För hög effekt på pellx brännare?

Skriv svar
fregen2
Späd planta

För hög effekt på pellx brännare?

Inlägg av fregen2 »

Hejsan,

jag har precis installerat en pellxbrännare från 2005 i min calmar v33 panna, och kört med detta i två veckor med bra resultat.

men så tänkte jag att jag skulle räkna ut effekten för skojs skull, och då blev jag lite frågande, för jag får ut 613 gram från skruven under 6 minuter, så uträkningen blev

0,613 x 10 = 6,13
6,13 x 4,8 = 29,424

Det är inte det att jag är missnöjd, för i en panna på 40 Kw så är det bra med effektiv brännare, men när brännaren skall vara på max 20 kw så blir man ju lite orolig, powervredet är inte speciellt högt inställd heller, ca. kl 12
skruven matar strax över 3/4 varv var 20:e sekund

Vad tycker ni kunniga om detta :?:
fregen2
Späd planta

Inlägg av fregen2 »

Ingen som här någon åsikt om att en brännare på 20 kw levererar nästan 30 kw

:?: :?:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Matar din skruv till brännaren kontinuellt eller i intervall?

Enligt din beräkning så går din skruv kontinuelligt, dvs den kan ge pellets som ger nästan 30 kW. Men vill verkligen din brännare ha så mycket pellets??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Mät över en lite längre tid, 6 min kan bli missvisande, eller mät 6 min flera gånger. 30kW låter på tok för mycket...

Levererar & levererar, så länge det finns fläkt så det räcker är det ju bara att ösa på pellets men brännaren är ju inte gjord för det...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
fregen2
Späd planta

Inlägg av fregen2 »

Skruven matar i intervaller om ca 3/4 varv, och den startar exakt var 20:e sekund går i ca. 6 sekunder varje gång

jag gjorde två mätningar efter varandra, och den ena mätningen gav 620 gram och den andra gav 613 gram

visst är det bra med drag i brännaren, men samtidigt så kostar ju brännarrör och sådana reservdelar rätt mycket pengar, så man vill ju inte köra sönder brännaren
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Kan du inte dra ner matningen till ett halvt varv eller mindre ?.
Jag har inte sett någon pellex köras på 3/4 dels matning ....låter mera som en grundinställning ...i och för sig så kan man inte helt blint gå på skruvens matningsvarv i och med skruvens lutning och föråd spelar en viss roll ..men dom jag sett i drift har inte matat mer än ett halvt varv som mest.
Hur många volt går fläkten på vid fullfart ?.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
fregen2
Späd planta

Inlägg av fregen2 »

Jag justerade ner skruven igår så den matar ca. 1/2 varv, vilket gav strax över 400 gram = 19,5 Kw

jag har 175v på fläkten

enda problemet nu är att jag förmodligen behöver ta ut turbolatorer, för innan låg jag på 180 grader osotad, så förmodligen kommer jag inte upp i mer än 150 grader nu.
Jag skall sota ur den till helgen, så får vi se då
Calmar V.33 med Pelletsuttag på högersidan, Laddomat 21, tre strömsnäs 500l tankar, KMP PX21 från 2005 med hemmabyggd PLC styrning mot ack-tank.
Skriv svar