Nu ska ni få något att bita i...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MM
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 19:30

Nu ska ni få något att bita i...

Inlägg av MM »

Jag hoppas på att man kan få lite smart tips och råd här, det behövs verkligen! Jag och min sambo flyttade i september in i ett hus från 1908. Det är ca 200 kvadrat/m och har en massa klurighet överallt vad det gäller uppvärmning och vatten...

Det vi har är en vedpanna "Euronom", en Roslagsbrännare Villa Max -06 m 18 parametrar, en acc.tank på ca 500 L skulle jag tippa...en braskamin som är vattenburen och på den varmare delen av året så finns det även solfångare att använda sig av!

Tidigare i huset verkar det ha funnits en oljepanna...de rören finns kvar överallt vilket gör det till ett riktigt ormbo i pannrummet.

Till saken då, pelletsförbrukningen ligger på runt 2 säckar (minst) per dag...då går den inte en ett helt dygn på det. Det tar många många timmar för pannan att komma upp till 65 grader och att varma acctanken. Jag har parameter B6 och B16 på ca 4,80 s nu och vila 15s... har sett att det är väldigt mycket jämfört mot andra. Sänker jag matningen till vad som står i bruksanvisningen så kommer pannan knappt upp i 40 grader, Nu när det är lite kallare så har jag även brytaren för vintertid tillslagen. rökgaserna ligger runt 180 - spjället är nästan helt stängt!

Hur ska jag få pannan att gå klokt, nu känns det som att något är fel, vi har varit i kontakt med supporten åtskilliga gånger och har önskat att dom ska komma hit och hjälpa oss men dom gör inte så säger dom utan dom vill lösa det på telefon eller mail. Vi bor i Eskilstuna och dom håller ju till i Uppsala.

Ska man låta elpatronen enbart värma acctanken och köra ut pannans värme på elementen istället???


Tacksam för svar / Väldigt fundersam
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur sker laddningen av acktanken? Med en Laddomat eller likvärdig produkt?
Hämtas varmvatten och värme till elementen från acktanken eller pannan?

En liten systemskiss skulle underlätta för att få bättre svar, kanske svårt att få till då man är "ny" med hus.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MM
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 19:30

Laddomat

Inlägg av MM »

Tror det är en laddomat, ska ta lite bilder så underlättar det nog för er.... jag har verkligen jätte dålig koll på sånt här :( Jag vet iaf att elförbrukningen har varit hög hos förra ägaren då hon också hade dålig koll (då har hon bott i huset i 25 år)...

återkommer med bilder!!!
MM
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 19:30

Bilder!

Inlägg av MM »

Här kommer lite bilder på grejerna också... jag har som sagt väldigt dåligt med lärdom om sånt här, vad är tex shunt? Har förstått att det är en grej som man ställer värmen med?!

http://www.forumbilder.se/images/bb20201050435e691.jpg
Pannrummet i helhet....panna Euronom, RB Villa Max, Soptunna som pelletsföråd, acktank m.m

http://www.forumbilder.se/images/4c202010514140921.jpg
Ett system som reglerar värmen vad jag har förstått - Tour & Andersson Sweden heter det. Sitter en kännare ute på huset som känner av temperaturen. Inomhus har jag den på tanken och en styrenhet som kommer bild på här:
http://www.forumbilder.se/images/3d20201051748c9e7.jpg


http://www.forumbilder.se/images/b020201052033db2e.jpg
Är detta shunten tro?!

http://www.forumbilder.se/images/c1202010523094753.jpg
Laddomat?

Ja ni ser...noll koll!!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

För att börja med shunt: Shunt betyder att växla, och shunt ventilen är den du ser under styrdosan här - den med den röda och blå skalan:Bild

Det shuntventilen gör, är att den växlar en del av returvattnet från radiatorkretsen in till pannan, och ersätter det med samma mängd varmt pannvatten. Ju större behov huset har av värme, ju större del av radiatorkretsens vatten växlas in till pannan och ut från pannan som hetvatten.

Laddomat är i princip en cirkulationspump som styrs av termostater och som har ett koppel som gör skiktning möjligt i acktanken. Den har samtidigt en bypass som ger lite varmt vatten till returen så att det kall vatten som matas in i botten på värmepannan inte understiger 50 grader. Detta för att hindra kondensbildning med påföljande korrosionsskador på pannan.

Detta är radiatorkretsens cirkulationspump:Bild
och den har som uppgift att cirkulera vattnet i radiatorkretsen.
Eftersom shunten sitter på acktanken, går det inte att köra rakt från pannan ut på radiatorkretsen - i synnerhet inte eftersom det dessutom är en såkallad laddpanna - alltså en panna med mycket lite vattenvolym.

