Värmepumpsmaffians lobbyister?
-
- Prima virke
Värmepumpsmaffians lobbyister?
Pratade med en byggnadsing. på kommunen hur de ser på pelletseldning i tätort.
Han svarade att han INTE rekomenderar någon att installera en pelletsanläggning i villa pga att grannar KAN klaga på rök och lukt....men så avslutade han med att tillägga att kommunen kan ju inte förbjuda det!?!?
Va fan!!! staten ger ju föf..n bidrag till ALLA som går över till biobränslen.
Hela uppgörelsen mellan S och MP bygger ju på detta....
Kan han vara en av "läs rubrik" ?
Han svarade att han INTE rekomenderar någon att installera en pelletsanläggning i villa pga att grannar KAN klaga på rök och lukt....men så avslutade han med att tillägga att kommunen kan ju inte förbjuda det!?!?
haha
Denna debatten känner jag igen från det jag sysslar med på annat håll, den om etanoldrift av bilar och konvertering av bensinbilar till etanolbilar.
Fulingar som sprider skrämselpropaganda mellan leden som sen letar sig upp genom lagren och ställer till förtret.
En halvsanning eller osanning som sägs tillräckligt ofta uppfattas lätt som sanningen
Fulingar som sprider skrämselpropaganda mellan leden som sen letar sig upp genom lagren och ställer till förtret.
En halvsanning eller osanning som sägs tillräckligt ofta uppfattas lätt som sanningen

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Fröträd
Jag bor mitt innen i ett villaområde. Har en kåk på 240m3 som nu tuggar pellets. Denna anläggning släpper inte ut varken någon rök eller lukt. Syns inte att den är i drift utifrån sett.
Och på kommunen här (Älmhult) hade dom inga invändningar över huvudtaget på pelletsbrännare i villaområde iaf....
Och på kommunen här (Älmhult) hade dom inga invändningar över huvudtaget på pelletsbrännare i villaområde iaf....
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
-
- Fröträd
-
- Pannrumshärskare!
Re: Värmepumpsmaffians lobbyister?
Nähä lukt ...toysoldier skrev:Pratade med en byggnadsing. på kommunen hur de ser på pelletseldning i tätort.
Han svarade att han INTE rekomenderar någon att installera en pelletsanläggning i villa pga att grannar KAN klaga på rök och lukt....
Pellets gör knappt ingenting lukta eller rök. Men det kan hända bara när det gäller uppstarta så rökpuff en bit bara några minuter sen försvinner.
Jag bor på kvarten villor andra beundrade efter min villa luktar ingen och osyns rök medan andra som elda med ved så det rök som f-n stora moln och jag blev ofta störde av rök och fick rusa ner till min panna och kolla Näha det var inte min och jag tittade ut kvarten - Jaha det var där en jä ... gubbe som stoppa full med veden och starta.
Alla som har nybörjare vedelda bör gå på kurs för att bli vedeldare innan man börja elda med ved. Många har inte kunskap för vedelda efter alla har överlåta från olja till ved.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star

du bor i Nykvarn? sthlm;s län??? isåfall bor jag i grannkommun(delen) Järna!! och jag kör med pellets med utan problem med sanitära olägenheter för oss eller grannarna eller kommunen!!
du behöver väl ej rapportera till kommunen , montera brännaren o elda så är väl det bra med det!! eller blev det så j-vla kasst när ni blev egen kommun???? isåfall får ni väl byta ut pappskallarna som styr i Nykvarn!!
MVH: UB I JÄRNA!!! TUTA OCH KÖR!!!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
-
- Prima virke
Vi skall bygga ny villa.ub skrev:
du behöver väl ej rapportera till kommunen
Jag har väl anmälningsplikt på vad jag har för uppvärmningssystem?
Denna tjänsteman kanske har ett försäljarjobb på sidan om?

Jag har tidigare varit företagare och då haft en hel del att göra med dessa tjänstemän, dock ej i Nykvarns kommun. Så jag vet vad en del av dessa går för.....
Den som tror att sverige är mindre korrupt än Kuba är blåögd, tro mig!

