Fotocell på TB-Mini bråkar.

Skriv svar
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Fotocell på TB-Mini bråkar.

Inlägg av Tias1980 »

Fotocellen på vår TB-Mini bråkar som fan för tillfället.

Pannan har gått helt felfritt i flera veckor, till inatt.

Då stannade den med felkod E3 vilket innebär att fallshaktsfotocellen utlöst.
Luktar lite lite rök i pannrummet, men för att den ska utlösa för rök får det ryka rejält i 10-15 sekunder, så en liten puff räcker inte.

Startar om brännaren, det tar sig börjar brinna funkar under en längre stund, så ger upp att vänta i hopp om att det fungerar, men går ner efter 20 minuter igen och samma felmeddelande. Ibland så blinkar den övre lampan på fotocellen, den som SKA lysa vid drift.

Är det glapp i den? Kan man justera kännslighet(sitter något liknande en stjärnskruv på sidan)?

Eller vad kan problemet vara?
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Har du dragit ut den och putsat rent? Har man högt mottryck eller mycket damm/spån i pelletsförrådet kan fotocellen bli smutsig. Känsligheten kan inte justeras. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har den här modellen:
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... d30x20.jpg
Är det samma? Finns ju en rak också:
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... 030x20.jpg

Att övre (gröna) dioden blinkar verkar lite märkligt, på min lyser den i vart fall med fast sken. Däremot den nedre (gula) blinkar till för att signalera när ljusstrålen bryts. Kanske glapp, som du själv är inne på? Borde väl gå att mäta med instrument? Resistansen borde hoppa upp & ner om det glappar.

Betr. mottryck så hade jag i början problem med det. Vid uppstart kunde det trycka ut varmluft som orsakade kondens på glasen. När de blev fuktiga så började dammet samlas ganska snabbt och jag fick som du E3:or efter en stund. Ibland räckte kondensen i sig för att den skulle bryta, men då hände det direkt i uppstarten, när den slår över till konstant högfart på fläkten.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

nu fick jag igång pannan, var nog kall skorsten som orsakade att ett tunnt lager sot stoppade upp ovanpå turbulatorerna.

men glappet visar sig inte om jag drar i kabeln. det är mysko. och dyrt att testa med en nu fotocell. kostar 650:- :S
Skriv svar