Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Pelletsmotorn har fungerat bra, visst den knorrar med den blev tystare när det blev fullt i förrådet och matningen steg till bättre nivåer. Dock så har jag fuskat och har varken satt dit draglucka eller vägt in den.

Dock så har jag stött på allvarligare bekymmer, jag nämde förut att jag tyckte den lät mycket och jag har nu hittat varför då växellådan skar till internmotorn.
Tyvärr hittar jag inte rena växellådor utan hela kit med motor och växellåda.
Någon som har tips på växellådor till SPG motorn?

Hittade en själv, http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 42830.1920
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Hoppas växellådan kommer snabbt. Elpatronen orkar inte med pannan utan får bara upp den i 40 grader ungefär, typiskt att sånt här ska hända när det är som kallast. Det var 17 grader i huset när vi vaknade så hoppas inte det blir ännu kallare nu.
Tur man har VVB i serie så vi har varmvatten iaf.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är inte kul då det blir kallt inne..

Jag va bra snål som bara satte i en 6 kW elpatron i acktanken istället för en 9 kW då hade man klarat sej även om det gått ner mot -30° mot nu då man klarar håll 22° till -13 o 19,5-20° klaras till -18° men då är de för kallt tycker ja..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Fick sms om att växellådan är skickad så det verkar gå snabbt iaf, vet inte vad jag har för kw i biomaticen men jag tror det är 6 kw och det borde det vara för gamla pannan hade en 9 kw och den orkade komma upp i temp.

Har eldat mycket ljus nu för att hålla värmen och sen filtar och tjocka tröjor så håller iaf vi värmen men det kostar ju att köra på elpatron också.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Förr va det helt riktigt bara 6 kW elpatron i Biomatic, Tror dom har samma patron nu men kompletterat med en 3 kW oxå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Misstänkte att det var något sådant, skulle onekligen behövas en 9 kw i min panna.
Växellådan kom iaf igår så det var snabbast möjliga frakt och hantering av ved-pellets.se eller Eldkraft vad de nu heter så det var skönt att få igång den igen för inatt var det -23 grader.
Det tog en bra stund innan pannan kom upp i temp ordentligt, säkert ungefär 5 timmar så det hade inte skadat med lite mer effekt.

Funderar på om min fläkt går för trögt så den inte får ut tillräckligt med luft för glaset sotar igen väldigt snabbt så den går för fett.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad har du för värden inställda nu??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

De inställningar du skrev, 70% matning 33% fläkt, nånting åt det hållet.
Är lite oförbrända pellets i askan så kanske ska minska matningen istället, får lite dåligt samvete att jag inte justerat in den ordentligt men tänkte att jag ska beställa en draglucka innan jag gör det men det har inte riktigt blivit av då det inte är något standardmått på rensluckan i rökröret.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Mäta upp genom att mata från hushållsvåg direkt ner i brännarens internförråd under 10 min, Då ska den förbruka 520 gram vilket gör 33% fläkt..

Att justera så att inga pelletsar flyger över koppen o ligger o glöder i asklådan går inte, Möjligen om man kör med extremt låg effekt men då har man heller ingen verkningsgrad..

Sotar inte optovakten o pannan är grå/ljus grå invändigt är det bra, Är den svart är det för lite fläkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Ang om att fläkten går trögt så kan det mycket väl vara så att skovlarna i fläkthjulet är igensatta med skräp. Jag vet att det nämnts tidgare, men har du inte kollat upp det så är det ett gott råd att göra så. Jag hade det problemet och det blev en avsevärd skillnad i kapacitet på fläkten efter rengöring.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Nu har jag justerat in den till att förbruka ca 520g på 10 minuter, det innebar en matning på 55% och fläkten står på 33%. Gjorde rent tittglaset så vi får se om det svartnar igen eller ej.
Verkar ju som att den gått fett med 65% matning som den stod på innan invägningen.

Det låg ju inte jättemycket helt oförbrända pelletsar i asklådan när jag tömde, är det möjligt att öka matningen och fläkten så man får mer effekt för det skulle behövas för den får jobba bra länge för att komma upp i temp.

carpelux: Ska försöka göra rent fläkten någon dag när det är lite varmare ute för nu behöver den gå så mycket den bara orkar.
Vad behöver man demontera för att komma åt fläkten?
p.s. Vad har du på din avatar egentligen? Är det en oljeskadad and eller vad?
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jösses vad din matar på då :D
10% för mycket matning sett till fläkten förstår jag att den gått fet o kanske tom inte hunnit förbränna all pellets så koppen går överfull därav halvbrända pellets i asklådan..

Jag har just kommit från pannrummet nu o justerat så jag har inmatad effekt på 16,1 kW vilket bör bli 15 kW uteffekt i Biomatic men ja får nöja mej med 14,5 kW ut då jag inte når mer än knappa 90% verkningsgrad mot biomaticen som når 94-95% vid den effekten..:wink:
Iaf 560 gram/10 min med fläkt 34% det kan du testa med betz, Bara den kommer upp i temp el iaf håller tempen över 60° då den går konstant så är de bara bra.. :D

Kör du bara med hög läget aktiverat??

Kan iof ändå gå ner o göra en koll på 9 kW annars :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Som det ser ut nu så har den stigit från 59 till 65 grader på 3 timmar.
Jo jag har tankdiff på och då går den väll bara på högläge om jag förstått det rätt, den går iaf bara på högläge hela tiden.

Vore ju bra att få upp den till börvärdet på 83 för annars kan vi inte fylla badkaret fullt innan varmvattnet tar slut, trots 100 L beredaren sitter i serie.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då ger den inte mycket mer än huset kräver, 6° höjning på 140 liter är bara 1 kW så brännaren ger bara 330 Watt mer än huset kräver med 520 gram/10 min matning som är ca 13,5 kW till vattnet..
Kanske får öka matningen 2% o fläkten 1% till 34%

Kanske ska skippa tankdiff på nu då det är kallt o istället köra med börvärde på 80/85° samt aktivera låg läget?

Gick ner o testade med 50% matning vilket gav 310 gram/10 min =9 kW med 22% fläkt då fick jag Co2 halt på 11%, Det är lite svårt att få den riktigt bra på lågeffekt men 22-23% fläkt ska bli ok..
Lite skillnad att de matade 520 gram med 55% matning hos dej :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Ja undrar varför min matar så mycket då, förra ägaren hade bytt lite grejer men han hade inte riktigt koll på vad.
De kanske har satt in större internskruv för uppgradering till 20kw om den nu byts samtidigt som brännarkoppen. Internmotorn borde ju vara bytt då det är en SPG.

Går det att se fysiskt på koppen om den är bytt till en 20 kw?

Kollade på pannan nu och glaset hade inte sotat igen ännu iaf men jag tycker lågan ser väldigt orange ut men jag ska rengöra fläkten ordentligt innan jag pillar några fläktinställningar.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Skriv svar