En modern laddomat har termostater som öppnar och stänger eftersom pannans temperatur är, så det är uppenbarligen så att något är felinställd eftersom man rekommenderar att laddningen inte startar förän panntemperaturen överstiger 70 grader, och att laddningen skall avbrytas om panntemperaturen understiger denna nivå.

Såsom det nu ser ut, är det något som inte stämmer. Brännaren kan ge upptill 20 kW värme, och två säckar per dygn är 160 kWh - vilket är rätt mycket för att vara i Eskiltuna och så här års - även på 200 kvadratmetrar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Inlägg av Matsm »

På bilden med skruven ser det ut som att vinkeln (lutnigen) är väldigt brant det gör liten pelletsmatning, bör inte vara mer än 45grader, mycket tyder på att brännaren inte får tillräckligt med pellets i förhållande till inställningen.
Mycket spån kan även påverka matningen ev. tillsammans med vinkeln.
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
MM
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 19:30

Tack

Inlägg av MM »

Tusen tack för era svar, nu har jag provat att ändra vinkeln på matarröret så det är i ca 45 grader, hoppas det kan lösa lite av problemet! Ska radiatorpumpen (den gröna) stå på max? Finns 4 olika steg på den. Den står på max!

Skriv gärna mer om era funderingar om ni har några lösningar eller tips!
Huset: 200 Kvm RB Villa Max -06, Euronom vedpanna, acktank ca 500 L, solfångare. Vattenburen braskamin.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju lite på hus och rör osv, jag har alltid kört min cirk. pump på lägsta hastigheten och det har alltid räckt till gott och väl.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Inlägg av Matsm »

Det brukar att finnas ett diagram på pumpen för dom olika hastigheterna som säger hur högt den orkar att trycka i meter eller centimter.
Det har väl ingen betydelse att den går på högsta hastigheten, tar bara mer ström vad jag förstår.
För låg hastighet=varm radiator endast vid inloppet.
Detta bara av egen erfarenhet så ta det inte som vetenskap!
Mats
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej.

Tycker inte att två säckar låter så orimlig på ett gammalt hus.
Jag bor i norra Småland och jag ligger ungefär på samma nivå.

Men som föregångare skriver så kolla upp hur laddningen till tanken fungerar.
Du skriver att spjället är nästan helt stängt. Vilket spjäll?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
MM
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 19:30

Spjäll

Inlägg av MM »

Det är spjället till pannan för att reglera rökgaserna!
Huset: 200 Kvm RB Villa Max -06, Euronom vedpanna, acktank ca 500 L, solfångare. Vattenburen braskamin.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Shunt betyder inte växla. Snarare "förbi ledning" Ordet används i många sammanhang där man leder förbi något.

En laddomat är inte en pump, även om den innehåller en pump. Det är en enhet som regler laddningen av acctankarna. Den ser till att panna hålls på en konstant temperatur och tankarna laddas successivt.
MM
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 19:30

Shunten (kolla bild)

Inlägg av MM »

Pannan är uppe i 70 grader och vattnet i acktanken också! Men elemnten blir inte speciellt varma, kan jag ändra på shunten då eller är det automatik? Har ju shunt från esbe och det systemet som känner av ute och inne är från TourAndersson...
Huset: 200 Kvm RB Villa Max -06, Euronom vedpanna, acktank ca 500 L, solfångare. Vattenburen braskamin.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Prova att trycka in den svarta knappen på sidan av ställdonet. Jag tror att den gör så att du kan vrida ventilen manuellt. Se om du kan shunta fram mer manuellt. Kan du det så är det något som inte stämmer antingen med givaren, ställdonet eller reglercentralen.

Edit: Kan du ta ett foto på själva reglercentralen, dvs där du ställer in kurvan.

Edit2: Kanske räcker det med att du höjer kurvan. Den brukar vara graderad 1-8 tror jag. Prova att höja den till två steg och se om ventilen öppnar något.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Den blå ratten på panelen verkar vara nattsänkning.Dra ner den på 0 till vänster.Finns ingen anledning att använda den i det här läget.Om du lyfter på locket till klockan,vad finns där?Klocka behövs inte heller.Det är väl bara den röda du skall använda.Om givare och reglercentral funkar så skall shunten med små steg förflytta sig upp eller ner.
Så här ser min central ut och principen är väl ganska lika.

Bild

Kanske lite mer knappar på min :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar