Val av system

Skriv svar
jozac
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 nov, 2010 21:01
Ort: Axvall

Inlägg av jozac »

Då har jag haft en installatör på besök.
Han avrådde från Biomatic:en. Tyvärr har jag hört det från andra också, tydligen är framförallt värmeväxlaren en svag länk.

Det "min" installatör erbjuder är en Janfire panna + brännare. Definitivt inte lika lockande prisbild men Janfire verkar vara bra och att ha en installatör "runt hörnet" är ju värt en hel del det också.

Någon med erfarenhet av Janfire NH och panna?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Låter som ett riktigt nedköp. Installatörer i allmänhet ska man inte fråga om sådana saker för de snackar upp till skyarna de produkter som de har mest provision på.
Förstår inte hur en italiensk panna med en påmonterad oljepannbrännare skulle vara bättre på för sätt. Blir det dessutom dyrare så är det ju ändå värre.

Är väl i så fall inte första gången som den bästa produkten på marknaden av konkurrenterna utsätts för organiserade förtalskampanjer.
Kan du läsa om denna påstått svaga länk någonstans här på forumet?.

Problem som dyker upp med pellets dyker ofelbart upp här.

När jag köpte kåken här kom en ivrig röris och ville installera en PX21 brännare. Glad jag slapp alla de problemen genom att tänka lite själv.
Hade ju läst lite på pellets.info innan som tur var. 8)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jozac
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 nov, 2010 21:01
Ort: Axvall

Inlägg av jozac »

Faktum är att jag har pratat med en kollega som i sitt förra hus hade en Biomatic 20+ (de flyttade i somras).
Han är inte en händig man men hade tvingats få besök av pann-mannen då hans panna läckte internt (hans beskrivning). Det han då fått höra (enligt honom utan försök att övertala honom till något annat system) var att dom pannorna inte trivdes att gå "för hårt". Att dom funkade utmärkt om man inte låg över 80% belastning.

Är det verkligen ingen som har haft problem med den här pannan?

Jag håller med om att det utifrån vad jag läst hittills verkar vara en utmärkt panna men det låter ju nästan för bra för att vara sant!

Jag har nu läst in mig om Janfire´s NH-brännare och den verkar onekligen vettig. Pannan verkar mest vara en standardpanna (om än med ordentlig plåt, inte minst med tanke på vikten). Ingen som har egen erfarenhet av dessa system?
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Ja kan lova att min Biomatic går hårt nu. Den klagar inte för det. Nu har jag förvisso ingen intern VVX (Ultra Light) som kan läcka. Men om det skulle hända så är det ett solklart garantiärende.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Janfires brännare har stor popularitet i Sverige, men pannan - eh - är inte mycket att bli glad av. Vikten beror på att den är byggd efter uråldriga principer - och med så mycket extra material som gick in i pannbygge förr i världen, så blev det tungt alla gånger.

BioMaticen är en svindyr sak som har många "die hard" anhängare. Visst! Den fungerar. Den är made in Finland, så vi talar nordisk kvalitet. Ursprunget är Thermia här i Arvika, så som ortsbo borde jag ju skryta av denna produkt - även om den alltså aldrig producerats här. Saken är att pannan fungerar - men Ariterm: Hur väl fungerar de? Jag har hört ett eller annat från folk som inte fått den hjälp de behöver.

Vill du ha ett system som fungerar, så ta en CTC EasyFlex och peta in en Janfire NH och utrusta så ekipaget med en ThermoMatic shuntstyrning. Ett system som inte kostar skjortan, och som håller hur länge som helst och som inte slösar med pelletsen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Jag tror att Ariterms system där de hela tiden hänvisar till sina ÅF stjälper dem ganska rejält. Jag har haft tur, som handlat av en mycket serviceinriktad återförsäljare men det verkar som att många hadr betydlit mindre tur vad det gäller det :(
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inlägg av Lunboy »

Hej,

För allt i världen håll dig borta från allt som har med Ariterm att göra!!!

Har själv en PX21 brännare som jag för övrigt är riktigt nöjd med, men vilken katastrof support de har. Köpte en ny panna, (som jag varmt kan rekommendera), och försökte få svar från Ariterm om inkoppling. Blev hänvisad till återförsäljare, ringde 2 st ingen kunde svara på frågorna, ringde tillbaka till till Ariterm och påpekade detta, men kvinnan insisterade på att jag skulle kolla fler återförsäljare och hon kunde defenitivt inte koppla in mej till supprtavdelningen.
Behöver jag tillägga att jag forfarande inte fått nåt svar.
Har dessutom hört att det inte går så bra för Ariterm och att supporten därför är kraftigt underbemannad.