Järna verkar trevligt, var nära att flytta dit.....
Hmmmm... Jag säljer inte bara pelletsbrännare, jag är också tjänsteman i en skånsk kommun... Jag låter mig inte köpas så mycket ni vet det...toysoldier skrev: ... dessa tjänstemän, dock ej i Nykvarns kommun. Så jag vet vad en del av dessa går för.....
Den som tror att sverige är mindre korrupt än Kuba är blåögd, tro mig!![]()
Det ligger till så här: Om kommunen inte antagit särskilda regler för eldning med fastbränsle inom vissa delar av kommunen, finns det inga restriktioner för installation av en pelletsanläggning. Men - om det skulle visa sig att någon granne klagar på lukt från din pelletsanläggning, kan mina kolleger komma ut och sätta gränser för ditt eldande. Det måste naturligtvis finnas grunder för ett sånt beslut, t ex att din skorsten är för låg så att rökgaserna lägger sig över grannarnas friskluftsintag eller nåt liknande.
Jag har ganska lång erfarenhet av dessa ting och jag har aldrig hört talas om klagomål på pelletseldning. Däremot klagas det väldigt mycket på eldning av ved i kaminer. Jag tror att byggnadsinspektörer och miljöinspektörer vid landets kommuner inte alltid riktigt vet skillnaden mellan vedeldning i kamin eller en gammal kombipanna och pelletseldning i en pelletsbrännare eller pelletskamin. Därför tar man det säkra före det osäkra och avråder en installation.
Ser man bara till att ha en vältrimmad anläggning, tror jag inte att det kan leda till problem, ens i ett väldigt tätt bostadsområde.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
-
- Prima virke
[/quote]
Hmmmm... Jag säljer inte bara pelletsbrännare, jag är också tjänsteman i en skånsk kommun... Jag låter mig inte köpas så mycket ni vet det...
Notera...jag skrev "en del av dessa"....
Som i alla yrkeskategorier finns det människor som är seriösa och det finns även rötägg.
Det som gör mig förbannad är att jag vet hur det förskingras av mina surt förvärvade skattepengar.....
men denna diskution tillhör nog en annan tråd och kanske ett annat forum...
Det ligger till så här: Om kommunen inte antagit särskilda regler för eldning med fastbränsle inom vissa delar av kommunen, finns det inga restriktioner för installation av en pelletsanläggning. Men - om det skulle visa sig att någon granne klagar på lukt från din pelletsanläggning, kan mina kolleger komma ut och sätta gränser för ditt eldande. Det måste naturligtvis finnas grunder för ett sånt beslut, t ex att din skorsten är för låg så att rökgaserna lägger sig över grannarnas friskluftsintag eller nåt liknande.
Tänk om han gett mig denna info! Då hade kanske hans info låtit logisk?
Jag har ganska lång erfarenhet av dessa ting och jag har aldrig hört talas om klagomål på pelletseldning. Däremot klagas det väldigt mycket på eldning av ved i kaminer. Jag tror att byggnadsinspektörer och miljöinspektörer vid landets kommuner inte alltid riktigt vet skillnaden mellan vedeldning i kamin eller en gammal kombipanna och pelletseldning i en pelletsbrännare eller pelletskamin. Därför tar man det säkra före det osäkra och avråder en installation.
Ser nästan varje dag, vintertid, hur grannarna startar proppfulla kaminer. Har funderat på vad folk anser om detta... är inte detta ett problem så kan inte en pelletsanl. vara det heller..
Ser man bara till att ha en vältrimmad anläggning, tror jag inte att det kan leda till problem, ens i ett väldigt tätt bostadsområde.
Jag har läst och frågat mycke.... kommer att införskaffa godkända produkter och dimensionera så att jag kan styra förbränningen till nattetid när förhoppningsvis alla sover.
Detta kommer att innebära en merkostnad men jag anser det vara värt det för att slippa massa diskutioner.
Målet är alltså att grannarna fortfarande efter 10år skall fundera på vad jag har för uppvärmningssystem.
(undra om man kan förlägga bulktransporten till nattetid? Borde väl gå men som sagt, det blir en merkostnad).
[/quote]
Hmmmm... Jag säljer inte bara pelletsbrännare, jag är också tjänsteman i en skånsk kommun... Jag låter mig inte köpas så mycket ni vet det...
Notera...jag skrev "en del av dessa"....
Som i alla yrkeskategorier finns det människor som är seriösa och det finns även rötägg.
Det som gör mig förbannad är att jag vet hur det förskingras av mina surt förvärvade skattepengar.....

men denna diskution tillhör nog en annan tråd och kanske ett annat forum...
Tänk om han gett mig denna info! Då hade kanske hans info låtit logisk?
Ser nästan varje dag, vintertid, hur grannarna startar proppfulla kaminer. Har funderat på vad folk anser om detta... är inte detta ett problem så kan inte en pelletsanl. vara det heller..
Jag har läst och frågat mycke.... kommer att införskaffa godkända produkter och dimensionera så att jag kan styra förbränningen till nattetid när förhoppningsvis alla sover.
Detta kommer att innebära en merkostnad men jag anser det vara värt det för att slippa massa diskutioner.
Målet är alltså att grannarna fortfarande efter 10år skall fundera på vad jag har för uppvärmningssystem.

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Värmepumpsmaffians lobbyister?
Frågade du vad han hade för uppvärmning själv.. Kanske han har vp..toysoldier skrev:Pratade med en byggnadsing. på kommunen hur de ser på pelletseldning i tätort.

Sen kanske han ville spara 15000:- åt staten..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du kanske inte går köpa..Agerod skrev:Hmmmm... Jag säljer inte bara pelletsbrännare, jag är också tjänsteman i en skånsk kommun... Jag låter mig inte köpas så mycket ni vet det...toysoldier skrev: ... dessa tjänstemän, dock ej i Nykvarns kommun. Så jag vet vad en del av dessa går för.....
Den som tror att sverige är mindre korrupt än Kuba är blåögd, tro mig!![]()
Vet då av att i en grannkomun går det få lite ändringar för 5-10000:- under bordet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd