Kallvatten

Skriv svar
Larzon
Späd planta

Kallvatten

Inlägg av Larzon »

Hej som sagt Novis på pannor men här kommer min fråga "hoppas det här är rätt tråd"

Här om veckan försvann allt Varm vatten men elementen fungerar på halvfart (+15C innetemp). När jag stänger av cirkulations pumpen får jag VV men värmen i elementen försvinner efter ett tag "naturligt" Mycket jobbig situation då det börjar krypa ner mot -20 Ute. Någon som har förslag på vad problemet är? Har läst igenom lite trådar om detta men kan inte komma på vad det är när det gäller denna panna/brännare..

Pannlänk..

http://www.larzon.nu/panna.jpg

Tack på Förhand
Janfire NH, Thermia Oy Eetta75Lv
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

vad kör du på effekt på brännaren? Stort hus m2 ?
låter som brännaren inte orkar hålla värmen ...när du stänger av raddpumpen så får du vv och brännaren orkar ge dig er vv...Hoppas jag uppfattade dina pumpar frågor rätt :) Men det var en god start att påbörja felsökningen (Om det nu är en...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Larzon
Späd planta

Inlägg av Larzon »

Gammal statarlänga 4 lhg hu 3-400 kvm svårt att uppskatta men Jonfire står på 23 kw. Problemet uppstod under en natt ingen speciell temperatur förändring just då.. !?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ger den också 23kW? Det finns en säkerhetsfunktion som sänker effekten om det blir för mycket mottryck i rökgången.

Du får nog kolla när den kör, kolla även att densitetinställningen är rätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det var en bra säkerhetsfunktion, Icecap.
Man borde också kolla vilken temperatur pannan har och vilket tryck den kör på.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Brännaren kan kopplas med en PT100 till panntemperaturen, då kan den fungera fullt modulerande (i steg om 10W) så att pannan håller så konstant temperatur som möjligt vid att reglera effekten.

När den begränsar effekten pga. överhettning sker det vid att dosering och fläkt minskas med 3kW per 2°C temperaturhöjning i fallröret, dock kör fläkten på en hastighet som motsvarar doseringens effekt + 3kW.

Alltså mer fläkt och mindre dosering.

Stiger det ytterligare för mycket stängs doseringen helt av men fläkten kan köra fram till ytterligare en gräns där allt stängs av.
Är inte PK!
Larzon
Späd planta

Inlägg av Larzon »

Icecap skrev:Ger den också 23kW? Det finns en säkerhetsfunktion som sänker effekten om det blir för mycket mottryck i rökgången.

Du får nog kolla när den kör, kolla även att densitetinställningen är rätt.
Alltså gick igenom menyerna (Janfire) och det står så här:
Drift 23 Kw + Underhåll
Askskrap var 1800 drag
Volymvikt 690 g/L
Energivärde 4,84 wh/g

Kom på en annan sak att den brukar kyla ner brännaren till och från om det säger något..

http://www.larzon.nu/temp.jpg

//Micke
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad som står i menyn är ganska likgiltigt i detta, det viktiga är vad den visar av status när den kör.

Men jag kan se av inställningarna att det är en ganska gammal mjukvara du har i, inget fel med det dock.

När den kyler ner brännaren är det för att utföra en askskrapning men var 1800 dosering känns lite väl ofta, min askar ut var 25kg vilket i din brännare motsvarar runt 4000 doseringar, sedan är mina inställningar lite speciella.

Normalt är dock 2500 doseringar mellan.

Men kolla när brännaren kör, då visar den status och du ser i texten om driften begränsas.

Och 690g/L samt 4,84Wh/g visar att du kör med en rimligt hård pellets, är det sant? Väg gärna kanske 10L pellets och kontrollera vad det motsvarar per L, har du t.ex. Stora Enso (samma typ som jag) måste du nog sänka densiteten för att inte köra med luftöverskott (= ineffektivt).

Finns det även dragregulator?
Är inte PK!
Larzon
Späd planta

Inlägg av Larzon »

Tack för allas feedback!
Jo det står bara 23 KW Drift inget mer så det måste väl vara ok.. 2 små stjärnor glider fram och tillbaka över skärmen :)

Pellets är Neova 8 mm/ 16 Kg / 80 Kwh.

eftersom jag är helt novis i detta ämnet måste jag fråga vad dragregulator är och vart den hör hemma i så fall skulle inte ställa så dumma frågor ifall min hyresvärd var hemma.

Såg nu att ut temperaturen från pannan är 140C normalt?!

Mvh Micke

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

140°C i rökgastemperatur får väl vara godkänd.

Dragregulator är en lucka med en liten motvikt, den sitter i rökgången efter pannan, kan vara på röret eller i skorstenen. Den bör vara lagom öppen när brännaren kör, detta vid att den öppnar sig själv!

Blåser det ute brukar min klappra till o ha sig.

Den ser till att arbetsförhållande för förbränningen är stabila ganska oavsett väder och utetemperatur, har man INTE en (rätt dimensionerat) sådan kan det bli ganska fel i förbränningen vilket ger kraftig ineffektivitet.

Och du behöver inte citera hela tiden, vi är alla läskunniga.
Är inte PK!
Larzon
Späd planta

Inlägg av Larzon »

Sorry med citaten..

Jo en lucka finns på baksidan av stocken dock en som sitter fast vi brukar dra ut askan där, ska kolla hur det ser ut.

Tack!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är en sotlucka! En dragregulator balanserar med en liten kontravikt och är något alldeles annat.

KOLLA HÄR, finns lite film osv.
Är inte PK!
Larzon
Späd planta

Inlägg av Larzon »

Jo nu hittade jag drag regulator i en låda, någon har plockat bort den av okänd anledning satt dit den nu, hade -3 ute temp igår men ingen skillnad på pannan mm så nu är det dax att tillkalla nån expert tror jag. Hittar jag någon lösning så ska jag posta det givetvis.

Tack
Skriv svar