Annars kan jag rekommendera värmebaronen Pellmax CU, har inte haft den så länge men den verkar funka bra.
Installationen tog en dag, då tog jag in pannan själv dan innan, på eftermiddagen vid 3 tiden var elpatronerna igång, då hade även 1 element installerats och ventil bytts. Rökröret monterade jag själv dan efter och körde igång brännaren.
Priset för installationen, exkl. panna och brännare. kostade ca. 10 lapp med material och expansinskärl, ventiler osv.
Rotavdrag ej gjort på den summan.

Jag köper aldrig något mer från Ariterm iallafall. Kolla även reserdelspriser från dem.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men PX21 är ju inte Thermias grejor utan KMP. Man kan knappast beskylla Ariterm för den konstruktionen.
Ariterm kör annars samma servicemodell som Janfire. Kunden i sig självt har inte någon som helst support från tillverkaren utan allt ska gå via återförsäljaren. Så du valde nog fel ställe att fråga på.

Att reservdelspriset för ett roster till en PX21 ligger kring 3000 kr beror väl inte på Ariterm utan på vissen konstruktion. Fritt fram för vem som helst att pirattillverka. Roster till min brännare kostar 550 hos pelletsteknik.

Fråga Effecta eller Svebo om inkopplingen. De säljer ju samma brännare med annat namn. Är reservdelspriserna billigare där?

Får hoppas det går bra med Pellmax. Fick du någon rabatt som betatestare av pannan?

Men till huvudfrågan, duger inte Biomatic av någon anledning så ta en Ecoflex. Samma fina brännare men lite enklare panna. Jaguar i ställer för RR. Tar lite mindre plats.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har kört med Janfire NH brännare från innan den kom på marknaden och den har fungerat klockrent förutom när JAG ställer till det.

Ja, jag är ganska mycket inblandat i styrningen av den men likaväl har den varit stabil och välfungerande.

Askade ur pannan igår efter 1076kg pellets, det är MYCKET för den panna jag har men brännaren har inte gnällt det minste. 1076kg motsvarar 22 dygn med 3 säckar/dygn.

Jag har funderat på Janfires panna också men den har för lite volym för min smak, nu har jag en ineffektiv panna med 273L, jag ville vinna på att skaffa en mer effektiv panna men 140L som det är i den Janfire säljer är för lite till att man inte får "kalla handen" om man duschar när pannan är strax innan start.

Sedan är jag inte helt kompis med termostaten på den fast den hade jag inte använd ändå så det kan väl ses som ett skönhetsfel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inlägg av Lunboy »

Nja Torsten,

Det är ju faktiskt Ariterm som idag sköter support och försäljning av PX21, så varför skall jag inte skylla på dem, sen att det inte är de som konstruerat den spelar väl mindre roll. Vem skall man då klaga på, det är ju Ariterm som har ansvaret för den.
Att de har lagt sin support på återförsäljare säger jag inget om egentligen, men vad gör man om återförsäljaren inte kan svara, eller inte vill? Man frågar en annan som heller inte kan...

Jag har heller inte beskyllt dem för konstruktionen av produkterna.

När det gäller reservdelar har jag inte haft något problem då jag inte har köpt några dyra delar till min, menar bara att han skall ta det i beaktande när han investerar i nya produkter, vem som har gjort dåliga materialval eller inte tidigare spelar mindre roll, som andra på forumet utryckt tidigare är delar från Ariterm till PX dyra, det kan ju dock betyda att andra delar oxå är dyra.

Och ja, jag fick ett mycket fördelaktigt pris på Pellmax én, dock inte för test utan andra orsaker.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Nu har jag inte varit i kontakt med supporten hos Ariterm så dom kan jag inte uttala mig om, men dom gånger jag tidigare var i kontakt med KMP´s support så var bemötandet fantastiskt. Synd om det nu skulle ha blivit till det sämre.
Läser ofta om kommentarer om priset på rostret till KMP. Nu har jag en PX20, men efter det att jag bytte roster, 2006 tror jag att det var, så verkar ju det hålla precis hur bra som helst! Syns inget som helst slitage efter 4år och 20-25ton pellets. Minns nu inte materialbetckningen, men tycks minnas att dom hade valt ett dyrt, men samtidigt väldigt bra material.
Så visst, att ha det i åtanke om man ska köpa en billig begagnad KMP-brännare är väl riktigt. Men ser rostret/innerröret bra ut och dessutom i det nya materialet, så tycker iaf jag att det kan vara ett bra brännarköp.

