Nibe City

Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!

Nibe City

Inlägg av Fredde »

Hej,
Hade en rörkrökare hos mig igår för att få hjälp med att plocka bort en gamal dusch som står ivägen för mitt kommande pelletsförråd. Berättade då för honom att väntar besök från diverse pannsäljare som jag kontaktade under Nolia mässan. Han visste då av en begagnad Nibe City panna som blivit utbytt pga fjärrvärme. Såg på deras hemsida att det fanns två varianter av pannan, Nibe City och Nibe City VX. Han sa bara Nibe City och att den var i stort sätt ny, 300l olja hade de förbrukat innan den byttes mot fjärrvärme. Så jag hoppas nu att någon på forumet att upplysa mig ifall detta är något att ha samt vad man ska betala för pannan?
Idag har jag en gamal CTC-265 från -76 som antingen ska bytas eller få en pelletsbrännare. Väntar som sagt besök från Noliautställare under veckan.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tror inte riktigt på iden...
Den verkar ha liten eldstad/askutrymme..
Då är det bättre du skaffar en bequem till 265:an om du vill komma billigt undan.. Sedan byta pannan vid ett senare tillfälle..
Om det inte är nåt fel på pannan förstås??

För du vill väl få de så bra/bekvämt som möjligt när du byter till pellets??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Vad jag vet är det inget fel på den panna jag har. Det vill säga det funkar att elda ved i den i alla fall. Men den bedömningen ifall pannan duger lär ju säljarna av pelletsbrännare göra.

Men tanken vara bara att en panna på bara några månader (som jag uppfattade så var den väldigt ny) borde vara bättre än min gamla förutsatt att priset är det rätta.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är Frajon en av dom som ska komma o kolla??

Den har säkert högre/bättre verkningsgrad än din men de kostar ju att byta pannan oxå.. Sen så har den inte så stort askutrymme (nibe) heller..
Den klarar även bara framåtbinnande brännare...

Enligt äfab så fick din panna i combination med bequem 15D rätt hyfsade värden.. :wink:

Skulle tippa att du har en bequem monterad/grovjusterad av Jonas på Frajon på lite drygt 2 timmar nån kväll..
Beroende på hur lång skruv du behöver så skulle jag tro att du har den på plats för 20-24000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

André skrev:Är Frajon en av dom som ska komma o kolla??

Den har säkert högre/bättre verkningsgrad än din men de kostar ju att byta pannan oxå.. Sen så har den inte så stort askutrymme (nibe) heller..
Den klarar även bara framåtbinnande brännare...

Enligt äfab så fick din panna i combination med bequem 15D rätt hyfsade värden.. :wink:

Skulle tippa att du har en bequem monterad/grovjusterad av Jonas på Frajon på lite drygt 2 timmar nån kväll..
Beroende på hur lång skruv du behöver så skulle jag tro att du har den på plats för 20-24000:-
Frajon, JanFire (Ske-å Kraft), EcoTec och LuleåEnergi (Biomatic). Det blev lite många men det var så enkelt då alla var på samma mässa. :-)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vänta o hör med installatörerna först..

Men jag tycker nog du kan lungna dej med pannbytet o börja med bara skaffa brännare..

Om du inte får nåt kanon pris på ett paket förstås.. :wink:
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Vill som sagt veta ifall någon använder denna panna och om det funkar bra. Om det gör det så kan ju det vara intressant att byta panna om priset är det rätta.

PS! Fick första besöket av BioNorr idag. De rekomenderade en Bequem 15D och att köra tills panna går sönder.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:Vill som sagt veta ifall någon använder denna panna och om det funkar bra.

PS! Fick första besöket av BioNorr idag. De rekomenderade en Bequem 15D och att köra tills panna går sönder.
Herregud de ä väl bland dom vanligaste pannorna..

Du ser ju vad bionorr tyckte.. :wink:
Skulle bli förvånad om någon av dom andra säger nå annat..
Nifelhem
Gallringsobjekt

Inlägg av Nifelhem »

Jag kör en Viking Bio i min Nibe City. Det funkar bra men det är som de andra säger att askutrymmet är litet. Pannan, som är gjord för olja/el, saknar ju i princip askutrymme. Jag askar ur min en gång i veckan på vintern. Det tar ju i och för sig inte mer än en par minuter med grovisen men efter en vecka så är det ganska fullt i förbränningsutrymmet. En duktig :) pelletseldare skulle nog fixa askan oftare. Mitt råd blir nog att vänta och se.
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nifelhem skrev: Jag askar ur min en gång i veckan på vintern.
De går utan probblem med 265:an oxå har sett att en del kör 2 veckor med den...
Skriv svar