Det borde väl va bra pris 11000:- exkl skruv för en 5 månader gammal bequem..

Är det nån fördel att ha en 15D jämfört med 12D om man inte behöver 15KW? Är det bättre att den värmer fortare eller blir det större förluster såAndré skrev:http://www.blocket.se/view/5866669.htm? ... c=1&city=0
Det borde väl va bra pris 11000:- exkl skruv för en 5 månader gammal bequem..
OK då vet jag tackarAndré skrev:Fördelen med 15D är om du ska skaffa bulkförråd nu/framöver då blir det billigare att ta 15D med stora motorn direkt..
Annars går det lika bra med 12D om man inte behöver mer effekt..
Har själv min brännare (15D) nerställd till 12 kW.. Det är en fördel att ha så låg effekt som möjligt bara den håller värmen i huset då det är som kallast.. Då hinner pannan ta rätt på värmen o det blir långa/längre gång tider för brännaren.. Även att ha motdragsluckan lågt ställd då sugs mindre flygaska in i tuberna (jag har 10 pa/ 1 mm/vp) de går bra med bequem då den klarar sej nästan utan drag genom sitt övertryckssystem..T.ex gick det inte så bra med janfire på sommarn då röken kom bakvägen upp genom brännaren i stället för skorsten..
Men de problemet är borta nu utan rökgasfläkt..![]()
När det va -27 i vintras så gick min brännare 21-22 timmar/dygn blir det under -30 så går den nog dygnet runt..