//Highlander

EDIT:Upptäckte ju att jag just blivit ENTUSIAST! 100 inlägg! :thumleft:
Senast redigerad av Highlander den ons 01 dec, 2010 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

jozac skrev: hans panna läckte internt (hans beskrivning). Det han då fått höra (enligt honom utan försök att övertala honom till något annat system) var att dom pannorna inte trivdes att gå "för hårt". Att dom funkade utmärkt om man inte låg över 80% belastning.

Är det verkligen ingen som har haft problem med den här pannan?
Att pannorna har läckt är garanterat från anslutningarna till vvx, Det vet jag har hänt några ggr men som alltid så ska installatören känna på alla anslutningar vid installation.. Inte för inte dom gör leverans service på bilar, Traktorer mm t.ex

Inte Biomatic men därimot Ctc Ecoflex gick inte köra mer än 12 kW med vissa exemplar medans andra verkar inte ha några problem..
Tja en kompis panna går på konstant 20 kW, Blir det kallare än -23° måste elpatronen hjälpa till då pannan inte klarar behovet o han förbrukar ca 17 ton/år.. Det va då inga problem i vintras då pannan gick dygnet runt i 3 veckor med 20 kW effekt, På 4,5 år hade den gått 20000 tim..
Hade tidigare en elförbrukning på ca 100000 kWh/år men ligger nu nere på knappt 30000, Det är en mjölkgård med hus på 144+50m2 o gårdsverkstad på 135m2 + att allt vv till ladugården o lite grundvärme i mjölkrummet som krävs då det blir kallare än -10°
Den pannan är kopplad till 60 meter kulvertsystem med 750 l tank i huset o en 500 l tank i ladugården, Pannan står i gårdsverkstaden..

Problemen har varit, läckage vid vvx men bara efterdragning så va det tätt, Gamla matningen med stift raplade efter nått år men är nu problemfritt med kedjedriften.. Nytt kretskort va han tvungen att byta nu efter 20000 timmars drift men de tror jag beror på annat än pannan.. Annars är väl stoppen pga att han inte idas tömma asklådan el beställt pellets då han är ruskigt slö vad de gäller detta, Har ju elpatron att slå igång om man inte skulle komma ihåg sotning alt beställa pellets säger han..
Han har nämligen försökt få skeåkraft att komma o kolla upp elen i några år då han byter ca 30 lysrör/år o det händer att lågenergilampor exploderar o flyger ut ur sockeln.. När jag va där förra vintern blev det bara en storsmäll då han stoppade i kabeln i perkulatorn, Jag skulle va livrödd för att de skulle börja brinna pga detta iaf men inte då han.. :?
En granne till han har mätt upp 400V pikar i 230V uttagen så nått är de som är fel men elbolgen säger ju alltid att allt är som det ska.. :evil:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bergatorparen skrev: BioMaticen är en svindyr sak som har många "die hard" anhängare.
Tycker du 39000:- inkl shuntstyrning/spaksotning/askkomprimering är svindyrt undrar jag vad som är bättre till det priset :?:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

39 000 kronor för förra modellen, ja. Men kom med den nya så skall du få se på pris. Lägg till 3 - 4 000 kronor - alltså så att du har 42 000 - 43 000 kronor, och du har en EcoFlex. Den är vare sig bättre eller sämre. Värmebaronen Pellmax CU kostar ungefär det samma. NIBE Pellux 200 kostar ungefär det samma. Och listan bara fortsätter. So I rest my case, my learned friend. :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför lägga till 3-4000:- för nått som inte är bättre förstår inte jag :roll:
Äldre Biomatic o Ecoflex är istort samma panna men Ecoflex har inte spaksotning o fyrkantiga tuber samt saknar väl askkomprimering..

Helt sant att den nya är för dyr med sina nära 60000:- men ska man köpa den bör man lägga till lamda oxå då man redan betalt ordentligt, Den har automatisk spaksotning oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar