga!!!
kotpat
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 11 jan, 2015 01:35

Re: Ständiga problem med askskrapning.

Inlägg av kotpat »

hi

in England and looking for assistance with ashscrapper problems
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ständiga problem med askskrapning.

Inlägg av Icecap »

The why not describe Your problems?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
janfire1200
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan, 2017 10:40

Re: Ständiga problem med askskrapning.

Inlägg av janfire1200 »

Detta var ett intressant forum även om det var en gammal tråd. Men något som inte diskuterades även om pannan strulade så fanns det andra faktorer.
Då jag ochså har en del tålamod och försöker fixa det jag kan själv innan jag ringer till någon vilket betyder att jag inte ger upp.
För det första efter en vinter / sommar brukar man stänga av elementen och att inne /utegivare kan gå sönder.
Luftar man inte elementen får pannan ett övertryck och bara eldar på och även om någon av givarna är trasiga och inte talar om för pannan att den ska pausa eller stanna vid en viss temperatur.
Där ska sitta en manöverbox på väggen där man ställer in vilken värme pannan ska skicka ut i rören vid en viss temperatur.
Har ochså en flex -a och den har fått rejält med stryk vid baktändning. Hade strul med pannan 1 gång med att skrapa pannan då jag lyckats
köpa hästpellets från jula, dock ska den gå att elda med men den passade in min inställning den sotade igen fullständit trodde jag eldat med olja i pannan.
Just nu har jag fått ett problem då pannan slutar tända är förmodligen styrboxen men som sagt , skam den som ger sig :))))
/ jocke
Skriv svar