Nybörjare på pellets..

Skriv svar
Petjoh
Gallringsobjekt

Nybörjare på pellets..

Inlägg av Petjoh »

Hej och tack för all hjälp redan här på forumet.

Jag har kört min anläggning nu i två veckor :shock: och att jag valde pellets är mest för att alla tjatade att jag skulle ha bergvärme trotts att jag hade en Nibe City ifrån 1998 som enbart gått 1.2 kubik olja på hela den tiden. Jag läste på forumet att Janfire flex-a funkade bra till denna och jag åkte och köpte en sådan och byggde ett tillfälligt litet förråd.. Sedan ringde jag till en installatör som fixade in detta och byggde om luckan och satte upp allt åt mig. Och på forumet läste jag om lågriktare och allt och åkte och hämtade en sådan och vipps så gick jag ifrån 3st 16kg säck om dagen ner till ca 2.

Och då jag såg att det gick att pressa ner mängden så kunde jag inte låta bli och montera en dragbegränsare som jag läst mycket om här och vipps så gick jag ner ytterligare en halv säck..

Så min fråga är, hur skall jag ställa in denna bäst och vad behöver jag för verktyg samt mätare för dessa rökgaser mm??

Har även beställt en spridare för varmvatten som jag läste om och sedan en automatisk shunt så jag återkommer nog med frågor :)

Tack på förhand.
Denna monterade jag in då den passade med allt och förmodligen redan tänkt att sitta på den platsen.
Bild

Har ett LB hus ifrån 1972 med en boyta på 120 kvadrat och ett garage som delvis är inrett på 64 kvadrat och vi är 5 personer som bor i huset.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Varje brännare har ett rekommenderat drag (undertryck) men runt 5-10Pa har jag för mig. Detta ställs med vikten, avståndet mellan vikten och luckan är hemligheten.

Men sedan kan jag inte svara på vilka data som gäller just för din lucka men jag är alldeles säker på att det står i databladet som följde med.

På min lucka (annat märke osv.) är det 1mm = 1Pa, på andra är det andra förhållande...
Senast redigerad av Icecap den sön 28 nov, 2010 00:26, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Det är en Tigex25 och där är 20mm == 10Pa

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Då skall jag höra med dom jag köpte den av. Den låg i en låda med en liten lapp där det stod nedan :) och det kunde inte jag läsa ut inställningen ifrån :(

Lappen:
Bra och fullständig förbränning = mindre underhåll.

Vid eldning utan motdragslucka varierar draget ständigt beroende på väderleksvariationer och vindanfall. Förbränningen blir ofullständig, rökgastemperaturen för hög = pelletsförbrukningen ökar i onödan - man eldar helt enkelt för kråkorna.

Alla dessa problem slipper man undan direkt om man skaffar sig kontroll på draget redan från början.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Som tidigare nämnt. 20mm =10Pa
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du kan också "tanka" följande installationspdf http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... tionSE.pdf

Titta också i denna pdf så att den dragbegränsare som du har köpt inte är förliten, http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... tionSE.pdf

Tigex 25, som du visar på bilden, är tyvärr väldigt ofta för liten dvs den kommer att fastna i öppet läge och inte fullfölja sitt arbete.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Tack så mycket
Och jo den ställer sig helt öppet hela tiden :cry:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då är den, som så ofta förut, för liten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Jag hittade felet här och jag körde utan lågriktare och allt gick rakt upp i tuberna och skapade ett jädra tryck.. Jag fick tag på en 60 graders lågriktare och det gjorde susen på det mesta..
Jag var i valet att köpa en 90 graders men ville bara höra mig för om detta kan vara ett bättre val ändå :?:
Nibe City ifrån1997.
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Hus byggt -72, 165kvm boyta.
Skorsten 5.5 meter
Skriv svar